توصیه های تغذیه ای در تابستان/ افراد مزاج گرم و خشک بخوانند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 311838|11:28 - 1399/04/17
نسخه چاپی
توصیه های تغذیه ای در تابستان/ افراد مزاج گرم و خشک بخوانند

به گزارشامروله، ناصر رضایی پور در گفتگو باخبرنگار مهردر مورد تدابیری که برای مزاج گرم و خشک در فصل گرما باید اندیشیده شود گفت: خودداری از پرخوری، پرهیز از خوردنی‌های گرم‌ و خشک مانند غذاهای خیلی‌تند، شور یا شیرین و همچنین غذاهای سنگین و غلیظ مانند آش‌ها، آبگوشت، کله‌ پاچه، حلیم و...، به دلیل ضعف دستگاه گوارش در تابستان و در عوض مصرف آش‌های ساده و رقیق و کم ‌گوشت و کم‌حبوبات با چاشنی‌های کمی‌ترش مانند آلو بخارا، دانه انار و غوره باید انجام شود.

وی در مورد تغذیه در فصل تابستان گفت گفت: مصرف شربت‌های سکنجبین، لیمو، ریباس، انار، نارنج، تمرهندی، آب یا فالوده سکنجبینی هندوانه، فالوده سکنجبین- خیار و خوردن میوه‌های تر و ترش ‌و شیرین تابستانی و سبزی‌هایی چون کاهو، کدو و خیار نیز توصیه می شود.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: مصرف گوشت‌های زودگوار مانند ماهی قزل‌آلای تازه و کولی که با روغن کنجد، پخته شده ‌باشد، یا جوجه‌ مرغ، جوجه‌ خروس، و گوشت بزغاله با چاشنی‌های ترش نیز از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

وی به پرهیز از یبوست اشاره کرد و گفت: در صورت لزوم، استفاده از ملیّن‌های ملایم مانند انجیر و آب کامل میوه‌ها، شیرخشت، شربت گل‌سرخ، مغز فلوس خیارشنبر و روغن بادام شیرین و همچنین ورزش و فعالیت‌های بدنی خفیف در آغاز صبح، و استراحت در ساعات گرم روز و پرهیز از گرمای شدید، پرهیز از هرگونه خون‌گیری از جمله حجامت و فصدکردن، بدون تجویز پزشک متخصص، توصیه می شود.

رضایی پور افزود: پوشیدن لباس‌های خنک کتانی، پنبه‌ای و نخی و پرهیز از لباس‌های نایلونی از دیگر اقداماتی است که در فصل گرما توصیه می شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد