به گزارشامروله، با گذشت یک ماه از راه اندازی شبکه دانش آموزی شاد همچنان این شبکه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند و گلایه والدین و خانوادهها را در پی دارد بهطوریکههر روز مشکلی جدید در استفاده از این اپلیکیشن توسط کاربران رونمایی میشود. اگر در ابتدا بیشترین مشکل در نصب و ورود کاربران به این شبکه بود حالا نحوه بارگذاری فایلها، مشکلات انتقال صدا در این اپلیکیشن و به طور کلی سودمندی در استفاده آسان و کاربردی برگزاری کلاسهای درس مجازی محل ابهام است بهطوریکهگزارش میرسد بسیاری از کلاسها بار دیگر به محل برگزاری در دیگر پیامرسانهادوباره کوچ کردهاند. ضمن اینکه همچنان بحث اینترنت هزینه بر استفاده از این اپلیکیشن نیز محل سوال است.
سه ماه است که مدرسهها تعطیل است، هزینه آموزش،ایابوذهابو… قبلاً وجود داشته و اکنون این هزینهها به نوعی جایگزین هزینههای جاری شده است. البته ما به دنبال آن هستیم که هزینه مصرفی شبکه شاد رایگان شود
مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامهریزیو فناوری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا امروز ۸۹۲ میلیون و ۲۱۰ هزار فایل در شبکه شاد بارگذاری و تبادل شده که به طور متوسط هر فایل ۲۰ مگابایت است، در پاسخ به نتیجهگیریپرسشی در خصوص اینکه «تبادل این میزان فایل معادل ۱۸ میلیون گیگابایت میشود و اگرهرگیگابایترا ۱۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، ارزش ریالی اینترنت مصرف شده ۱۸ تا ۹۰ میلیارد تومان میشود، مگر آموزش رایگان نیست، برای چه چنین رقمی را به مردم تحمیل کردهایم؟» گفت: سه ماه است که مدرسهها تعطیل است، هزینه آموزش،ایابوذهابو… قبلاً وجود داشته و اکنون این هزینهها به نوعی جایگزین هزینههای جاری شده است. البته ما به دنبال آن هستیم که هزینه مصرفی شبکه شاد رایگان شود.
شرفی این پاسخ را در حالی میدهد که این اپلیکیشن این روزها قرار است تمام دانش آموزان اعم از آنها که پیش از این به مدارس دولتی میرفتند یا غیردولتی استفاده شود و برای شماری از والدین هزینه کردن برای تحصیل فرزندان در حالت عادی هزینهای در بر نداشت.
هر چند وی افزود: موضوع رایگان بودن اینترنت استفاده از این شبکه با ستاد ملیکرونانیز مطرح شده و پیگیر هستیم که از طریق مراجعذیربط این اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه نمیتوانستیم آموزش را در تعطیلات ناشی ازکروناتعطیل کنیم و از همان روزهای ابتدایی تعطیلات، آموزش مکمل از طریق رسانه ملی شروع شد گفت: ضعف بزرگ آموزش تلویزیونی عدم امکان تعامل دوطرفه بود و آموزش و پرورش باید دنبال راه دومی میرفت که در زمان محدود قابل پیاده سازی و جوابگوی جمعیت ۱۶ میلیونی باشد. در همین راستا شبکه شاد ایجاد و همکاران ما دریافت مجوز استفاده رایگان از اینترنت را به ستادکرونابردند و اقدام شد. آنها که متولی پهنای باند هستند باید کمک کنند تا فرایند آموزش پیش برود و هزینه خانوادهها هم کمتر شود.
هزینه اینترنت استفاده از پیام رسان خارجی چند برابر بوده است
سرپرست مرکز برنامهریزیو فناوری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان ما به طور پراکنده آموزشها را در پیامرسانهایخارجی شروع کرده بودند و هزینه اینترنت استفاده از پیامرسانخارجی چند برابر بوده است. مصرف پهنای باند داخلی ۳۰ درصد افزایش یافته و به این معناست که از پهنای باند خارجی صرفهجوییشده است. قبلاً مردم این کار را در پیامرسانهایدیگر انجام میدادند و چند برابر هزینه میکردند.
وی با اشاره به توسعه سامانه گفت: ۷۸ درصد دانش آموزان یعنی ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شبکه عضو شدهاندو اگر یک دستگاه تلفن هوشمند هم در خانه باشد برای چند نفر قابل استفاده است. و این پوشش ما را افزایش داده است.
وی افزود: کانالهای اختصاصی محتوا ایجاد کردهایم.۵۰۰۰ محتوا بارگذاری شده و معلمان میتوانند اینها را به اشتراک بگذارند. فایلهای بارگذاری شده در داخل کانال فشرده سازی شده است. پوشش شبکه خوب است. ۹۸ درصد مدیران مدارس عضو شبکه شاد هستند. امکانات جدید در حال اضافه شدن است.
وی دربارهبازخودرهایدریافتی گفت: افرادی که استفاده کردهاندتعدادی با بنده تماس گرفتند و رضایت داشتن. شاد بسیار زود فراگیر شد. اکنون سیستم دارد کارش را انجام میدهد. استفاده از شبکه الزام نبوده است. به هر حال شبکه شاد تنها کانال رسمی آموزش است. اگر جایی امکان استفاده نباشد روشهای دیگر آموزش دنبال میشود؛ اما اگر دسترسی وجود داشته باشد باید این کار را انجام دهند.
به گفته سرپرست مرکز برنامهریزیو فناوری وزارت آموزش و پرورش استفاده از مدرسه تلویزیونی کند و شل نشده است؛ اما بایددرنظرداشتکه آموزش یک فرایند تعاملی است. محتوا ارائه شد اما دانش آموزی که محتوا را از تلویزیون دیده اگر سوال داشته باشد باید در یک بستری آن را مطرح کند که در مدرسه تلویزیونی این امکان وجود نداشت.
به معنای دیگر سخنان وی که در برنامه تلویزیونی پرسشگر شامگاه گذشته پخش شد، هیچ نشانی از شنیده شدن گلایهها و مشکلات این شبکه دیده نمیشود درحالیکهیکسرچساده باهشتکشاد در فضای مجازی انبوهی از مشکلات فراگیر معلمان و والدین را در استفاده از این اپلیکیشن مشخص میکند.
آموزش اینترنتی به معنای دسترسی عادلانه به آموزش نیز هست؟
ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور نیز با بیان اینکه آموزشها را به سمت فضای مجازی بردهایمدر حالی که مسئله فقط on time بودن نیست بلکه real time بودن هم هست گفت: آیا دسترسی به زیرساختها و دسترسی به نوع سواد دیجیتال هم عادلانه توزیع شده است یا خیر؟ که به نظر میرسد توزیع عادلانه نیست. آیا آموزش اینترنتی به معنای دسترسی عادلانه به آموزش نیز هست؟
وی افزود: دو زیرساخت اصلی داریم؛ دسترسی به اینترنت و در دسترس بودن ابزار. چقدر دسترسی به اینترنت وجود دارد؟ نرخ نفوذ اینترنت در کشور ۹۰ درصد است و ماجزویک چهارم مثبت دنیا هستیم. سال ۹۲ ضریب نفوذ اینترنت در آمریکا ۷۴ درصد بوده و ضریب ما ۲۲ درصد بوده است؛ توان زیادی برای افزایش دسترسی صرف کردهایم.
وی ادامه داد: اما درباره در دسترس بودن ابزار باید گفت که آیا همه مردم یک کشور پول دارند که ابزار بخرند؟ این امر به اقتصاد کشور بر میگردد. در بخش خدمات نیز پلتفرمها و نرم افزارها بسیار مهم هستند.
در حوزه زیرساخت اینترنت فاصله ما با دنیا خیلی زیاد نیست. اما در شاخص خدمات و محتوا فاصله داریم؛ در محتوا وضع ما از همه بدتر است و در حوزه خدمات در میانه قرار داریم
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه یک عامل مهم دیگر محتوا است گفت: محتوا توسط یک معلم برای دانش آموزان خودش تولید میشود. اما محتواهای آموزشی متعدد و فیلمهای حرفهای که قابل استفاده برای همه باشد وجود ندارد. هیچکدام از این شاخصها در وضع بهینه نیست. در حوزه زیرساخت اینترنت فاصله ما با دنیا خیلی زیاد نیست. اما در شاخص خدمات و محتوا فاصله داریم؛ در محتوا وضع ما از همه بدتر است و در حوزه خدمات در میانه قرار داریم.
وی ادامه داد: امروز حدود ۷۰ میلیون گوشی هوشمند در ایران داریم. یک پیمایشی قبلاً انجام شده که نشانمیدهد ممکن است در یک خانواده برخوردار هر ۴ فرزند گوشی داشته باشند اما در یک خانواده کم برخوردار هیچکدام نداشته باشند. دوم اینکه آیا والدین گوشی را در اختیار فرزند خود قرار میدهند؟ طبق این پیمایش ۵۰ درصد والدین گوشی خود را در اختیار فرزندان قرار میدهند. ۱۰ درصد فرزندان گوشی شخصی دارند و ۴۰ درصد از گوشی والدین استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه به دلیلنابرخورداریها، اگر میخواستیم سراغ آموزش برویم باید توان خود را روی دیگر ابزار چون رادیو و تلویزیون، لوحهای فشرده آموزشی، کتاب و… میگذاشتیم گفت: در مرحله بعد اگر محتوایی مانند فیلم داشتیم که افراد میتوانستند آن را دانلود کرده و تماشا میکردند بار شبکه تقسیم میشد و هزینهها کاهش مییافت نه حالا که همه بار شبکه در یک زمان مشخص مثلاً از ۹ صبح تا یک بعدازظهر میافتد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز که در برنامه پرسشگر صحبت میکرد افزود: ۹۰ درصد مردم دسترسی به اینترنت دارند که ۱۰ درصد ثابت و ۸۰ درصد روی موبایل است. این هزینه از روی باند فرکانسی تجهیزات میآید. اگر این دو باند فرکانس آزاد شود میتوان کل این هزینه را رایگان کرد. اکنون به محل اشباع باند رسیدهایم. بارها هم این درخواست را مطرح کردهایم.
وی درباره رایگان شدن اینترنت برای مردم و استفاده از شبکه شاد دو راه حل ارائه داد و گفت: یک راه حل ساده این است که این دو باند فرکانسی را آزاد شود که ما ظرف یک هفته آن را بالا میآوریم و اینترنت برای آموزش و پرورش رایگان میشود. راه حل دوم هم این است که در شبکه ملی اطلاعات ظرفیت ۲۴تراداریم و حاضریم اینترنتی که دولت میفروشد رایگان کنیم به شرط آنکه اپراتورها آن را رایگان در اختیار قرار دهند. کل هزینهای که از طرف دولت تحمیل میشود ۸ درصد است. علت افزایش این هزینه این است که به نظر میرسد مکانیسمهای مالی را طوری تنظیم کردهایمکه به ضرر مردم و به نفع منافع گروهی باشد.
سخنان وی در حالی سوالهای بسیاری را مطرح میکند که دررأساین سوالها باید پرسید همانطور که از ابتدا درباره انحصاری کردن آموزش در فضای مجازی در اپلیکیشن خاص محل سوال بود، این تنظیم مکانیسمهای مالی در این خصوص به گونهای که عملاً به ضرر مردم و به نفع منافع گروهی خاص باشد، در کدام بخش از آموزش و پرورش تصمیمگیریشده است و آیا عدم تلاش برای اجرای مصوبه ستاد ملیکرونابرای رایگان بودن استفاده از اینترنت در این اپلیکیشن باید معنای خاصی داشته باشد؟
ما آینده کودکانمانرا به گروگان گرفتهایم
وی در واکنش به صحبتهای تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی درباره عدم وجود تجهیزات برای بهره برداری از دو باند فرکانسی گفت: ایرانسل به طور رسمی اعلام کرده تجهیزاتش آماده است و باید حافظ منافع مردم باشیم.
وی در پایان گفت: در حوزه زیرساخت هزینهای را به مردم تحمیل میکنیم سوال این است که اگر دولت ۸ درصد پولی که بابت اینترنت میگیرد را رایگان کند؛ آیا اپراتور ایرانسل اینترنت را برای مردم رایگان میکند؟
رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: آموزش را به یک پیامرسانانحصاری تقلیل دادهاندکه درست نبوده و ما آینده کودکانمانرا به گروگان گرفتهایم.
رضا تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی نیز با بیان اینکه آموزش هزینه دارد، آموزش حضوری یک هزینههایی دارد و آموزش مجازی هم همینطور گفت: چون برای این تعطیلات آمادگی نداشتیم خیلیها از قبل برای مدارس و آموزش و حتی سرویسایابوذهابهزینه کرده بودند و اکنون گویی هزینههای اضافی دارد از خانوادهها دریافت میشود که باید درباره اینها در جای خودش بحث و تصمیمگیریبشود.
در کشور ما تلاش شده برابر با قانون اساسی، رایگان بودن آموزش رعایت شود و مدارس و دولت هزینهای بابت آموزش ازخانواههاطلب نمیکنند اماتأمینهزینه اینترنت و پهنای باند بحث دیگری است
عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: از آن سو در کشور ما تلاش شده برابر با قانون اساسی، رایگان بودن آموزش رعایت شود و مدارس و دولت هزینهای بابت آموزش ازخانواههاطلب نمیکنند اماتأمینهزینه اینترنت و پهنای باند بحث دیگری است. در شورای عالی بحث شده که باید با ایجاد شبکه ملی اطلاعات تفاوتی بین پهنای باند داخل و خارج قائل شویم. قاعدتاً برای پهنای باند داخلی نباید هزینه بالا داشته باشیم و این هزینه میتواند تا یک دوازدهم کاهش یابد. تلاشهایی هم صورت گرفته است و به عنوان مثال اکنون برای استفاده از پیامرسانهایداخلی یک سوم و برای سایتهای داخلی یک دوم هزینه معمول اینترنت از مشترکان دریافت میشود.
وی در پاسخ به اینکه آیا شورای عالی فضای مجازی در رایگان کردن اینترنت برای آموزش و پرورش نقشی داشته و آیا ضعیف عمل کره است یا خیر؟ گفت: فلسفه اصلی شبکه ملی اطلاعات همین بوده و تا کنون محقق نشده است و یک مطالبه عمومی است. دو سند در این زمینه تصویب و چارچوب کار مشخص شده است و از اینجا به بعد وظیفه دولت بوده است که بودجه تصویب و آن را اجرا میکرد که اکنون درصد کمی اجرا شده است.
عضو شورای عالی فضای مجازی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان فناوری اطلاعات مبنی بر در اختیار قرار ندادن دو فرکانس از سوی صداوسیما گفت: در حال حاضر مشکل ما توسعه پهنای باند، مشکل فرکانسهای صداوسیما نیست. اولاً اپراتورهای ما تجهیزاتی در این باند ندارند که بتوانند پهنای باند را افزایش دهند. دوم اینکه توسعه شبکه ما نامتجانس است و بین شبکه ثابت و موبایل تفاوت وجود دارد و ما آن نرم را رعایت نکردیم و شبکه را در قالب بی سیم توسعه دادیم و هزینهاشگرانتر تمام میشود. همچنین در مصرف فرکانس باید مباحث اقتصادی را لحاظ کنیم.
وی افزود: از نظر فنی به طور قاطعمیگویمکه هیچ اپراتوری تجهیزات راه اندازی فرکانس را ندارد. اگرمیخواستیم حافظ منافع مردم باشیم باید شبکه ملی اطلاعات را راه میانداختیم.
وی درباره اینکه نرم افزارهای حرفهای برای تهیه محتوای حرفهای ایجاد نکردهایمگفت: ما امروز در حیطه زیرساختهای ارتباطی مهیا هستیم اما مشکل ما آمادگی الکترونیکی است که این اتفاقکروناباعث تسریع این روند مثلاً در آموزش و پرورش شد که هنوز جای کار دارد و باید در تولید محتوای حرفهای وارد شده و دولت بخش خصوصی را برای ایجاد نرم افزارهای حرفهای تشویق کند تا تولید محتوا به سرعت افزایش یابد. توسعه فیبر نوری میتواند زیرساخت را ارزان کند. این پروانه از سال ۹۱ صادر شده اما درصد پیشرفت بالا نبوده است.

نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد