گزارش؛

روزهای کم‌فروغ بالابلندهای کرمانشاهی/ والیبال پشت تور مشکلات

سرویس: اخبار استانکد خبر: 286701|11:26 - 1394/05/17
نسخه چاپی
	روزهای کم‌فروغ بالابلندهای کرمانشاهی/ والیبال پشت تور مشکلات
مرصاد نیوز: والیبال کرمانشاه به رغم تب و تاب این روزهای این رشته ورزشی در کشورمان در رکود به سر می برد و مردم استان تنها خاطراتی از روزهای خوش والیبال در دهه ۶۰ را به خاطر دارند.

به گزارشامروله، استان کرمانشاه دارای استعدادهای فراوانی در رشته های مختلف ورزشی است و ورزشکاران این استان طی سالیان اخیر همواره در رده ملی حرف های بسیاری برای گفتن داشته و برای کشورمان افتخار آفرینی کرده اند.

 

کیانوش رستمی در رشته وزنه برداری، مسعود حجی زواره در تکواندو، مریم هاشمی در ووشو، کورش باقری، علی مظاهری و فروتن گل آرا در بوکس، ندا شهسواری در پینگ پنگ، سعید احمدی در کاراته، مجتبی کرمیان در هندبال، فرهاد سال افزون در والیبال، مهدی حاتمی در بدنسازی، رضا افضلی و جعفر دلیری در کشتی تنها نمونه های انگشت شماری از افتخار آفرینان کرمانشاهی در عرصه های ورزشی هستند.

 

علی رغم وجود این استعدادها و در اختیار داشتن ظرفیت عظیمی از جوانان، متاسفانه امروز شاهد هستیم که کرمانشاه توان تیمداری در مسابقات مختلف لیگ را نداشته و همین عاملی برای جذب جوانان مستعد کرمانشاهی به استان های دیگر شده است.

 

نبود اسپانسر، داشتن مشکلات مالی و دغدغه تامین معیشت خانواده از جمله مشکلاتی است که باعث شده ورزشکاران کرمانشاهی رفتن را به ماندن ترجیح داده و به جای افتخار آفرینی برای کرمانشاه به استان های دیگر کوچ کنند.

 

کرمانشاه طی سالیان اخیر نتوانسته در سطح اول لیگ هایی همچون کشتی، وزنه برداری، فوتبال، والیبال، هندبال، بسکتبال و ... نماینده ای داشته باشد. امری که به هیچ عنوان شایسته استان کرمانشاه نبوده و نیازمند توجه و حمایت جدی مسئولان است.

 

والیبال کرمانشاه در رکود

 

والیبال نیز از جمله رشته هایی است که هم اکنون در کرمانشاه و علی رغم تب و تاب این ورزش در کشورمان کاملا در سکوت به سر می برد و حرفی از این رشته ورزشی در استان زده نمی شود.

 

والیبال کرمانشاه نتوانسته در سال های گذشته نماینده ای را حتی در مسابقات لیگ دسته اول باشگاه های کشور داشته باشد و این در حالیست که بسیاری استان ها با سرمایه گذاری مناسب در مسابقات لیگ برتر حضوری مستمر دارند.

والیبال کرمانشاه

سال گذشته بود که عبادالله شیرزاد رئیس هیئت والیبال استان کرمانشاه خبر حضور یک تیم از استان در مسابقات لیگ دسته اول والیبال را اعلام کرد اما در آستانه شروع رقابت ها خبر انحلال این تیم به نوعی موجب تعجب همگان شد.

 

شیرزاد در آن مقطع عنوان کرد که علی رغم واریز ورودی حضور در مسابقات به حساب فدراسیون و جذب حمایت یک اسپانسر با تلاش زیاد و انجام تمرینات چند ماهه، در آستانه رقابت ها برخی بازیکنان حاضر به امضای قرارداد نشدند و همین موضوع باعث منحل شدن تیم شد.

 

وی اعلام کرد که برخی از بازیکنان ما با دریافت پیشنهاد رقم های بالاتر از سوی تیم های دیگر جذب آن تیم ها شده و برخی دیگر نیز حاضر به امضای قرارداد نشدند و همین مسئله باعث شد که ما انحلال تیم را اعلام کنیم.

 

این در حالیست که در روزگاری نه چندان دور کرمانشاه یکی از بهترین های والیبال کشور بود و حرف های بسیاری برای گفتن داشت. در دهه ۶۰ و ۷۰ تیمی با عنوان بانک تجارت به نمایندگی از کرمانشاه در سطح اول والیبال کشور حضور داشت که چندین نفر از اعضای آن بازیکنان ملی پوش بودند.

 

فرزاد فرهادیان، حمید نجفی، ایرج زنگنه، برادارن کامروا منش، بهرام سپه وند، مرید علی نجفی و محمود کسعلی در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ و محمد ترکاشوند و پیمان اکبری در سال های نزدیک تر از جمله والیبالیست های کرمانشاهی هستند که دوستداران والیبال خاطره بازی های درخشان آنها در ترکیب تیم ملی را به خاطر دارند.

 

واگذاری سالن والیبال کرمانشاه به بخش خصوصی لطمه سنگینی بود

 

رئیس هیئت والیبال استان کرمانشاه در خصوص وضعیت این هیئت گفت: در حال حاضر فدراسیون درگیر مسابقات آسیایی بوده و فعلا زمان مشخصی برای برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت والیبال کرمانشاه تعیین نشده و هم اکنون نیز با وجود عدم میل و رغبت برای نامزدی در انتخابات هیئت مسئولیت کارها را برعهده داشته و دنبال می کنم.

 

وی با اشاره به مشکلات پیش روی والیبال در کرمانشاه، اظهار داشت: متاسفانه سالن والیبال با وجود تلاشهای مدیر کل ورزش و جوانان هم اکنون به بخش خصوصی واگذار شده و ماهانه ۱۱ و نیم میلیون تومان اجاره آن است، این واگذاری ضربه و لطمه سنگینی به پیکره والیبال کرمانشاه وارد کرد و بسیاری از ورزشکاران حرفه ای را سرگردان کرده و این کار نتیجه بسیبار بدی در پی داشت.

 

شیرزاد افزود: فشارهای بسیار زیادی وارد کردند تا سالن والیبال را در مزایده به بخش خصوصی واگذار کنند که در نهایت این کار انجام شد اما جز پشیمانی سودی در بر نداشت چرا که آن بازدهی مطلوب را در بر نداشته و در ماه های آینده با کم شدن استقبال بچه ها حتی هزینه های جاری سالن نیز از قبل اجاره بدست نمی آید.

 

رئیس هیئت والیبال استان کرمانشاه ادامه داد: هم اکنون روزانه سالن یک و نیم ساعت در اختیار هیئت قرار دارد اما این واگذاری از اساس کار اشتباهی بود و به قولی فریب خوردند و فکر می کردند این کار درآمدزایی می کند اما نتیجه آن از هم اکنون مشخص است.

 

نداشتن اسپانسر والیبال کرمانشاه را به حال و روز کنونی انداخته است

 

شیرزاد در ادامه با اشاره به حضور ۳۰ ساله خود در هیئت والیبال کرمانشاه، گفت: طی این مدت همواره با عشق و علاقه نسبت به ورزش و جوانان فعالیت کرده و با کمک دوستان و مربیان دلسوز توانستیم در دهه ۶۰ و ۷۰ تیمی را با عنوان بانک تجارت در مسابقات سطح اول باشگاه های کشور داشته باشیم.

 

وی افزود: آن زمان من مدیر بانک تجارت کرمانشاه بودم و خود هزینه های حضور در لیگ را فراهم می کردم، پس از آن نیز  فرد دیگری روی کار آمد و تا حد توان زحمات زیادی کشید اما بعد ازآن متاسفانه جوان گرایی نشد و در نتیجه تیم از هم پاشید.

 

رئیس هیئت والیبال استان کرمانشاه تصریح کرد: نداشتن اسپانسر والیبال را به این حال و روز انداخته و گرنه از حیث سازندگی بسیار توانمند کار کرده ایم و والیبالیست های بسیار حرفه ای را تحویل تیم های ملی دادیم و دلیل آن نیز همت مربیان دلسوز با کمترین دستمزد است.

 

شیرزاد ادامه داد: متاسفانه ما والیبالیست قهرمان تربیت می کنیم اما به دلیل اینکه اسپانسری برای حضور در لیگ نداریم بازیکنان ما جذب استانهای دیگر می شوند که البته ایرادی هم نمی توان به آنان گرفت.

 

وی با بیان اینکه ارومیه امروز به یکی از قطب های والیبال کشور تبدیل شده است، گفت: والیبال ارومیه در گذشته اصلا مطرح نبود اما چون که شهرداری اسپانسری آن را برعهده گرفت والیبال و فوتبال آن در سطوح بالای لیگ قرار گرفتند.

والیبال

در کرمانشاه هیچ ارگانی حاضر نیست اسپانسر والیبال شود

 

شیرزاد اظهار داشت: متاسفانه در کرمانشاه هیچ ارگانی حاضر نیست اسپانسر والیبال شود و والیبالیست های ما هم به حد بسیار خوبی می رسند اما نصیب دیگران می شوند و در تهران و دیگر جاها بازی می کنند.

 

وی افزود: بازیکنانی نظیر سال افزون، مرادی، میثم پایدار و دهها قهرمان والیبال ایران از کرمانشاه برخاستند و تربیت شدند و هم اکنون در تیم ملی برجسته هستند.

 

رئیس هیئت والیبال استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت حضور والیبال استان در مسابقات لیگ، گفت: حضور والیبالیست در لیگ دسته یک و سوپرلیگ امکان حضور در عرصه های جهانی را برای آنها فراهم می کند. در کرمانشاه ورزشکاران به حد بسیار بالایی از توانایی و کارایی می رسند اما در زمانی کوتاه انگیزه خود را از دست می دهند، چرا که جایی برای قدرتنمایی و پیشرفت که همان حضور در لیگ است در اختیار ندارند.

 

شیرزاد تصریح کرد: اگر در مسابقات لیگ حضور داشته باشیم جوانان را جمع آوری و ساماندهی می کنیم تا نام کرمانشاه را بلند آوازه کنند، البته حضور آنها در تیم های دیگر نیز برای ما افتخار است.

 

وضعیت هیئت والیبال کرمانشاه سریعتر مشخص شود

 

وی از مسئولان فدراسیون خواست تا هر چه سریعتر نسبت به انتخاب رئیس هیئت والیبال استان کرمانشاه و مشخص شدن و ضعیت آن اقدام کنند.

 

شیرزاد همچنین گفت: من سالهای سال درخدمت ورزش بودم و هم اکنون نیز با تمام وجود تا زمان برگزاری مجمع در خدمت والیبال هستم اما بنا دارم ورزش حرفه ای خودم را در رشته باستانی ادامه دهم و در انتخابات آینده هیئت والیبال شرکت نخواهم کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: والیبال کرمانشاه را تاکنون مربیان دلسوز و پرتوقعی زنده نگه داشته اند که تنها به دلیل عشق و علاقه همچنان در عرصه ورزش فعالیت می کنند و ما هم اکنون در تمام رده ها از وجود مربیان توانمند و حرفه ای برخورداریم به طوریکه ۶ مربی فوق حرفه ای والیبال در استان داریم.

 

شیرزاد در پایان گفت: امسال به یاری خدا توانستیم به هر قیمتی که بود نوجوانان را در لیگ دسته یک ساماندهی کنیم و تیم جوانان نیز نوزدهم برای مسابقات قهرمان کشوری عازم کرمان هستند.

 

کار کرمانشاه قهرمان سازی برای استان های دیگر شده است

 

ملی پوش کرمانشاهی تیم ملی والیبال نیز که هم اکنون در مسابقات قهرمانی آسیا حضور دارد نیز  از رکود والیبال در کرمانشاه ابراز تاسف کرد و گفت: برخی شهرها نظیر گنبد با اینکه ظرفیت هایی در حد کرمانشاه را نیز در اختیار ندارند، اما هم اکنون دو ملی پوش دارند و حال باید پرسید که مسئولان کرمانشاه برای ورزش چه کار می‌ کنند.

 

فرهاد سال افزون با بیان اینکه کرمانشاه کارش قهرمان‌ سازی برای دیگر استان ها شده است، افزود: این استان قهرمانانی در رشته والیبال همچون پیمان اکبری، محمد ترکاشوند، محمد منصوری و فرهاد سال افزون را تربیت کرده اما خود بی‌ نصیب مانده است.

والیبال2

وی گفت: کرمانشاه حتی نتوانسته یک تیم والیبال در سطح لیگ یک را اداره کند که این موضوعی ناراحت کننده و تاسف آور است.

 

وی منیت و خودخواهی برخی مسئولان را عامل شکست و رکود ورزش در استان کرمانشاه دانست و گفت: کرمانشاه در سال های دورتر در بسیاری از رشته ها از قدرت های کشور محسوب می شد اما امروز شاهد رکود این رشته ها در استان هستیم.

 

سال افزون خواستار همراهی سرمایه‌ داران، کارخانه‌داران و افراد با سابقه برای رونق ورزش کرمانشاه شد و خاطر نشان کرد: نبود اسپانسر سبب بوجود آمدن بخش عمده ای از نابسامانی های ورزش و بویژه والیبال در کرمانشاه شده است.

 

علی رغم بیان متعدد مشکلات ورزش کرمانشاه و نگرانی هایی که بابت حضور نداشتن تیم های استان در لیگ های مختلف وجود دارد، اما متاسفانه هنوز اقدام چشمگیری برای رفع این مشکلات صورت نگرفته و باید همچنان منتظر بود و دید که سرانجام ورزش کرمانشاه چه خواهد شد.

 

 

خبرنگار: جعفر اسماعیلی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد