درنشست حلقه های مفقوده اقتصاد اتاق بازرگانی کرمانشاه صورت گرفت؛

تحلیل شرایط پسا تحریم و چشم اندازهای اقتصادی ایران

سرویس: اخبار استانکد خبر: 286179|11:00 - 1394/04/31
نسخه چاپی
تحلیل شرایط پسا تحریم و چشم اندازهای اقتصادی ایران
در پنجاه ودومین نشست حلقه های مفقوده اقتصاداتاق بازگانی کرمانشاه، شرایط پسا تحریم و چشم اندازهای اقتصادی ایران مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارشامروله، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمانشاه، نشست حلقه های مفقوده اقتصاد اتاق بازرگانی کرمانشاه با موضوع «سیاست های پسا تحریم» با حضور مشاوران، هیئت نمایندگان اتاق و جمعی از صاحبنظران، اساتید دانشگاهی و فعالین اقتصادی استان تشکیل شد.

در این نشست کیوان کاشفی، عضو هیئت رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه در خصوص نتایج مذاکرات اخیر ضمن تبریک این اتفاق خجسته به ملت ایران و فعالین اقتصادی بخش خصوصی گفت: این توافق در نوع خود بی نظیر بود و به جرات می توان گفت بعد از ملی شدن صنعت نفت بزرگترین اتفاقی بوده که رخ داد چون یک طرف کشور ما و یک طرف کل دنیا بوده است.

کاشفی ضمن تاکید بر عقلانیت ایران در آشفته بازار کنونی جهان، افزود: نتیجه ای که می توان از این توافق گرفت این است که ما تجربه کرده ایم هر وقت شخصی را بدرستی و بر اساس تجربیات و علم و آگاهیش سرجای خود بکار گرفتیم، موفق بوده ایم.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه با تاکید بر این سوال که پس از توافق چه سیاستی را باید در پیش بگیریم یادآور شد: ما بعد از این جریانات نیاز به یک استراتژی مشخص داریم و باید بدانیم منابعی که وارد می شود را به چه شکلی مدیریت نماییم.

در ادامه کاشفی بحث تحول نظام اداری و کاستن مراحل بوروکراسی را یکی از نیازهای مهم کشور دانست که بسیاری از حرکتهای اقتصادی را زمین گیر کرده است و افزود قطعا در جامعه ای که با ۷۰ میلیون نفر جمعیت، سه میلیون و پانصد هزار نفر کادر اداری دارد با مشکل رو به رو خواهیم بود. این در حالی است که در ژاپن با ۱۴۰ میلیون جمعیت، تنها ۳۱۰ هزار نفر کادر اداری دارد و می بینیم که این کشور بسیار چابک است.

کاشفی اذعان کرد: کلیه مشکلات ما ناشی از وجود تحریم ها نبوده و باید بدانیم چگونه مشکلات داخلی خودمان را حل و فصل کنیم و یک برنامه ریزی درستی برای فضای کسب و کار خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه صادرات ما نیاز به مشوق های صادراتی دارد گفت: با اختصاص مشوق های صادراتی، تورم و نقدینگی در یک  سطح مطلوب مانده و بالا نمیرود.

کاشفی در پایان گفت: باید یک حرکت مستمر داشته باشیم و تغییرات قطعا یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و کم کم باید در حین این تحرک مستمر به سر منزل مقصود برسیم.

بابک ترابی، عضو هیئت رئیسه اتاق کرمانشاه عنوان کرد: اولین اتاقی که نخستین جلسه را در کشور درمورد سیاست های پسا تحریم برگزار نموده است اتاق کرمانشاه بوده و این پیشگامی و و پیشقدمی قابل ستایش و مایه افتخار ماست.

وی افزود: ما نباید فقط در مسند بیننده باشیم بلکه باید راهکار ارائه داده و بتوانیم بیشترین استفاده را از این موضوع ببریم و پیشنهاد می گردد همچون گذشته در این نشست نیز به مسائل کاربردی تکنیکال بپردازیم تا تئوری رفع تحریمها.

سمانه درخشیده، دیگر مدعو حاضر در جلسه مباحث مربوط به سیاست های پساتحریم گفت: ورود سرمایه های خارجی به استان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و رویکرد مدیران کل استان به این سمت باشد.

وی ادامه داد: کاهش بروکراسی اداری برای جذب سرمایه ها باید هر چه سریعتر اتفاق بیافتد. از سوی دیگر پیش بینی می شود کاهش نرخ ارز باعث شود که واردات ارزانتر و صادرات گرانتر صورت پذیرد و در این صورت فعالین اقتصادی ما بیشتر به واردات روی خواهند آورد. لذا مسئولین باید تلاش کنند فضای تعادلی واردات و صادرات را حفظ کرده و نگذارند ضربه ای به صنایع کوچک و تولید کننده کشور وارد شود.

برهان حیدری عضو هیئت نمایندگان اتاق کرمانشاه در این نشست به یک نکته اساسی تاکید داشت و گفت: بازشدن سوئیفت پیرو برداشته شدن تحریم ها می تواند تاثیر بسیار بزرگی بر تجارت و بازرگانی و قیمت تمام شده محصولات وارداتی داشته باشد که امیدواریم هر چه سریعتر این امر محقق و فضای تجارت خارجی جان تازه ای به خود بگیرد.

ابراهیم خمیسی عضو هیات نمایندگان اتاق کرمانشاه و از فعالین تجارت و صنعت در کشور عراق عنوان کرد: مردم عراق تمایل زیادی به سرمایه گذاری در ایران دارند، اما بروکراسی های سختگیرانه کشور از این امر ممانعت می کند و در نتیجه آنها به کشورهای اردن و عمان جهت سرمایه گذاری روی می آورند.

وی ادامه داد: باید مشکلات بانکی و بیمه ای برطرف شود و بانکها در عراق گشایش شعبه داشته باشند.

خمیسی معتقد است بازرگانان ما بخصوص در دوران پساتحریم نباید فقط به بخش کردنشین عراق اکتفا کنند بلکه باید به قسمت های عرب نشین آن کشور هم توجه نمایند.

سهراب دل انگیزان، استاد دانشگاه رازی کرمانشاه بیان کرد: سطح توسعه ای که قصد داشتیم بدون ارتباط با جهان در آن رشد کنیم تغییر کرده و حالا باید با تعامل با دنیا مراحل رشد را طی کنیم .

وی گفت: برداشتن تحریم ها به تنهایی معجزه گر نیست بلکه ما باید خود را نیز تغییر دهیم و همان مردمان دیروز با رویه و عملکرد سابق نباشیم.

این مشاور اتاق کرمانشاه عنوان کرد: برداشتن تحریمها هر چهار بازار اصلی را دستخوش تغییر می کند و با بازگشت ثروت بلوکه شده ایران به داخل کشور ذخایر بانکی ما افزایش پیدا می کنند و فرصت خوبی برای سیستم بانکی کشور پیش خواهد آمدکه اگر مدیریت نشود، آسیب زننده  و تورم زا خواهد شد.

محمد جوشقانی، معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه رازی در ادامه پیش بینی های دوران پساتحریم کشور گفت: ایران بزرگترین و بهترین بازار کالاهای کشورهای دیگر خواهد شد و این موضوع اهمیت همدلی در این دوران را بسیار حائز اهمیت می کند و باید با هم پیمانی و حرکتی جهادی بتوانیم راه حل مشکلات را بیابیم.

محمد ماهیدشتی، کارشناس امور اقتصاد و بازار سرمایه عنوان کرد: موضوع توافق را می شود با این تیتر عنوان کرد که خداحافظی کاسبان تحریم از تجارت خارجی ایران.

وی ادامه داد: توافقات مذکور در ۴ حوزه می تواند تاثیر داشته باشد: اول استخراج و تولید و فروش نفت افزایش خواهد یافت، دوم صادرات و واردات، سوم سیاست های داخلی دولت، چهارم سرمایه گذاری های خارجی، که همه بر شاخص های توسعه تاثیر خواهد گذاشت.

این کارشناس پیش بینی کرد صنعت پیشتاز در کشور بعد از تحریمها احتمالاً صنعت خودروسازی خواهد بود و ما در استان در صنایع وابسته آن     می توانیم نقش آفرینی ویژه ای دشته باشیم.

نادر پژمان، دیگر مدعو و کارشناس حاضر در جلسه با تاکید بر اینکه مغز متفکر نظام سازمان مدیریت می باشد افزود نکته اساسی آن چشم انداز کل کشور است که ده سال از آن گذشته و نیاز به بازنگری دارد. همچنین تحول نظام اداری نیاز به یک تصمیم بزرگ دارد همانطور که مقام معظم رهبری دستور فرمودند در برنامه ششم ارتقاء بخش خصوصی باید دیده شود.

وی ادامه داد اقتصاد دانش بنیان در دوران پسا تحریم میتواند راهگشا باشد و دولت یک تنه نمی تواند توفیق یابد و باید با کمک بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد به مدیریت کلان منتظر اتفاقات خوب بود. این فعال اجتماعی در نهایت هدف اصلی استان را میزبانی و مرکزیت تعاملات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی غرب کشور دانست.

نصرت اله سپهر، معاون اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه و از دیگر مدعوین و کارشناسان حاضر در نشست تشکیل گروه های کارشناسی برای پیوند بخش خصوصی و دولتی در همه سطوح در فرصت بدست آمده را خواستار شد و افزود: هیجان های ایجاد شده باید کنترل و نظارت و سازماندهی شود، سرمایه گذاری خارجی برای فرصت های شغلی جدید در حوزه گردشگری دارای پتانسیل فوق العاده ای است و باید به زبانی قابل فهم برای جهانیان مطرح شود.

سیروس کوهستانی، مدیرعامل شرکت صنعت گستر سدید و از کارشناسان آشنا به صنعت و کسب و کار گفت: آزاد شدن دارایی و افزایش نفت و سرمایه گذاری در کوتاه مدت اتفاق خواهد افتاد اما آیا فقدان سرمایه گذاری صنعتی و رشد صنعتی مقفول نمی ماند ؟ از نظر ایشان برنامه های اصلی پیش رو نباید تغییر کند بلکه اولویت ها را باید تغییر داد و همچنین هزینه های کشور و اقتصاد باید شفاف سازی شود.

دانیال کهریزی مشاور کشاورزی اتاق بازرگانی تحریمها را بسیار مشکل ساز خواند و افزود: اما رفع آنها تنها ۳۰% مشکلات را حل می کند و الباقی باید مدیریت شود زیرا که ایران تبدیل به یک بازار ویژه ای برای اروپا خواهد شد. تولیدات ما بدون شک قبل و بعد از تحریم ها متفاوتند و باید نگران رقابت پذیری محصولات بود.

در ادامه نشست سیاست های پساتحریم علی مصطفایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: واقعه مثبتی پیش آمده و ما باید به نحو احسن از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما منابع و پتانسیل های خوبی در حوزه دارو و تکنولوژی در استان داریم و بیشترین ثروت در تکنولوژی دارو می باشد اما به بیوتکنولوژی و تولیدات دارویی توجه کمی داریم که می توانیم در پساتحریم به آن تاکید داشته و توسعه ویژه ای در این بخش داشته باشیم.

زهرا دفتری، مدیر بورس منطقه ای کرمانشاه با تاکید بر اینکه اقتصاد سیاسی کشور بسیار به بازار بورس وابسته است افزود باید از تصمیم گیری های لحظه ای در اقتصاد در این زمان ویژه پرهیز کرد، چرا که این عمل بیشترین صدمه را به بازارهای سرمایه خواهد زد.

عبدالحمید پاپ زن، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی عنوان کرد: پیش و پس از تحریم ها اتفاق فوق العاده ای نخواهد افتاد و نباید همه فشار و استرس روی لغو تحریمها باشد.

وی ادامه داد: مشکل ما هیچوقت پول نبوده، نیست و نخواهد بود زیرا با این همه منابع و زیرساخت ها و سرمایه های انسانی موجود در استان نباید فقط بر پول تکیه کنیم، باید اهل برنامه ریزی و آینده نگری باشیم و اقتصاد جز با مشارکت توسعه نخواهد یافت.

عبدالناصر گلی، دبیر مرکز مطالعات و پژوهشهای اقتصادی اتاق کرمانشاه گفت: در دوران پساتحریم، گردشگری باید توسعه یابد و ما متاسفانه بسترهای لازم را برای آن نداریم. شعار مسئولین ما باید پهن کردن فرش قرمز برای گردشگران و سرمایه گذاران در کشور باشد تا بتوانیم از این فرصت طلایی بیشترین بهره را ببریم.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که قشر متوسط جامعه ما در دوران تحریمها به کجا رفته اند و در دوران تحریم ها، بازارهای مصرف و کالاها و خدمات مورد نیاز ایشان چه تغییری کرده است؟

این مشاور اتاق در ادامه گفت: تولید کالای ارزان و با کیفیت می تواند در حوزه اقتصاد خرد چه در سطح بازارهای مصرف داخلی چه کشورهای منطقه ما را به جلو ببرد که این مستلزم تغییر نگاه و سیاست های کلان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی است.

در پایان کلیه حاضرین با تاکید بر لزوم تکرار این چنین نشست ها با موضوعات مورد نیاز جامعه و بدنه فعالین اقتصادی کشور بر این نکته اتفاق نظر داشتند که همزمان با لغو تحریمها باید هم مردم و هم دولت با همدلی و همزبانی و توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری روزها و ماهها و سالهای طلایی دیگری را برای ایران رقم بزنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد