کاهش خطر «پارکینسون» با رژیم غذایی مدیترانه ای

سرویس: اجتماعیکد خبر: 312348|10:26 - 1399/06/11
نسخه چاپی
کاهش خطر «پارکینسون» با رژیم غذایی مدیترانه ای
نتایج مطالعات نشان می دهد افرادی که تغذیه سالم دارند کمتر با احتمال ابتلا به مجموعه علائم منتهی به بیماری پارکینسون روبرو هستند.

به گزارشامروله، محققان دریافتند افرادی که از رژیم غذایی مدیترانهایپیروی می‌کنند در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی شأن مملو از گوشت و سیب زمینی است یک سوم کمتر با احتمال ابتلاء به علائم بیماری پارکینسون روبرو هستند.

نشانه‌های بیماری پارکینسون چندین سال قبل از ظهور بیماری پدیدار می‌شوند. این علائم شامل یبوست، افسردگی، درد بدن، کاهش بویایی، خواب آلودگی در روز، و مشکل در تشخیص رنگ‌ها هستند.

بیماری پارکینسون ناشی از تشکیل پروتئینی موسوم به آلفاسینوسلیندر مغز است. به مرور زمان، مغز سلول‌های تولیدکننده دوپامین را از دست می‌دهد. دوپامین ماده شیمیاییایاست که به تنظیم حرکت و واکنش‌های هیجانی کمک می‌کند.

علائم بارز پارکینسون مربوط به حرکات است که شامل لرزش، اندام‌های سفت و مشکلات هماهنگی در حرکات بدن، می‌شود اما تأثیرات گسترده‌تری دارد و شامل افسردگی، تحریک پذیری و مشکل در حافظه و مهارت‌های فکری هم است.

محققانمعقدندرژیم غذایی سالم با کاهش التهاب در بدن نقش حفاظتی دارد و شواهد اولیه حاکی از آن است که پروتئین آلفاسینوسلینابتدا در روده‌ها تکثیر می‌شود.

«سامانتامولزبری»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در اینبارهمی‌گوید: «این امکان وجود دارد که رژیم غذایی می‌تواند بر روند ایجاد بیماری پارکینسون تأثیر گذارد.»