به گزارشامروله، به نقل از پایگاهاطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرتآیت اللهخامنهای، حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به نامهی حجتالاسلاموالمسلمین محسن قرائتیدر ارتباط بااهمیت قرآن وضرورتکار برایترویجو تفسیر آن مرقوم داشتند:«بعدالسلامخداوند به جنابعالی توفیق عطا فرموده است و امیدواریم آن را افزایش دهد.حقیربا کار برایترویجقرآن و تفسیر کاملاً موافقم.»
بخشفقهو معارف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در آستانهی فرارسیدن ماهمبارکرمضان، متن پاسخ رهبر انقلاب ونامهیحجتالاسلاموالمسلمین محسن قرائتی را منتشر میکند.
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربالعالمین، اللهمصلعلی محمدوآلمحمد
محضرمبارکحضرتآیتالله العظمیخامنهای رهبر عزیز انقلاب اسلامی (دامتبرکاته)
سلامعلیکم
اگر احساس وظیفه نمیکردم، باتوجهبه وقت عزیز شما و مشکلات بسیار مهم وپیچیدهاین مقدار از وقت شما را نیز نمیگرفتم. آنچه مرا به نوشتن این چند سطر وادار کرد، چند آیهی قرآن بود:
۱. پیامبر درقیامتاز مظلومیت و شهید شدناهل بیتعلیهم السلامسخنی نمیگوید، ولی ازمهجوریتقرآن گله میکند. «وقالالرسولیا ربإنقومیاتخذواهذاالقرآنمهجورا» (فرقان، ۳۰)
۲. دو مرتبه سفارش شده است که کتاب آسمانی را جدی بگیرید. «خذالکتابیقوة» (مریم، ۱۲)
۳. در سخنرانی پیامبر مأمور میشود که از وحی بگوید، «لتبین للناس مانزلإلیهم» (نحل، ۴۴) در حالیکه امروز بسیاری از سخنرانیها از شعر، رؤیا، تاریخ، حکایات و نظرات این و آن پر است، ولی سخنرانی با محوریت قرآن کم است.
۴. قرآنعالمربانی را عالمقرآنیمیداند. «کونواربانیینبماکنتمتعلمونالکتابوبماکنتمتدرسون» (آل عمران، ۷۹)
۵.اساسهمهی حوزههای علمیه یک توبیخ قرآنی است که فرمود: «فلولا نفر منکلفرقه…» (توبه، ۱۲۲) در حالیکه تدبر در قرآن با دو توبیخمطرح شدهاست:
الف) «أ فلایتدبرونالقرآن»
ب) «أم علی قلوبأقفالها» (محمد، ۲۴)
۶.مشکلحوزههای علمیه این است، که با اینکهخوشبینانه۱۰ درصدطلابفقیهمیشوند، ولی عمدهی مغزهای حوزوی برایتربیتاین ده درصدزحمتمیکشند، که البته اینزحمتلازم است، زیرا شاید ما بهتعدادفرمانداریهافقیهنداشته باشیم و برای نود درصدی که قدرتاجتهادندارند، برنامهی چشمگیرینظیرشیوهی پاسخ به سؤالات، شیوهی کلاسداری، شیوهی بیان تفسیر و حدیث، شیوهی جذب جوانان به نماز و…وجودندارد. گرچه در این سالها تخصصهایی به راه افتاده است، ولی خروجی آنهاچشم گیرنیست و جایبعضیاز تخصصها خالی است.
۷.ایکاش همان گونه که پیامبر فرمود: نباید بین کتاب الله وعترتیجدایی باشد، «لن یفترقا» ما بایدتعدادجلسات قرآن را بهتعدادجلساتعزاداریمحرمو جشنهای نیمه شعبان برسانیم.
۸. گرچه امروز در سایه انقلاب تحولاتی در حوزههاپیدا شدهاست،لکنکم نیستند کسانی که قرآن ونهجالبلاغهراعلمنمیدانند، در حالیکهامامرضا علیه السلام فرمود: «منأرادالعلمقلیثورالقرآن» (مجمعالبحرین،ج۳، ص ۲۳۸)
۹. با اینکه قرآن، کتاب تزکیه و تهذیب است، درحوزههامعاونت تهذیب هست، در حالیکه قرآن مهمترین سرچشمهی تهذیب است، و میتوان آیات اخلاقی را در همان معاونت تهذیب مطرح کرد.
۱۰. بحمدالله امروز حفظ قرآن و تلاوت و مسابقات قرآنی با گذشته قابل قیاس نیست،امانسبت به آنچه میتوانیم انجام دهیم، فاصلهها داریم. سزاوار است اقامهی قرآن دوشبهدوش اقامهی نماز باشد. زیرا کلمهیأقیمواهم برای نماز آمده «أقیمواالصلاة» و هم برای کتب آسمانی آمده است. «أقامواالتوراةوالإنجیلو ماأنزل»
۱۱. با اینکه شب قدر شب نزول قرآن است، ولی در شب قدر انواع ادعیه، سخنرانیها، مراسم و عزاداریها مطرح است، ولی در کمتر مسجدی در شب نزول قرآن از قرآن گفته میشود.
۱۲. با اینکه هدف قرآن بیشتر عموم مردم است، «بیانللناس» (آل عمران، ۱۳۷۸)، ولی اکثر تفاسیر بیانللخواص» است.
۱۳. با اینکه قرآن کتابتذکراست،«فَذَکِّرْبِالْقُرْآنِ»(ق، ۴۵)، ولی بیشتر موعظهها از دیگران است.
۱۴. با اینکه ازآیه«أَفَلَایَتَدَبَّرُونَالْقُرْآنَ» (نساء، ۸۲) (که خداوند توبیخ میکند) استفاده میشود تدبر واجب است، زیرا خداوند برای ترک کار مستحب توبیخ نمیکند،اماما تفسیر را مستحب میدانیم.
۱۵. با اینکه برای هر رشتهی دانشگاهی در کنار معارفعمومیباید، آیات وروایاتهمان رشته جزء کتب درسی شود، ولی چنین نیست. در ادعیه میخوانیم که اولیای خدا برای هر عضوی یکدعاداشتند، و میگفتند: «واکفأیدیناعنالظُلموالسرقه،طَهِّربُطوننامنالحَراموالشُبهة» و بعد از اعضا برای هر قشری و صنفی یک دعای خاصی داشتند. «و علیالشباببالانابةوالتوبهو علیالنساءبالحیاءوالعفهو علیمشایخنابالوقاروالسکینه»
۱۶. با اینکه درقیامتدرجات معنویبر اساسقرآن است،«اقْرَأْوَارْتَقِ» (مکاتیب الائمه،ج۲،ص۲۰۶)، ولی شهریههای حوزههابر اساسقرآن نیست.
۱۷. با اینکه قرآن واهل بیتعلیهم السلامدر کنار هم هستند، ولی بحمدالله برایاهل بیتموقوفات هست، ولی برای قرآن و تفسیر موقوفات نیست.
حضرت آقا!
جنابعالیقبلاز انقلابدرستفسیر داشتید، و امروز هزاران روحانی در دانشگاهها و پادگانها وقوایمسلح و ائمهجمعهوجوددارند کهبعضیگاهی تفسیر میگویند، ولی هنوز در حوزه، دانشگاه و منابر رنگ سخنانمخلوقبیش از سخنانخالقاست.
حضرت آقا!
ماشینهایی که هوا گرفته است، در سرازیری با هل دادن روشن میشود، سرازیری قرآن ماه رمضان است و نیاز به سفارشی استحداقلبه روحانیونی که در دستگاههای دولتی و در ادارات وقوایسهگانه و امور مساجد و ائمهیجمعهو حوزههای علمیه مشغول به کار هستند. بایدهمتیجدی باشد، چرا که اگر ما قرآن را به پا نداریم، از خداوندبدترینلقبرا که پوچی است، دریافت خواهیم کرد. «قُلْ یَاأَهْلَالْکِتَابِلَسْتُمْعَلَیٰشَیْءٍحَتَّیٰتُقِیمُواالتَّوْرَاةَوَالْإِنجِیلَوَمَاأُنزِل» (مائده، ۶۸)
حضرت آقا!
چند ماهی بیشتر به ماه رمضان نمانده است، که نیمی از آن به خاطر تعطیلاتعیدو پنجشنبهها وجمعههاقابل استفادهنیست، ولی نیمی از آن فرصتی است که ما گام جدیتری بیش از آنچه تاکنون برداشتهایم، برداریم تا قرآن نزد ما مهجور نباشد. خواهشمند است به نمایندگانخود قبلاز فرارسیدن ماه رمضان توصیهی جدی بفرمایید که از هماکنون خود را برای بیان تفسیر آماده کنند.
امید است چندجملهیتوصیهشما که مصداقتواصوابالحقاستسببحرکتهای بزرگی بشود، همانگونه که توصیهشما ماو دیگران را وادار کرد که پرچم نماز میان نسل نو درآموزشو پرورش و دانشگاهها برافراشتهتر گردد و نمازظهرعاشورا بهصورتفرهنگعمومیدر آید و همان گونه که صدها مسجد خوب در جادهها ساخته شد و همانگونه که از یکجملهیشما در این سالهاحدود۵۰۰ میلیارد تومانزکاتاز طریق کمیتهیامدادجمعآوری وتوزیعشد.
توجه به قرآن وسفارشبه تفسیر وتدبرتوسط حضرتعالی با اراده خداوند راهگشاست وبریاست که باید همه در این برمشارکتکنند. به امید روزی که تمام حوزهها و تماممدرسینبرای تفسیرسهمو جایگاهی درشأنکتاب آسمانیقراردهند و همانگونه کهسایرکتب محوریت دارد، تفسیر قرآن هم محور باشد.
والسلام علیکم ورحمةالله
مریدقدیم؛ محسن قرائتی

نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد