نمونه برداری از «پارچین» در حضور بازرسان آژانس انجام می شود

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 287629|13:17 - 1394/06/21
نسخه چاپی
نمونه برداری از «پارچین» در حضور بازرسان آژانس انجام می شود
ادعا می شود بازرسان آژانس انرژی اتمی هنگامی که دانشمندان ایرانی در حال نمونه برداری از سایت «پارچین» هستند در محل حضور فیزیکی خواهند داشت تا بر عملکرد آنها نظارت داشته باشند.

به گزارشامروله، «رویترز» مدعی شد که دو منبع آگاه از روند توافق هسته ای ایران در جریان مصاحبه با این رسانه خبری تایید کرده اند که بازرسین آژانس انرژی اتمی نیز هنگام نمونه برداری از تاسیسات نظامی «پارچین» که قرار است طبق توافق از سوی دانشمندان ایرانی انجام بگیرد، حضور خواهند داشت.

چنانچه این خبر صحت داشته باشد زبان جمهوریخواهان تا حد زیادی کوتاه می شود چرا که آنها «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا را به دلیل آنچه که به زعم ایشان توافق های جانبی پنهان بین تهران و آژانس خوانده می شود، سرزنش کرده و این مسئله را یکی از دلایل اصلی مخالفت با «برجام» معرفی می کنند.

بازرسی از سایت پارچین با تکیه بر ادعای آژانس مبنی بر بررسی ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای گذشته ایران (پی ام دی) صورت می گیرد- اتهامی که تهران به صراحت آن را رد کرد اما قول مساعد داد تا بر مبنای توافقی که در تاریخ ۱۴ جولای با کشورهای ۱+۵ به دست آمد، شرایط بازرسی مشروط از برخی از سایت های به اصطلاح مشکوک را برای بازرسین آژانس فراهم کند.

منابع غربی به رویترز گفته اند مادامیکه ایرانی ها شخصا نمونه برداری را انجام  می دهند، بازرسین آژانس نیز حضور فیزیکی خود را برای نظارت بر عملکرد آنها حفظ خواهند کرد.

به ادعای یکی از منابع غربی، این توافق به طور همزمان به حفظ وجهه ایران (در نزد افکار عمومی کشور) کمک کرده و در عین حال تضمین کننده بازرسی های سفت و سخت آژانس انرژی اتمی نیز هست.

از سوی دیگر، دومین منبع غربی به خبرگزاری رویترز گفت: بازرسی از سایت پارچین با حضور مشترک تیم های آژانس و ایران انجام شده و دوربین های فیلم برداری نیز همه مراحل را ضبط و ثبت می کنند.

ناگفته نماند که در ماه میلادی گذشته، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مدعی شد که بازرسین آژانس حق ورود به سایت را ندارند و باید به نمونه های محیطی که از سوی تکنیسین های ایرانی تهیه می شود، بسنده کنند.

این گزارش بهانه ای شد برای جمهوریخواهان تا از آن به عنوان سندی برای اثبات اهمال کاخ سفید و کوتاه آمدن در برابر خواسته های هسته ای ایران یاد کنند.

بعدها «یوکیا آمانو» رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخگویی به جمهوریخواهانی که وی را ملزم به ارائه توضیح در این زمینه می دانستند، تاکید کرد: توافق های انجام گرفته با ایران از لحاظ فنی دقیق و در راستای اقدامات نظارتی آژانس است.