مرغ هایی که مرهم زخم بیکاری شدند؛

از تهدید سلامت شهروندان تا کارآفرینی با کمک مرغ زنده

سرویس: اجتماعیکد خبر: 286529|13:16 - 1394/05/11
نسخه چاپی
از تهدید سلامت شهروندان تا کارآفرینی با کمک مرغ زنده
فروش مرغ زنده، زخمی کهنه بر پیکره شهر اسلام آبادغرب است که علاوه بر آنکه مرهمی برای مشکل بیکاری شده، سلامت شهروندان را به دلیل غیر بهداشتی بودن به خطر می اندازد.

به گزارشامروله، به نقل ازاسلام آبادخبر، بارها و بارها در جلسات متعدد از سوی مسئولین اعلام شده است که مراکز فروش مرغ زنده به دلیل تهدید سلامت جامعه باید از سطح شهر جمع‌آوری شوند و مسئولان دستگاه‌های ذیربط  باید به طور جدی با فروشندگان مرغ زنده در سطح شهر برخورد کنند.

 

با وجود برخی اقدامات دستگاه‌های ذبربط در راستای کاهش فعالیت این‌گونه مشاغل کاذب که اقشار مختلف مردم را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد، همچنان برخی از این فروشندگان به این فعالیت ادامه می دهند.

 

بدون شک یکی از عوامل مهم اصرار بر ادامه غیر قانونی این شغل آمار بالای بیکاری در شهرستان اسلام آبادغرب است. چه بسا مشاهده می شود که در بین این فروشندگان مرغ زنده افرادی با تحصیلات دانشگاهی  وجود دارند که فقط و فقط بخاطر امرار معاش خانواده  به این کار روی آورده اند و با اجاره یک باب مغازه یا بصورت دوره گردی با خودروهای وانت به این کار می پردازند.

 

فرماندار اسلام آبادغرب در این خصوص در جلسه کارگروه بهداشت  این شهرستان گفته بود: فعالیت بیش از 300 واحد عرضه مرغ زنده غیر بهداشتی پذیرفتنی نیست و مدیران مربوطه باید تای ک ماه آینده ضمن تذکر نسبت به تبدیل به احسن نمودن این واحدها و عرضه مرغ بهداشتی و کشتارگاهی به مردم اقدام نمایند.

 

وی افزود: امروز در سطح شهرستان بیش از 300 واحد غیر مجاز و غیر بهداشتی عرضه مرغ زنده با کشتار خارج از چرخه بهداشتی در حال فعالیت هستند که ادامه این روند موجب بروز بیماریه ا و خطراتی برای سلامت شهروندان می شود.

 

افشین کریمی تصریح کرد:  ما مخالف تلاش این عزیزان برای کسب روزی حلال نیستیم. اعلام می کنیم که  اصناف و دستگاه های متولی آمادگی این را دارند که در راستای تبدیل به احسن نمودن این واحدها و عرضه مرغ بهداشتی کشتارگاهی همکاری لازم را با این عزیزان داشته باشند و در غیر اینصورت به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد روند عرضه مرغ زنده غیر بهداشتی به شهروندان ادامه داشته باشد.

 

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آباد غرب در این خصوص به خبرنگاراسلام آباد خبرگفت: نظارت بر توزیع فرآورده های خام دامی، ماهی، مرغ و گوشت بر عهده دامپزشکی است.

 

وی  با بیان اینکه براساس مصوبه شورای سلامت مرغ زنده فروشی ممنوع است، افزود: بهداشت ناظر و محافظ سلامت انسان است و دامپزشکی هم به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد و لازم است علاوه برفرهنگ سازی و آموزش  به مردم در رفع این معضل که علاوه بر مخاطره انداختن سلامت شهروندان با ریختن خونابه در سطح  خیابان ها و معابر و بوی تعفن ، چهره نازیبایی را در گوشه و کنار شهر رقم زده است ، همه دستگاه ها جهت رفع این معضل تلاش نمایند.

 

 

در همین رابطه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر اظهار داشت: در اسلام آبادغرب روزانه 7 تن گوشت مرغ مصرف می شود که از این آمار بیش از 6 تن بصورت فروش مرغ زنده و کمتر از 1 تن بصورت عرضه مرغ بهداشتی از طریق مراکز توزیع کشتارگاه های صنعتی است.

 

آمار بالای مصرف مرغ در اسلام آبادغرب نشان دهنده آن است که ساماندهی کشتارگاه های غیر بهداشتی توسط دستگاه‌های متولی سلامت،  یک عزم جدی و داشتن برنامه ای مدون را می طلبد که لازم است مسئولین  اقدامات و هماهنگی های مختلفی را در راستای حل این معضل انجام دهند.

 

بدیهی است علاوه بر عدم وجود کار مناسب (بیکاری) برای متصدیان این شغل کاذب، دلایل مضاعف دیگری بر افزایش روز افزون تعداد مراکز فروش مرغ زنده غیربهداشتی در این شهرستان تاثیر داشته است که یکی از آنها این است که اکثر مردم و شهروندان ترجیح می دهند مرغ انتخابی خود را قبل از کشتار دیده و از سالم بودن آن مطمئن شوند و در واقع گوشت آن را نسبت به کشتارگاه صنعتی سالمتر و تازه تر می دانند. این در حالی که نشانه هایی در مرغ زنده و ضایعاتی در لاشه مرغ کشتار شده وجود دارد که تنها کارشناسان باتجربه می تواند آن را تشخیص بدهند.

 

 

یکی دیگر از دلایلی که بخش عظیمی از مردم بدین خاطر به خرید مرغ زنده رغبت پیدا کرده اند، ارزان بودن آن نسبت به مرغ کشتارگاهی صنعتی است، درصورتیکه اگر بخش های زائد مرغ زنده اندازه گیری شود تا وزن خالص گوشت قابل مصرف بدست آید، خواهیم دید که یا قیمت آنها تفاوتی ندارد و حتی ممکن است برخی اوقات بخاطر چربی و ضایعات زیاد، گوشت خالص مرغ زنده گرانتر از مرغ با کشتار صنعتی تمام شود.

 

با وجود معضل نا خوشایند بیکاری در شهرستان اسلام آباد غرب و در نظر گرفتن این نکته که از محل 300 مرکز فروش مرغ زنده بطور مستقیم و غیر مستقیم چندین هزار نفر در شهرستان امرار معاش می کنند،  شکی نیست که این 300 واحد غیر مجاز و غیر بهداشتی فروش مرغ زنده دیر یا زود یا باید تبدیل به احسن شوند و با کسب استانداردها و مجوزهای لازم به مرکز توزیع مرغ کشتارگاهی تبدیل شوند و یا اینکه بطور کلی بساط آنها برچیده شود.

 

یادآوری این نکته ضروری به نظر می رسد که در حال حاضر بیکاری در شهرستانی که سرشار از نیروی انسانی تحصیل کرده است به بحران تبدیل شده است، بر همین اساس بایستی بین امور پلمب مکان های فروش مرغ زنده غیربهداشتی و فعالیت های تشویقی و ارائه تسهیلات برای تبدیل به احسن، هماهنگی و روابطی درست برقرار شود تا در آینده نه تنها این تهدید به یک فرصت برای اشتغالزایی قانونی تبدیل شود بلکه موجبات سلامت جامعه هم از نظر روانی و هم از نظر بهداشت فردی و عمومی فراهم آورد.

 

عدم اجرای صحیح این سیاست باعث ایجاد کشتارگاه های مخفیانه و زیرزمینی مرغ زنده در محلات شهر خواهد شد که باعث به مخاطره افتادن بیشتر سلامت مردم می شود.

 

گفتنی است مدیر اداره دامپزشکی شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری اسلام آبادخبر اظهار داشت به زودی گزارش کاملی در خصوص این مشکل ارائه خواهند کرد

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد