بررسی خصوصی سازی اماکن ورزشی؛

محدود کردن تمرینات ورزشکاران تا نارضایتی هیات ها/ وقتی قوانین بدون مطالعه و کار کارشناسی فقط اجرا می شوند

سرویس: اخبار استانکد خبر: 286891|12:27 - 1394/05/25
نسخه چاپی
محدود کردن تمرینات ورزشکاران تا نارضایتی هیات ها/ وقتی قوانین بدون مطالعه و کار کارشناسی فقط اجرا می شوند
اجرایی کردن ماده 88 قانون واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی ، نارضایتی بسیاری در میان هیات های ورزشی و ورزشکاران سطح استان کرمانشاه را در پی داشته است.

به گزارشامروله، به نقل از مرصاد اسپرت، پس از اجرایی کردن ماده  88  با ماهیت واگذاری اماکن ورزشی کشور به بخش خصوصی ‌از سال 81 در سطح کلیه استان ها، مشاهده شد که اجرایی کردن این قانون در برخی از هیات ها و اماکن ورزشی فرصت های بسیار مناسبی را برای تقویت ورزش در سطح آن استان ها فراهم کرد اما در بسیاری دیگر از هیات های ورزشی، ورزشکاران با اجرای این قانون دچار مشکلات عدیده ای شده اند که جبران آن بسیار سخت و طاقت فرسا شده است.

 

استان کرمانشاه از آن جمله استان هایی است که پس از اجرای این ماده و قانون، بسیاری از هیات های ورزشی و ورزشکاران در مسائلی از قیبل اجرای تمرینات در اماکن مناسب،  کم شدن درآمد زایی در هیات ها، کم شدن امکانات و رفاهیات در سالن های ورزشی، بالا رفتن میزان شهریه های دریافتی از نوآموزان مراجعه کننده و مسائلی از این قبیل دچار مشکلات جدی شده اند.

وجود این مشکلات و مسائل ما را بر آن داشت تا در راستای پی بردن به مزایا و معایب خصوصی سازی اماکن ورزشی پای صحبت های ورزشکاران و مسئولین ورزشی استان بنشینیم.

 

عدم رسیدگی صاحبان اماکن ورزشی بخش خصوصی به وضعیت مناسب سالن ها

 

م . صدیقی یکی از ورزشکاران رشته والیبال در استان کرمانشاه در خصوص این موضوع  به خبرنگار مرصاد اسپرت گفت: زمانی که سالن های والیبال زیر نظر هیات والیبال استان بود ساعات بیشتری را برای تمرینات در رده های سنی می توانستیم مورد استفاده قرار دهیم اما از زمانی که این سالن به بخش خصوصی واگذار شده است تعداد تایم های تمرینی ورزشکاران بسیار اندک شده است به گونه ای که یک ورزشکار برای حضور در میادین قهرمانی و مسابقات پیش روی خود نمی تواند تمرینات کافی و لازمی را سپری کند و خود این قضیه یکی از مشکلات عدیده ما ورزشکاران با خصوصی سازی اماکن ورزشی است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: خصوصی سازی در بسیاری از استان ها موجب شده تا افرادی که سالن ها را در اختیار می گیرند با صرف هزینه های یبیشتر امکانات بهتری به ورزشکاران ارائه نمایند اما این قضیه در استان کرمانشاه کاملا برعکس در حال انجام است چرا که متصدیانی که این اماکن را خریداری کرده اند برای بدست آوردن سود بیشتر امکانات و وسایل رفاهی کمتری را خریداری کرده و گاها می بینیم به وضعیت داخلی سالن ها نمی رسند و این در برابر میزان شهریه های بالایی که دریافت می کنند کاملا بی انصافی است.

 

خصوصی سازی بدون کار کارشناسی مزایایی ندارد

 

پیمان رفعتی رییس هیات تکواندو استان کرمانشاه در خصوص مزایا و معایب اجرایی کردن این قانون دراستان کرمانشاه به خبرنگار مرصاد اسپرت  گفت: خصوصی سازی اماکن ورزشی در سطح استان بدون مطالعه و کار کارشناسی نه تنها مزایایی ندارد بلکه بلای جان ورزش نیز شده است.

 

وی گفت: ما زمانی می توانیم از خصوصی سازی در ورزش بگوییم که امکانات کافی و وافری در اختیار هیات های ورزشی قرار داده باشیم تا آنها نیز به همین روال برنامه ریزی درست و کاملی در راستای توسعه ورزش داشته باشند.

 

 

وی معنای خصوصی سازی در سطح استان کرمانشاه را گرفتن مکان و امکانات هیات های ورزشی دانست و گفت: در سطح استان کرمانشاه با اجرایی کردن این قانون فقط مکان و امکانات ورزشی را از هیات ها گرفته ایم و در اختیار اشخاصی قرار داده ایم که توجه زیادی به توسعه ورزش ندارند. در واقع در حال حاضر تاراج اماکن ورزشی تحت عنوان خصوصی سازی  تعریف و تعبیر می شود.

 

محدود کردن تمرینات ورزشی ورزشکاران یکی از معایب اجرایی کردن خصوصی سازی اماکن ورزشی است

 

در ادامه پیگیری های مزایا و معایب خصوصی سازی اماکن ورزشی در استان کرمانشاه نرگس یوسفی مسئول ورزش بانوان استان کرمانشاه به خبرنگار مرصاد اسپرت گفت: یکی از مزایای اجرایی کردن این قانون را می توان ایجاد کار آفرینی در بین ورزشکاران عنوان کرد که البته این اقدام ملزم حمایت تمامی مسئولین ورزشی و تلاش هیات های ورزشی و ورزشکاران است.

 

یوسفی گفت:  اجرای ناصحیح این قانون در سطح جامعه ورزشی می تواند معایبی را در پی داشته باشد که محدود کردن تمرینات ورزشی ورزشکاران از آن جمله است.

 

مسئول ورزش بانوان استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: در اجرای این ماده کشوری  تمرکز بیشتر ورزشکاران روی درآمد زایی  موجب می شود که این ورزشکاران کمتر به قهرمان پروری فکر کنند و این خود نتیجه محدود کردن تمرینات ورزشی ورزشکاران بر اساس این قانون می تواند باشد.

 

ناچار به مزایده گذاشتن همه اماکن ورزشی به بخش خصوصی هستیم

 

جوهری نیز در خصوص این موضوع با اشاره به ماده 88 قانون واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی به خبرنگار مرصاد اسپرت گفت: بر اساس این ماده ما ناچار به مزایده گذاشتن همه اماکن ورزشی خود از جمله استخر ها و سالن های ورزشی و ... به بخش خصوصی هستیم که البته این قانون باید در کل کشور اجرایی شود و کرمانشاه نیز همانند سایر استان ها از این قانون جدا نیست. البته افرادی که این اماکن به آنها واگذار می شود مکلف هستند زیر نظر هیات های ورزشی مربوطه رعایت مسائل قیمتی و شهریه ای را داشته باشند و در این راستا بازرسی و مدیریت اداره ورزش هم بر تمامی امور نظارت خواهد داشت.

 

مدیر کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در ادامه تنها تفاوت کار اماکن ورزشی موجود در اداره ورزش را در واگذاری آنها به بخش خصوصی دانست گفت: در اماکن ورزشی دولتی استان  میزان شهریه ها در جلسه ای که با حضور مسئولین اماکن ورزشی و معاونین اداره ورزش و جوانان برگزار می شود  تعیین شده و سپس قیمت های جدید نسبت به سال گذشته به این اماکن و هیات ها ابلاغ می شود که البته درصد این افزایش نسبت به سال گذشته مقدار بسیار ناچیزی رشد داشته است.

 

وی تاکید کرد: به همین روال تمامی هیات ها موظف به اخذ شهریه از مراجعه کنندگان براساس دستورالعمل ابلاغی هستند که البته در این میان بعضی از هیات ها و اماکن ممکن است میزان شهریه را افزایش ندهند ولی مطمئنا هیات ها و اماکنی که میزان شهریه بیشتری از مراجعه کنندگان و نوآموزان دریافت می کنند پس از شناسایی مطابق قوانین سازمان با آنها برخورد خواهد شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد