تحلیل بین الملل؛

اروپا بدنبال حلقه گمشده‌ای به نام «امنیت»/مقصر در خانه است

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 290753|12:28 - 1394/10/15
نسخه چاپی
اروپا بدنبال حلقه گمشده‌ای به نام «امنیت»/مقصر در خانه است
یکسال تلاطم، تنش و ناآرامی تنها ارمغانی بود که در میان بسته های رنگارنگ مشکلات مختلف در غرب برای شهروندان و ساکنان این پهنه از دنیا به چشم می خورد.

به گزارشامروله،  شقایق لامع زاده: سال جدید میلادی در حالی آغاز شد که جهان غرب همچنان دلهره ای به نام « نا امنی » را با خود یدک می کشد.درست در نخستین ماه میلادی سال گذشته میلادی وقوع حملات تروریستی در «شارلی ابدو »واقع در فرانسه پرده از یک سناریوی جدید برای اروپا برداشت.

 

سناریویی با نام « عدم امنیت »!

 

یکسال تلاطم،تنش و نا آرامی تنها ارمغانی بود که در میان بسته های رنگارنگ مشکلات مختلف در غرب برای شهروندان و ساکنان این پهنه از دنیا به چشم می خورد. بهتر است بگوئیم حملات تروریستی در فرانسه آغازگر و پایانگر سال ۲۰۱۵ میلادی بود.

در ماه ژانویه سال جاری میلادی مجله طنز « شارلی ابدو» و یک سوپر مارکت یهودی هدف حملات تروریستی قرار گرفت. ۱۷ نفر در آن زمان کشته شدند. در ماه نوامبر نیز تروریست های داعش ۱۳۰ نفر را در پاریس طی یک عملیات تروریستی کشتند که این واقعه فرانسه و تمام اروپا را شوکه کرد.

« فرانسوا اولاند » رئیس جمهور فرانسه در ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی از یک هیولای وحشتناک سخن گفت. سیاستمداران اروپایی و همچنین رهبران گروه جی بیست که مدت کوتاهی بعد از حملات تروریستی پاریس در ترکیه گرد هم آمدند،وعده کمک و مشارکت درخصوص مبارزه با تروریسم را مطرح کردند.

حملات تروریستی در غرب یه اینجا خاتمه پیدا نکرد، بلکه در ماه آوریل زنی به وسیله گلوله یک تروریست که می خواست یک کلیسای مسیحی را غارت کند ،کشته شد.

در دانمارک نیز در فوریه در حمله به یک مرکز فرهنگی و یک کنیسه دو نفر کشته شدند.در ماه ژوئن یک کارخانه گاز در لیون فرانسه مورد هدف حمله تروریستی ناکام قرار گرفت.در ۱۸ نوامبر نیز یک یهودی در خیابان با یک چاقو هدف حمله قرار گرفت.

همچنین در برلین و لندن نیز حملات تروریستی انجام شد. از سوی دیگر ترکیه و روسیه نیز در سال ۲۰۱۵ میلادی آسیب جدی از اقدامات تروریستی متحمل شدند. در حملات تروریستی در آنکارا و سوروچ ترکیه و سقوط یک هواپیمای مسافربری روسی در صحرای سینا که توسط داعش انجام شد صدها نفر کشته شدند.

همه این رویدادها به اینجا ختم شد که سال گذشته سالی پر هراس نه تنها برای مردم که برای دلتمردان غربی باشد.تا جایی که بی اغراق می توان گفتن تک تک مقامات دولتی در این باره به اظهار نظر پرداخته و نگرانی خود را تداوم چنین وقایعی اعلام کردند.

اما نکته و سوال اصلی اینجاست که بحران های امنیتی ایجاد شده در سال ۲۰۱۵ میلادی اروپا و تعمیم آن به سال جدید میلادی به عنوان بحرانی فراتر از بحران اقتصادی مرهون چه روندی در معادلات امنیتی کشورهای عضو و غیر عضو در اتحادیه اروپا بوده است ؟ نهادهای امنیتی کشورهای اروپایی چه نقشی در ایجاد این وضعیت فوق العاده ایفا کرده اند؟

درست پس از وقوع حملات فرانسه دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی غرب اعلام وضعیت فوق العاده کرده و نیروهای پلیس را تجهیز کردند. حتی اوضاع تا آنجا پیش رفت که برخی کشورها بر خلاف پیمان شنگن، موضوع بازرسی از مرزها را مدنظر قرار داده و این پیمان جمعی  را به چالش کشیدند. در چنین شرایطی «امنیت» حکم حلقه مفقوده ای جدید را در اروپا پیدا کرده است.

در سخنرانی های صورت گرفته از سوی مقامات اروپایی، موضوع امنیت جمعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به گونه ای مشخص مورد تاکید قرار گرفته است.حضور نیروهای امنیتی و پلیس اگرچه سبب آرامش شهروندان می شود ، اما از سوی دیگر نشان دهنده افزایش سطح هشدارهای امنیتی در کشورهای مختلف اروپایی است. بدیهی است که در چنین شرایطی شهروندان اروپایی در زندگی اجتماعی خود به نسبت قبل محافظه کار تر خواهند شد.

مراسم سال جدید میلادی در کشورهای مختلف اروپایی نیز در سایه تدابیر امنیتی شدیدی برگزار شد. برخی از مراسم ها به علت هشدارهای امنیتی لغو و یا به زمان و مکان دیگری موکول شده است. با توجه به شرایط موجود به صراحت می توان گفت که بحران امنیت منحصر به کشور و منطقه ای خاص نیست و پلیس و نیروهای امنیتی کشورهای اروپایی را در «وضعیت هشدار» قرار داده است.

واقعیت امر این است که نهادهای امنیتی و دولتی اروپا در سال ۲۰۱۵ میلادی و سالهای گذشته، در ایجاد بحرانهای امنیتی در قاره سبز نقشی بسزا داشته اند.

برخی حمایت ها از گروههای تروریستی و عدم مقابله با جریان راست افراطی در اروپا را می توان مسبب چنین رویدادهایی قلمداد کرد.

 آنچه در سال ۲۰۱۵ میلادی رخ داد، محصول عملکرد امنیتی اروپا طی سالهای گذشته بوده است. مصدر وقوع بحرانهای امنیتی در اروپا را نباید در منطقه جست و جو کرد، بلکه باید در این خصوص بلافاصله نهادهای رسمی اروپا و اتاقهای فکر امنیتی قاره سبز را متهم اصلی این ماجرا دانست.

« لئو مک‌کینتستری» مقاله‌نویس غربی با اشاره به بحران های حاکم بر اروپا می گوید: اتحادیه اروپا به شدت دچار بحران شده  و ساختار فئودالیسم به وسیله تناقض‌های خود رو به ویرانی رفته و دچار مشکل شده است.

در حالی که بنیانگذاران اتحادیه اروپا وعده داده بودند که صلح و رفاه را به ارمغان آورند اما حماقت‌هایشان باعث شده تا به ناامیدی و فروپاشی اتحادیه اروپا دامن بزنند.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت آتی اروپا معتقد است: سال ۲۰۱۶ می تواند زمانی باشد که در آن اتحادیه اروپا از هم می‌پاشد و برگزاری همه‌پرسی برای خروج انگلیس از این اتحادیه هم اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

به هر صورت غرب و اتحادیه اروپا امروز با بحرانی روبرو شده اند که خود در ایجاد آن سهم داشته اند. در چنین شرایطی نه تنها نمی توان نهادهای اروپایی را قربانی بحران امنیت دانست، بلکه مداخله جویی آنها در نقاط دیگر دنیا از جمله سوریه، عراق و افغانستان و حمایت آنها از گروههای تروریستی و تکفیری را باید عاملی مهم و پررنگ در ایجاد وضعیت فعلی محسوب کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد