گروه سلامت امروله

در هوای سرد بدوید!

کد خبر: 7422|12:59 - 1392/02/14
نسخه چاپی
در هوای سرد بدوید!
دویدن یکی از بهترین فعالیت‌ها برای کم کردن وزن، دست‌یابی به تناسب اندام و سلامتی است. آیا دمای هوا بر فواید دویدن و پیاده‌روی سریع تاثیر‌گذار است؟

دمای هوا نمی‌تواند مانع ورزش کردن شود. تنها باید اصول خاصی که برای ورزش کردن در شرایط مختلف وجود دارد را رعایت کرد و از لباسهای مناسب استفاده کرد. پایگاه اینترنتی «utile» در این‌باره نوشته است: برای دویدن به هنگام سرما، باید فواید و اصول اصلی ورزش کردن بدون تاثیرات منفی بر سلامتی را دانست. پیاده‌روی به هنگام سرما همیشه آسان نیست، برای از دست ندادن لذت ورزش باید فواید پیاده‌روی و چگونگی انجام آن به هنگام سرما را دانست.

*اصول پیاده‌روی در هوای خنک

اگر می‌خواهید زمانی که هوا سرد است بدوید، می‌توانید این کار را انجام دهید زیرا برای بدن خطرناک نیست.

اگر عادت دارید که صبح‌ها هنگامی که هوا سردتر است بدوید، بهتر است سرعت زیادی نداشته باشید، زیرا ماهیچه‌ها و شش‌ها توان کافی را ندارند.

هنگامی که هوا سرد است، تاندون‌ها، ماهیچه‌ها و غضروف‌ها نیاز به زمان بیشتری برای انبساط دارند. به همین دلیل، گرم کردن بدن باید طولانی‌تر باشد.

ورزشکار دویدن به هنگام سرما باید تنفس صحیح داشته باشد یعنی دم را با بینی و بازدم را با دهان انجام دهید.

بدین ترتیب هوا وارد نایژه‌ها می‌شود و از راه‌های تنفسی بالایی می‌گذرد، این روش باعث می‌شود هوای وارد شده گرم شود و سیستم تنفسی وریدها که حساس هستند، سرد نشوند.

انتخاب لباس نیز به هنگام دویدن در سرما دم است. باید در لباسهای خود راحت باشید و حرارت بدنتان حفظ شود.

سعی کنید سر خود را بپوشانید و از کلاه و هدبند استفاده کنید. بدین شکل از سینوزیت جلوگیری می‌شود. به علاوه، بهتر است ازدستکش استفاده کنید تا گرمای بدن از این ناحیه هدر نرود.

برای اینکه آب بدنتان را از دست ندهید، نوشیدن مایعات را فراموش نکنید. هنگامی که هوای سرد به بدن وارد می‌شود، از دست دادن آب بدن بیشتر می‌شود. قبل و بعد از ورزش آب بنوشید.

هر جلسه پیاده‌روی سریع بین ۳۵ تا ۴۵ دقیقه است که باعث تحریک مغز و ترشح آندورفین می‌شود. این ماده باعث شادتر شدن و خوش‌اخلاق‌ شدن می‌شود. سرما، بهانه مناسبی برای ورزش نکردن نیست.