شیخی :

نباید دندان عقل به حال خود رها کرد / 16 سالگی بهترین زمان برای درآوردن دندان عقل

سرویس: شهرستانکد خبر: 286907|00:08 - 1394/05/26
نسخه چاپی
نباید دندان عقل به حال خود رها کرد / 16 سالگی بهترین زمان برای درآوردن دندان عقل
پایگاه خبری امروله : یک جراح و دندان پزشک معتقد است : دندان عقل را نه به حال خود باید رها کرد و نه از آن ترسید بلکه با یک عکس رادیوگرافی می‌توان از وضعیت دندان عقل آگاه شدکه این دندان به صورت ناقص رشد کرده یا در جای خود قرار دارد.

" مهتاب شیخی " در گفتگو باامروله،  عنوان کرد : در دهان یک انسان بالغ ۳۲ دندان وجود دارد، چهار عدد از آنها که بعد از بقیه دندانها در آخر قوسهای دندانی رویش می‌یابند دندانهای عقل نامیده می‌شوند، سن تقریبی شروع تشکیل آنها در استخوان فک ۹-۱۰ سالگی بوده،تاجدر ۱۴ سالگی کامل شده و در سالهای آخر دوره نوجوانی شروع به رویش در داخل استخوان نموده و بعد از ۱۶ سالگی در دهان ظاهر می‌گردند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه دندان عقل را نه به حال خود باید رها کرد و نه از آن ترسید تصریح کرد : با یک عکس رادیوگرافی می‌توان از وضعیت دندان عقل آگاه شد که این دندان به صورت ناقص رشد کرده یا در جای خود قرار دارد.

 

شیخی با اشاره به اینکه اگر دندان عقل جای کافی برای رشد نداشته باشد یعنی نیمه نهفته باشد یا کاملاً نهفته باشد باید با جراحی این دندان را خارج کنیم بیان کرد : زمانی که دندان‌ها را مسواک می‌کنیم معمولاً مسواک به دندان‌های عقل در انتهای فک نمی‌رسد و در صورت رساندن مسواک حالت تعوع ایجاد می‌شود، حال اگر بار میکروبی دهان را محاسبه کنیم، دندان عقل که قابل مسواک زدن نیست و تمیز نمی‌شود بنابراین همواره پلاک میکروبی روی آن وجود دارد پس به طور کلی بار میکروبی دهان را بالا نگاه داشته و محیط دهان و دندان را اسیدی نگاه می‌دارد.

 

این جراح و دندانپزشک به بیان بهترین زمان خارج کردن دندان عقل داشت و تشریح کرد : این دندان ها تا جایی که قادر به رویش باشند، به طرف سطح حرکت می‌کنند و معمولا در سطح پشتی دندان های آسیای بزرگ دوم گیر می‌افتند و جلوتر نمی‌روند. این حالت معمولا در سنین 16 تا 17 سالگی اتفاق افتاده و بهترین زمان برای درآوردن آنهاست. در این سن به دلیل وجود کیسه رویشی بزرگی که تاج دندان را در بر گرفته و همچنین به این علت که ریشه دندان هنوز رشد نکرده و کوتاه می باشد، کشیدن آنها آسان است. ضمن اینکه از بروز عوارض فوق‌الذکر و عوارض حین جراحی نیز پیشگیری می‌شود.

 

مهتاب شیخی به توضیحی درباره عوارض کشیدن دندان عقل پرداخت و در پایان گفت : در بعضی افراد ریشه‌های کامل شده، مجاور کانال عصبی بوده و کشیدن دندان ممکن است باعث بیحسی کوتاه مدت و گاهی طولانی شود.همچنین سینوس فک بالا یک حفره بزرگ و طبیعی است. بر اثر شکل‌گیری و طویل شدن ریشه دندان عقل بالا، ممکن است مجاورت ریشه با سینوس خیلی نزدیک شده و در حین کشیدن، حفره سینوس باز شده و یا عفونی گردد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد