نماینده پارلمان سوریه:

راه حل‌های ابتکاری ایران به نفع سوری‌هاست

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 287661|10:11 - 1394/06/22
نسخه چاپی
 راه حل‌های ابتکاری ایران به نفع سوری‌هاست
یکی از اعضای پارلمان سوریه با اشاره به راه حل ابتکاری ایران برای حل بحران سوریه گفت: تمام راه حل هایی که برادران ایرانی در این خصوص ارائه می دهند در درجه اول و آخر به نفع ملت سوریه است.

به گزارشامروله، 

«خالد العبود»عضو پارلمان سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دمشق درباره راه حل ابتکاری وزیر خارجه ایران برای حل بحران سوریه گفت: تمام راه حل های پیشنهادی برادران ایران ،اول و آخر به نفع ملت سوریه است.

العبود افزود: به اعتقاد من اتحاد تهران- دمشق و مسکو مجموعه افکاری را مطرح می کنند که به نوعی با تحولات اقتصادی، سیاسی، نظامی و اطلاعاتی سوریه همسو است، از همین رو هرچه برادران ایرانی مطرح کنند اول و اخر برای ملت سوریه مفید است.

این عضو پارلمان سوریه در ادامه گفت: دولت سوریه به هرگونه راه حل ابتکاری که به طور رسمی مطرح شود، پاسخ می دهد، به هر حال تکاپوی ایران و روسیه و سوریه را نباید یک راه حل ابتکاری فردی بدانیم بلکه مجموعه افکاری است که از سوی آنان مطرح شده و می تواند به نفع ملت سوریه باشد.

وی در مورد سخنان برخی محافل مبنی بر اینکه پس از سفر ظریف و سپس امیر عبداللهیان به سوریه تحولات ریشه ای و غیرمنتظره در انتظار سوریه است، گفت: مسائل غیرمنتظره عملا رخ داده است، اما سرو صدای رسانه ای و منحرف کردن نگاهها از واقعیت ها در جریان است.

العبود تاکید کرد: اگر صرف نظر از بازی رسانه ای به اوضاع سوریه نگاه کنیم، متوجه تحولات ریشه ای و اساسی در این کشور می شویم.

سرازیر شدن میهمانان عرب به مسکو

وی با اشاره به سفر مقامات عربی به مسکو افزود: مجموعه کشورهای عربی خلیج فارس در کنار آمریکا قرار داشته و زبان به انتقاد ایران و روسیه می گشودند، اما امروز شاهدیم که این گروه اکنون به جای واشنگتن راهی مسکو می شوند در حالی که تا همین چند ماه پیش انتظار نداشتیم مسکو این چنین با ترافیک میهمانان عرب روبه رو شود و روزی تصور نمی کردیم که پادشاه سعودی بگوید «توافق اتمی برای ثبات خاورمیانه مفید است».

عضو پارلمان سوریه در ادامه تاکید کرد: این تحولات بزرگ و مهم عملا تحقق یافته است، اما رسانه های دشمن که رودرروی ما قرار دارند، نمی خواهند به این تحولات بپردازند، زیرا در این صورت اعلام واقعیت ها به مثابه شکست برای آنان است، از همین رو بی تردید رسانه ها که تاثیر زیادی بر مردم دارند، اکنون درحال ایفای نقش منفی هستند.

وی با اشاره به گروه به اصطلاح "دوستان ملت سوریه" گفت: دهها رئیس و رهبر عرب حامی مخالفان سوریه بودند و نقش ایران و روسیه را در قبال سوریه مورد انتقاد قرار می دادند.
 تصریح کرد: اکنون اجازه دهید این رهبران را زیر نظر بگیریم و بپرسیم آنان کجا هستند؟ در پاسخ باید گفت: شاهدیم که مخالفان همگی به شکلی به آغوش روسیه رفته اند.

وی در مورد نحوه برخورد رسانه های سعودی با تحولات سوریه و منطقه گفت: نباید به مواضع عربستان توجه زیادی داشته باشیم زیرا به دلیل گرفتاری زیاد ریاض در یمن، سوریه، لبنان و عراق و خسارت های پی در پی آن اکنون عربستان به دنبال برخی مسائل مورد نظر خود است و تلاش دارد به نوعی دستاوردی کسب کند و این هدف را فقط با رسانه های سیاسی دنبال می کند.

العبود در ادامه این مصاحبه در مورد اوضاع جنوب سوریه و شکست نبرد «توفان جنوب» برای پنجمین بار و نیز جنگ و کشتار بین گروههای تروریستی توضیح داد: درست است که دولت سوریه بر برخی مناطق جنوب تسلط ندارد اما اجازه دهید این سوال را مطرح کنیم که تسلط بر این منطقه به نفع چه کسی است؟

وی افزود: هنگامی که دشمن برای تسلط بر جنوب سوریه، وارد نبرد شد، دست به دامن داعش و جبهه النصره شد، از همین رو تحولات جنوب چیزی جز کشتار و صف بندی های اطلاعاتی نیست که به اسم های توفان جنوب و حمله به درعا نامیده شد، در حالی که همه این نام ها با یک عنوان قابل توصیف است.

العبود تصریح کرد: به عقیده من این نبردها برای عوامل آن سودی ندارد، زیرا ایمان دارم که آنان اهداف راهبردی ندارند، بلکه به دنبال اهداف تاکتیکی هستند، به عنوان مثال آنچه در جنوب رخ می دهد در واقع کشمکش سعودی و قطری است که برخی در این مورد اطلاع رسانی نمی کنند، زیرا فقط عنوان آن را گرفته و جزییاتش را رها کرده اند.

تسویه حساب های میدانی بازیگران منطقه در سوریه

العبود افزود: به هر حال اسرائیل و عربستان و نیز ترکیه در اتاق عملیات مشترک سرگرم کار هستند و هنگامی که یکی از دیگری قوی تر می شود به تسویه حساب های میدانی متوسل می شوند.

وی با اشاره به تلاش برای ورود به درعا به عنوان آزاد سازی درعا و حمله به دمشق گفت: کسانی که این نام ها را به کار می گیرند، فراموش کرده اند که گروههای مسلح در غوطه شرقی در فاصله سه کیلومتری دمشق مستقر شدند، از همین رو این ارزیابی ها اشتباه است و می توان آن را در چارچوب تسویه حساب های اطلاعاتی نیروهایی دانست که نتوانسته اند به اهداف راهبردی اصلی خود دست پیدا کنند.