نابسامانی بازار لوازم خانگی و مشکلات خرید جهیزیه نوعروسان/ تهدید فروشندگان به افزایش قیمت

سرویس: اجتماعیکد خبر: 305308|10:52 - 1397/05/14
نسخه چاپی
نابسامانی بازار لوازم خانگی و مشکلات خرید جهیزیه نوعروسان/ تهدید فروشندگان به افزایش قیمت
بازار نابسامان ارز مدت‌هاست که بازار لوازم خانگی را متاثر کرده، طوری که اغلب خریداران لوازم خانگی یا کالای دلخواه خود را نمی‌یابند یا به دلیل گرانی از خرید منصرف می‌شوند.

به گزارشامروله، 

خرید جهیزیه یکی از رسوم  ایرانیان برای تدارک مراسم عروسی است که همواره برای خانواده‌ها به ویژه خانواده عروس از جذابیت بسیاری برخوردار بوده و با شوق و اشتیاق خاصی انجام می‌شود.

نابسامانی افسارگسیخته قیمت ارز که از اواخر سال گذشته آغاز شد، این سنت را هم دستخوش نامهربانی‌ها کرد، به طوری که خریداران جهیزیه در این اوضاع  بد اقتصادی نه تنها باید با  مشکل گرانی دست و پنجه نرم کنند، بلکه با کمبود اجناس  در این بازار هم مواجه شده‌اند. 

برخی خانواده ها می گویند، با وجود پرداخت میلیون‌ها تومان برای خرید یک یخچال و فریزر هیچ حق انتخابی ندارند و مجبورند هر کالای بنجلی که به آنها عرضه می‌شود، را بخرند . 

مهری شفائی نژاد که به تازگی عقد کرده و در  تدارک خرید جهیزیه است، به خبرنگار فارس گفت: اوضاع بازار لوازم خانگی آشفته تر از آن چیزی است که شنیده می‌شود. 

وی اظهار داشت: برای خرید لوازم خانگی بازارهای مختلف از جمله بازار امین حضور و خیابان جمهوری را  جستجو کردم،  اما  اغلب  فروشگاه و مغازه‌ها بر روی درب ورودی فروشگاه‌ها نوشته‌اند، تمامی اجناس فروخته شده است. 

شفائی نژاد با بیان اینکه فروشندگان حتی حاضر به پاسخگویی به مشتریان نیستند، اظهار داشت: نمایندگی‌های رسمی کارخانه‌ها حتی درب فروشگاه‌ها را برای مشتریان باز نمی‌کنند و اگر هم باز کنند، می‌گویند «چیزی برای فروش نداریم»،« قیمت نداریم»،«کارخانه‌ها کالا نمی‌دهند».

وی افزود: یک تلویزیون 43 اینچ سامسونگ را در فاصله یک روز  500 هزار تومان گران‌تر  خریداری کردم.

شفائی‌نژاد گفت: فروشندگان می‌گویند اگر جنسی را بفروشیم، دیگر قادر به تامین آن نیستم، زیرا کارخانه‌های لوازم خانگی حتی برندهای ایرانی مثل اسنوا و پاکشوما هم کالا به بازار عرضه نمی‌کنند.

شفائی‌نژاد گفت: سال گذشته یک یخچال فریزر ساید بای ساید برای مادرم به قیمت 7 میلیون و 300 هزار تومان خریداری کردم که اتفاقا در هنگام نصب، شرکت 300 هزار تومان از مبلغ پرداختی را پس داد، اما  در این ایام که  برای خرید همان یخچال فریز مراجعه کردم،  فروشنده قیمت 18 و نیم میلیون تومان را اعلام کرد، آن روز کالا را نخریدم  و چند روز بعد برای خرید مراجعه کردم که دیگر آن یخچال و فریزر موجود نبود و مغازه‌دار هم امکان تهیه آن را نداشت.

وی با بیان  اینکه مغازه‌های مختلفی را برای خرید لوازم خانگی جستجو کرده است، گفت: بالاخره مغازه‌ای را به من معرفی کردند و گفتند، اینجا هر کالا و هر برندی را که بخواهید می‌توانید تهیه کنید. به آن فروشگاه که اتفاقا یک توزیع کننده بزرگ لوازم خانگی است، مراجعه کردم برخلاف آنچه که می‌گفتند، شرایط آن فروشگاه‌ هم با فروشگاه‌های دیگر تفاوتی نداشت. فروشنده می‌گفت، تا چند ماه پیش هیچ مشتری دست خالی از این مغازه بیرون نمی‌رفت، هر کسی برای خرید به این فروشگاه وارد می‌شد، کل جهیزیه خود را خریداری می‌کرد؛ اما اکنون قادر به تهیه تقاضای مشتریان نیستم، زیرا کارخانه‌های لوازم خانگی کالا عرضه نمی‌کنند.

شفائی نژاد افزود: از آنجا که تمایل به خرید لوازم خانگی با برند LG را داشتم، بنابراین قیمت چند قلم کالا  را از فروشنده گرفتم و دو روز بعد با تکمیل وجه خرید به فروشگاه مراجعه کردم که فروشنده  به من گفت،  قیمت‌هایی که به شما اعلام کرده‌ بودم،  مربوط به دو روز پیش بوده و اکنون قیمت یخچال و فریزر مورد نظر شما 3 میلیون تومان رشد کرده، قیمت لباسشویی مدنظر شما یک میلیون تومان و ظرفشویی و تلویزیون دلخواه شما هر کدام 700 هزار تومان افزایش یافته است. 

وی اظهار داشت: در شرایطی که پول برای خرید این 4 قلم جنس را به سختی تهیه کرده‌ بودم، مجبور به انصراف از خرید شدم، زیرا امکان تامین چند میلیون تومان پول بیشتر در آن لحظه را نداشتم. 

شفائی‌نژاد اظهار داشت: بالاخره تصمیم گرفتم هر کالایی را که یافتم، خریداری کنم از خیر برند و مدل دلخواه هم گذشتم و تصمیم گرفتم هر چیزی را که دیدم بخرم، به همین دلیل از مغازه‌های متفرقه در سطح شهر تهران خریداری کردم .

وی افزود: در نزدیکی محل سکونتم برای خرید یخچال و فریزر سامسونگ اقدام کردم و موفق شدم آن را با قیمت 16 و نیم میلیون تومان بخرم، اما فروشنده از من خواست در صورتی که فعلا نیازی به این وسیله ندارم، اجازه دهم که  مدتی به عنوان دکور در مغازه‌اش بماند. فروشنده می‌گفت، اگر این یخچال فریزر را بردارید و ببرید نمی‌توانم جایگزینی برای آن تهیه کنم، اگر مجبور به پرداخت کرایه مغازه نبودم، آن را نمی‌فروختم.

شفائی‌نژاد در مورد خرید مبلمان هم گفت: برای خرید مبلمان منزل به یک مغازه‌ای مراجعه کردم، قیمت را از فروشنده پرسیدم که گفت، الان در این لحظه 3 میلیون و 700 هزار تومان است، اگر از مغازه خارج شوید و برگردید کمتر از 4 میلیون و 100 هزار تومان نمی‌دهم!؟ 

وی می‌گفت: در حالی که باید میلیون‌ ها تومانبرای خرید کالایی بپردازم ، تهدید می‌شدم که اگر نخرید باید همان کالا را تا لحظاتی دیگر گران‌تر بخرید!!

شفائی نژاد یک تخته فرش 9 متری ماشینی را به قیمت 2 میلیون 430 هزار تومان خریده است و می‌گوید در بین فرش‌ها تقریبا ارزان‌ترین برند را انتخاب کردم. 

*

مهدیه محمدی که به گفته خودش با اشک چشم خرید جهیزیه‌اش را انجام داده است، گفت: یخچالی که هفته گذشته 8 میلیون تومان بوده،  فروشنده امروز  به قیمت کمتر از 15 میلیون و 500 هزار تومان نمی‌دهد. 

وی اظهار داشت: سه قلم کالا یخچال، لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی را از نمایندگی ال جی  خریداری کردم و فروشنده این سه قلم را برایم 16 میلیون و 500 هزار تومان فاکتور رسمی صادر کرد، اما 24 میلیون و 400 هزار تومان پول گرفت.

به گزارش فارس، برخی خانوارها هم در شرایط بی‌ثباتی قیمت، از خرید کالای نو صرف نظر کرده و به تهیه کالای دست دوم که قدری ارزان تر است، روی آورده‌اند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد