محمودرضا نیازی :

نخستین پروانه استاندارد تشویقی برای تولید ورمی کمپوست غنی شده در صحنه صادر شد

سرویس: شهرستانکد خبر: 286204|13:02 - 1394/04/31
نسخه چاپی
نخستین پروانه استاندارد تشویقی برای تولید ورمی کمپوست غنی شده در صحنه صادر شد
پایگاه خبری امروله : مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمانشاه از صدور پروانه تشویقی برای تولید کود ورمی کمپوست غنی شده در شهرستان صحنه برای نخستین بار در کشور، خبر داد.

به گزارشامروله، " محمود رضا نیازی " با بیان این خبر عنوان کرد : کرم پوسال یا کود حاصل از کرم خاکی با نام علمی 'ایزونیافوتیرا' حاصل فعالیت بیولوژیک نوعی کرم خاکی است که با تغذیه از مواد آلی موجود در طبیعت، آنها را به کود آلی مغذی تبدیل می کنند و در حال حاضر این کود به عنوان یکی از غنی ترین کودهای بیولوژیک شناخته شده و در دنیا کاربرد دارد.

 

نیازی اظهار کرد: این کود علاوه بر دانسیته کم، فاقد هرگونه بوی نامطلوب، عوامل بیماری زا و بذر علف های هرز است و همچنین دارای قابلیت جذب بالای آب می باشد و شرایط مناسب دانه بندی خاک و قدرت نگهداری مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را فراهم میکند.

 

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه گفت: با توجه به مصرف بی رویه کودهای شیمیایی در بخش زراعی که صدمات زیست محیطی و اختلال در حاصلخیزی خاک را در پی دارد، کرم پوسال تولید شده در اراضی کشاورزی علاوه بر بهبود کیفیت خاک و ریشه گیاهان می تواند صرفه اقتصادی فراوانی را به دنبال داشته باشد.

 

نیازی اظهار کرد: اداره کل استاندارد کرمانشاه به عنوان نخستین استان، اقدام به صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد تشویقی کود آلی (ورمی کمپوست غنی شده) برای واحد تولیدی کشت افزا واقع در شهرستان صحنه نموده است که امیدواریم در جلوگیری از آثار مخرب کاربرد نامحدود کودهای شیمیایی گردد.

 

گفتنیست؛ کود ورمی کمپوست غنی شده از ترکیب کود آلی حاصل از نوعی کرم خاکی می باشد که با کود مرغی و گاوی مخلوط و با مقدار کمی ازت غنی می شود.

 

 

 

منبع : روابط عمومی اداره کل استاندارد کرمانشاه