یک فوق تخصص نوزادان مطرح کرد؛

زایمان زودرس علت ۶۰ درصد مرگ و میر نوزادان

سرویس: اجتماعیکد خبر: 309536|08:22 - 1398/08/27
نسخه چاپی
زایمان زودرس علت ۶۰ درصد مرگ و میر نوزادان
یک فوق تخصص نوزادان، با اشاره به عوارض زایمان های زودرس، گفت: میزان خطر مرگ و میر و ناتوانی نوزاد با کاهش سن حاملگی افزایش می یابد.

به گزارشامروله، بابک تیمورزاده، با عنوان این مطلب که میزان شیوع زایمان زودرس بطور میانگین ۱۰ درصد است، افزود: سالانه حدود ۱۵ میلیون نوزاد نارس در دنیا متولد می شود.

وی ادامه داد: نارسی علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی نوزادان در کل دنیا است، به طوری که علت ۶۰ تا ۸۰ درصد مرگ و میر نوزادان بدون آنومالی های مادرزادی را تشکیل می دهد.

تیمورزاده، به دو علت عمده زایمان زودرس اشاره کرد و افزود: زایمان زودرس القا شده که به علت نگرانی از وضعیت سلامت مادر و جنین انجام می شود، مانند پره اکلامپسی، ضربان قلب غیر طبیعی جنین و...، که علت ۲۵ درصد از موارد زایمان زودرس را تشکیل می دهد.

وی گفت: علت دوم، زایمان زودرس خود به خودی است که ۷۰ درصد موارد را شامل می شود

تیمورزاده ادامه داد: میزان خطر مرگ و میر و ناتوانی نوزاد با کاهش سن حاملگی افزایش می یابد، به طوری که نوزاد نارس ۲۳ تا ۳۲ هفته، ۲ درصد کل زایمان ها را تشکیل می دهد اما علت ۶۰ درصد مرگ و میر نوزادان و ۵۰ درصد ناتوانی نوزادان است.

وی تاکید کرد: با اینکه سن حاملگی عامل اصلی تعیین کننده میزان مرگ و میر و ناتوانی است، اما سایر عوامل نیز در این مورد تاثیر گذار هستند، مثلا نوزادان دختر، سیاه پوست و وزن بالای تولد، وضعیت بهتری دارند.

این فوق تخصص نوزادان، گفت: با کاهش سن حاملگی میزان بروز NEC در نوزادان نارس افزایش می یابد. همچنین، مشکلات عصبی مثل خونریزی داخل مغزی، مشکلات تنفسی، مشکلات سیستم ایمنی و عفونت ها، مشکلات بینایی، مشکلات استخوانی، در این قبیل نوزادان شایع تر است.

وی افزود: عوارض دراز مدت نارسی نیز شامل مشکلات رفتاری، سایکوموتور، شناختی، تاخیر تکلم، اختلالات توجه، ضریب هوشی پایین تر، مشکلات یادگیری، اختلالات رشد، ناتوانی های جسمی و مشکلات شنوایی، است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد