گفتگو با یک کارگر آجر پزی/

گذراندن طلایی ترین لحظات عمر در جهنم زمینی / جایی که آجر به نان تبدیل می شود

سرویس: شهرستانکد خبر: 286081|14:19 - 1394/04/28
نسخه چاپی
گذراندن طلایی ترین لحظات عمر در جهنم زمینی / جایی که آجر به نان تبدیل می شود
پایگاه خبری امروله : چند کیلومتر که از جاده توسیرکان به سمت شهر گودین که می رویم چشممان به کوره های آجر پزی می افتد که هر کدام در روزهای سرد و روزهای گرم سال تنها جایی است که میتوان عشق و تلاش برای زندگی را در آنجا جستجو کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعیامروله، چند کیلومتر که از جاده توسیرکان به سمت شهر گودین که می رویم چشممان به کوره های آجر پزی می افتد که هر کدام در روزهای سرد و روزهای گرم سال تنها جایی است که میتوان عشق و تلاش برای زندگی را در آنجا جستجو کرد.

 

وارد یکی از کوره های آجر پزی می شویم و بعد از سلام و احوال پرسی با یکی از کارگران آنجا به نام " علی "  از وی می خواهیم که در مورد زندگی و کار در کوره های آجر پزی برایمان توضیح دهد.

 

 

 

 

 

 

 

چند سال است که در کوره آجر پزی کار می کنید؟

 

من حدود 37 سال است که در کوره های آجر پزی کار میکنم یعنی حدود 5 سال که داشتم با خشت خام و کوره آشنا شدم .

 

چطور وارد این شغل شدید؟

 

به اجبار ، چون در خانواده پر جمعیتی به دنیا آمدم پدرم به تنهایی نمی توانست خرج خانه را بدهد من وبردارم از همان کودکی وارد عرصه کار شدیم تا بتوانیم در کنار هم کمک خرج خانه و پدرمان باشیم.

 

 

چند تا بچه دارید ؟

من یک پسر نه ساله به اسم امیر دارم

 

 

 

 

 

آیا پسرتان به کار شما به عنوان شغل پدرش علاقه دارد؟ تا کنون به اینجا آمده؟

 

اصلا علاقه ندارد خداروشکر ، یعنی اگه هم علاقه داشته باشد من نمیگذارم که حتی دستش به خشت و اجر برسد او باید دکتر و مهندس شود . البته بعضی وقتا که درس ندارد با خودم اینجا می آورم که ببیند دیگران با چه تلاش و زحمتی برای خانواده خود نان آوری می کنند.

 

 

چه خاطره شیرین و تلخی از این 37 سال کار در کوره آجر پزی دارید؟

 

کار درون کوره آجر پزی تنها کاری است که خاطره شیرین در آن پیدا نمی شود و هر چی خاطره در این سی و چند سال در ذهنم نقش بسته ، خاطرات تلخ و ناگوار است بگونه ای که در چند سال پیش متاسفانه یکی از بهترین دوستان زندگی ام را بر اثر ریزیش دیواره کوره از دست دادم یا هفته گذشته یک کامیون که برای حوز نمک کارگاه مصالح آورده بود برا اثر برخورد جک آن با برق سه فاز باعث انفجار عظیم در کوره ما شد.

 

تاکنون دلتان گرفته ؟

 

دلتنگی بستگی دارد که ادم دلش برای چه بگیرد ولی من همیشه دلتنگ پدرم هستم و یاد و خاطرات ایشان هر وقت به خانه می آمد و با وجود خستگی با ما بازی میکرد مکرر جلوی چشمانم هست.

 

 

 

 

 

حرارت کوره آجر پزی چند درجه است و چه میزان آجر تولید می کنید؟

 

حرارت اینجا از درجه گذشته است و اینجا میتوان گرمای سوزان جهنم را حس کرد جوری که وقتی کوره روشن است از فاصله چند متری اگر بخواهی رد شوی زیر کفشایتان به زمین میچسبد . این کوره ای که ما در آن کار می کنیم معمولا در هر دوره 30 روزه 1500 تن آجر تولید می کند.

 

 

سخن آخر :

 

خیلی ممنونم که اینجا آمدید و  به حرفای من گوش دادید.