چاله چاله خبر داد

صدور پروانه استاندارد تشویقی تولید كود ورمی كمپوست غنی شده شهرستان صحنه برای اولین بار در كشور

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 287610|15:07 - 1394/06/19
نسخه چاپی
صدور پروانه استاندارد تشویقی تولید كود ورمی كمپوست غنی شده شهرستان صحنه برای اولین بار در كشور
پایگاه خبری امروله : مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از صدور پروانه تشویقی به کارخانه تولید کود ورمی کمپوست غنی شده در شهرستان صحنه برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارشامروله،  " علی چاله چاله "با اشاره به اینکه کارخانه تولید کود ورمی کمپوست غنی شده در شهرستان صحنه، استان کرمانشاه واقع شده است عنوان کرد :ظرفیت تولید کود آلی غنی شده این کارخانه 15هزار تن در سال است که مجوز تولید را از مدیریت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه دریافت کرده است.

 

وی ادامه داد : کود ورمی کمپوست( کرم پوسال) حاصل فعالیت بیولوؤژیک نوعی کرم خاکی است با نام علمی ایزونیا فوتیرا که با تغذیه از مواد آلی موجود در طبیعت آنها را به کود آلی مغذی تبدیل می‌کنند.

 

چاله چاله  با بیان اینکه در حال حاضر کود ورمی کمپوست یکی از غنی ترین کودهای بیولوژیک شناخته شده  در دنیا است، تصریح کرد: این کود علاوه بر دانستیه کم، فاقد هرگونه بوی نامطلوب، عوامل بیماری‌زا و بذر علف‌های هرز است ودارای قابلیت بالای جذب آب بوده و در شرایط مناسب دانه‌بندی خاک، قدرت نگه‌داری مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را فراهم می‌کند.

 

این مسئول خاطر نشان کرد : مصرف بی رویه کودهای شیمیایی در بخش زراعی صدمات زیست محیطی و اختلال در حاصل‌خیزی خاک را در پی دارد، اما کرم پوسال( ورمی کمپوست) تولید شده در اراضی کشاورزی علاوه بر بهبود کیفیت خاک و ریشه گیاهان می‌تواند صرفه اقتصادی را نیز در تولید محصولات کشاورزی ایجاد کند.

 

چاله چاله یادآور شد: مزایای کود آلی غنی شده را سلامتی محصولات کشاورزی، کمک به حاصل خیزی و هموس خاک کمک کرده و فعالیت‌های میکرو ارگانیسم خاک را افزایش داده وعملکرد تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

 

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در پایان گفت: بازده کود آلی غنی شده ای که در مزارع مصرف شود از  سال دوم بوده و عملکرد و کیفیت محصولات را بالا می‌برد.