گروه کودک امروله

با کودک بدغذا چه بايد کرد؟

کد خبر: 57909|08:12 - 1392/06/17
نسخه چاپی
 با کودک بدغذا چه بايد کرد؟

کارشناس تغذيه گفت: نحوه نادرست قطع شيردهي به کودک مي‌تواند موجب مقاومت کودک نسبت به غذا شود.

عبدالصاحب باقري اظهار کرد: صفت بدغذايي از زماني به کودک اطلاق مي شود که مادر قصد اضافه کردن وعده کمکي را به غذاي کودک دارد و در اين هنگام بعضي کودکان به دليل عادت به شير مادر و يا نحوه نادرست شروع تغذيه با غذاي کمکي، نسبت به آن مقاومت نشان مي‌دهند.

وي ادامه داد: به مادران توصيه مي‌شود با استفاده از غذاهاي نيمه‌جامد مانند فرني يا حريره بادام به عنوان غذاي کمکي، حساسيت‌هاي کودک را شناسايي کرده و غذاي جديد را به صورت هفتگي وارد برنامه غذايي کنند؛ يعني اگر کودک نسبت به غذايي علاقه نشان داد، براي نوبت بعد غذاي جديدي تهيه نشود بلکه حداقل يک هفته براي خوردن غذاي جديد به کودک مهلت داده شود.

اين کارشناس تغذيه، برخي بيماري‌هاي زمينه‌اي مانند اسهال، گوش درد و يا آغاز رويش دندان را از عوامل بدغذايي کودکان ذکر کرد و توضيح داد: بايد توجه داشت که کودک مانند افراد بزرگسال علاقه‌اي به نشستن بر سر سفره نداشته و ممکن است بخواهد در ميان يک وعده غذايي، وقفه‌هاي چند دقيقه‌اي براي فعاليت فيزيکي داشته باشد که در اين موارد مادران بايد حوصله به خرج داده و غذا را آرام آرام به کودک بخورانند.

وي افزود: در هنگام رويش دندان، به دليل ملتهب شدن لثه‌ها استفاده از عصاره قلم، شير مادر و مواردي نظير آن براي تغذيه کودک مناسب است.

باقري تصريح کرد: سن 2 سالگي که سن گرفتن کودک از شير مادر است، از سنيني است که ممکن است با قطع شيردهي ناگهاني، با بدغذايي کودک همراه شود. روش صحيح قطع شيردهي در وعده اول صبح و در آخر، قطع شيردهي شبانه است.

وي درباره تغذيه کودکان 3 تا 5 ساله، اظهار کرد: از آنجايي که در سنين 3 تا 5 سال، کودک بسيار تقليدپذير است بايد از بدگويي از غذا بر سر سفره اجتناب کرد و استفاده از سس‌ها، شکر و نمک را تا حد امکان به منظور ذائقه‌سازي درست در کودک محدود کرد. همچنين استفاده از ظروف کودکانه با طرح و نقش مناسب و يا افزودن مواد غذايي به رنگ‌هاي زرد، نارنجي و سبز که در ذرت و هويج وجود دارد، در اشتهازايي کودک مؤثر هستند.

اين کارشناس تغذيه با اشاره به مضرات تنقلاتي مانند چيپس و پفک، والدين را از امکان خريد مستقيم اين اقلام توسط پول توجيبي کودک نهي کرد و گفت: با شروع سن مدرسه رفتن بسياري از کودکان در معرض دسترس دست‌فروشان با مواد غذايي آلوده قرار مي‌گيرند که مانع از استفاده کودک از غذاهايي با ارزش غذايي در منزل مي‌شود، بدين منظور استفاده از صبحانه و ميان وعده‌ها و لقمه‌هاي خانگي براي ساعات مدرسه توصيه مي‌شود.

وي بر لزوم مصرف صبحانه تاکيد کرد و گفت: غذاهاي گرم در وعده صبحانه مانند حليم مي‌تواند در اشتهازايي موثر باشد چرا که دستگاه گوارش در اول صبح آمادگي کافي براي دريافت غذا را ندارد و دليل بسياري از کودکان که از مصرف صبحانه سر باز مي‌زنند اين است که ميل به خوردن صبحانه سرد ندارند.

باقري‌زاده اضافه کرد: ممکن است کودک در سنين مدرسه به مصرف بعضي غذاها مانند گوشت علاقه نشان ندهد که اين دليل خاصي نداشته و به شرايط فيزيولوژيکي بدن وي بستگي پيدا مي‌کند، اما سعي والدين بايد اين باشد که تمايل استفاده از لبنيات به خصوص شير را به وسيله شيرکاکائو و شيرموز در کودک ايجاد کنند.

منبع : ايسنا