یادداشت/

جنگی برای تسخیر اذهان انسان ها

سرویس: شهرستانکد خبر: 287098|11:00 - 1394/06/02
نسخه چاپی
جنگی برای تسخیر اذهان انسان ها
پایگاه خبری امروله :تهاجم فرهنگی عبارت است از تلاش برنامه ریزی شده و سازمان یافته یک یا چند گروه اجتماعی – فرهنگی یا ملت یا جامعه یا تمدن و یا دولت بیگانه برای تحمیل مبانی و اصول اجتماعی ، باور ها ، ارزش ها ، اخلاقیات و رفتار های مورد نظر خویش بر سیار گروه ها و جوامع ، همچنین ارائه اطلاعات انبوه به ملت ها و تغییر در نظام ارزش های آن بطوریکه در تصمیم گیری ها در کشور مورد تهاجم منجر به تامیت منافع سیاسی ، اقتصادی و ... کشورهایی شود که از این حربه استفاده می کنند.

به گزارشامروله، یادداشت //  تهاجم فرهنگی عبارت است از تلاش برنامه ریزی شده و سازمان یافته یک یا چند گروه اجتماعی – فرهنگی یا ملت یا جامعه یا تمدن و یا دولت بیگانه برای تحمیل مبانی و اصول اجتماعی ، باور ها ، ارزش ها ، اخلاقیات و رفتار های مورد نظر خویش بر سیار گروه ها و جوامع ، همچنین ارائه اطلاعات انبوه به ملت ها و تغییر در نظام ارزش های آن بطوریکه در تصمیم گیری ها در کشور مورد تهاجم منجر به تامیت منافع سیاسی ، اقتصادی و ... کشورهایی شود که  از این حربه استفاده می کنند.

 

 

امروزه با توجه به رشد فکری و آگاهی عمومی ملت‌های جهان، نفوذ وسلطه و به دست اوردن مستعمرات از راه لشکرکشی‌های نظامی به آسانی امکان پذیر نیست و در صورت اجرا هزینه‌های زیادی را بر مهاجمان تحمیل می‌کند؛ به همین سبب استعمار‌گران روش نفوذ در کشورها را تغییر داده‌اند. این کشورها معمولا اجرای مقاصد خود را با عناوین تبلیغ مذهبی، رواج فن‌‌‌آوری‌، ترویج‌زبان، انجمن‌های خیریه، ترویج بهداشت، سواد آموزی و به عبارت دیگر با نام سیاست‌‌های فرهنگی و فرهنگ پذیری انجام می‌دهند.

 

مهاجمان فهمیده اند که بهترین راه نفوذ در سایر کشور ها نفوذ در فرهنگ آنان و استحاله درونی آن است .آنان می خواهند ارزش های مورد پسند خود را ارزش های مترقی جلوه دهند تا بتوانند آن را جایگزین معیارهای بومی و ملی ملت ها سازندکه در فرهنگ ملت ها از این اقدامات به هجوم فرهنگی تعبیر می کنند.پس عمل جایگزین فرهنگ بیگانه با فرهنگ خودی به شکل هوشیارانه که بتواند یک ملا و جامعه را نسبت به فرهنگ خود بیگانه و مطیع غرایز بیگانگان کند(تهاجم فرهنگی ) محسوب می شود.

 

تهاجم فرهنگی در مقایسه با تهاجم نظامی و اقتصادی دارای ویژگی های مخصوصی است که می توان به 1) «تهاجم فرهنگي»، خطرناك‌تر از «هجوم نظامي» است.2-  در هجوم نظامي، طمع به خاك است و زمين، در شبيخون فرهنگي طمع به اخلاق است و دين! 3- هجوم نظامي با سروصدا و سرعت است، تهاجم فرهنگي، آهسته و آرام. 4-آن ترسناك و نفرت‌انگيز است، اين فريبنده و جذاب5- آن، افراد را به دفاع و مقاومت وا مي‌دارد، اين به استقبال و پذيرش مي‌فرستد. 6-كشته آن، « شهيد » است و مرده اين، پليد!7- شهادت، دوست‌داشتني است، اما ابتذال نفرت‌انگيز و ... به همین دلیل است که پس از جنگ جهانی دوم آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که بزرگترین جنگی در پیش روی داریم جنگی است برای تسخیر اذهان انسان ها.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد