رییس جمهور باید نقش مجلس را به عنوان ناظر بر عملکرد دولت بپذیرد

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 7609|22:49 - 1392/02/14
نسخه چاپی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری فارس، محمد سعیدی‌کیا کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در سلسله نشست‌های «به سوی حماسه سیاسی» حضور یافت و پیرامون مسائل انتخاباتی به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: در 4 دولتی که بنده کار کردم و کارهای اجرایی مختلفی که تجربه کردم و با شناختی که از مشکلات کشور دارم، مطمئن هستم که می‌شود کشور را بهتر از این اداره کرد.

سعیدی‌کیا با بیان اینکه کشور به همه کسانی که آماده خدمت هستند، نیاز دارد، اظهار داشت: همه کسانی که وفادار به نظام و انقلاب هستند در دولت آینده من حضور خواهند داشت. علاوه بر این حضور محترم و مؤثر در صحنه‌های بین‌المللی با حفظ حکمت، عزت و مصلحت از اولویت‌های دولت آینده من است.

وی افزود: همچنین اقتصاد پویا و فعال و زندگی آرام و برخوردار از رفاه در سایه فرهنگی اسلامی و ایرانی قابل تحقق بوده و برقراری امنیت برای فعال شدن همه افراد، وظیفه دولت آینده است. دولت آینده باید اعتماد به مردم و ایجاد فضای مناسب و امن را مهیا کند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی، با بیان اینکه کاهش بودجه عمومی به نفت از کارهای مهم دولت آینده است، تصریح کرد: با توجه به تجربه کسب شده، نقاط قوت دولت‌های گذشته را ادامه خواهم داد و نقاط ضعف را برطرف خواهم کرد. من در دولت نهم اختلاف‌نظرهای زیادی با رئیس جمهور داشتم. وزیر اختیار دارد در وزارتخانه‌اش طبق قانون عمل کند. بر همین اساس و با توجه به اختلاف نظرهایی که با رئیس جمهور داشتم و با توجه به شیوه مدیریتی‌ام نتوانستم با آقای احمدی‌نژاد در دولت دهم همکاری کنم.

سعیدی‌کیا در ادامه سخنان خود اشاره‌ای به نقاط قوت و ضعف دولت کنونی داشت و تصریح کرد: این دولت با گفتمان خوبی شروع به کار کرد اما این گفتمان در ادامه رنگ باخت. سفرهای استانی دولت نیز از دیگر نقاط مثبت فعالیت آن است. همچنین اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها کاری لازم بود که در این دولت اتفاق افتاد اما در نحوه اجرا، مشکلاتی را برای کشور بوجود آورد. پیشرفت های علمی کشور و ساماندهی سوخت نیز از دیگر نقاط مثبت فعالیت این دولت است.

وی در ادامه تاکید کرد: در سفرهای استانی قول‌های مکرری خارج از برنامه داده شد که نتیجه آن، طرح‌های نیمه تمام بود. همچنین چون برنامه دولت برنامه مدونی نداشت، ما اکنون شاهد وجود مشکلات اقتصادی شدیدی هستیم.

سعیدی‌کیا با بیان اینکه افت شدید ارزش پول ملی آثار مخرّبی را به همراه داشت، گفت: همچنین بی توجهی به برنامه و برنامه‌ریزی یکی دیگر از نقاط منفی این دولت بود که البته باید تغییر پی‌درپی مدیریت‌ها را نیز به آن اضافه کرد.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری پیرامون مسائل بین‌الملل نیز تصریح کرد:‌ ما باید در سیاست خارجی استوار باشیم و در وضعیت کنونی نیز استواری به معنای مقاومت است ما در مذاکرات هسته‌ای باید در حق خودمان اصرار بورزیم حرف ما در مذاکرات این است که آنها (غربی ها) باید حق غنی‌سازی را بپذیرند اما 1+5 این مسئله را پیچیده می‌کند ولی آنچه مسلم است اینکه تیم مذاکره‌کننده ایرانی طبق سیاست کلی نظام در پی احیای حق جمهوری اسلامی است.

سعیدی‌کیا در ادامه خاطرنشان کرد: مجلس بر عملکرد دولت نظارت می‌کند و رئیس جمهور هم برای اینکه به قدرت به عنوان هدف نگاه نکند، باید این نظارت را بپذیرد. اینکه رئیس جمهور بپذیرد یک قدرتی به نام مجلس بر قوه مجریه نظارت دارد، خود نشان می‌دهد رئیس جمهور به دنبال کسب قدرت نیست. علاوه بر این، نقش رسانه‌ها و NGO ها هم در کمک‌رسانی به دولت و هم در بخش نظارت بر دولت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر وجود راهکار برای حل مشکلات اقتصادی اظهار داشت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه سرمایه‌های کشور را به سمت تولید هدایت کنیم، چون در غیر این صورت نقدینگی به سمت مصرف هدایت می‌شود و این باعث می‌شود تورم افزایش یابد. باید سرمایه‌گذاری را رشد دهیم و برای آن ارزش قائل شویم.

سعیدی‌کیا در پایان گفت: ما باید نخبه‌گرایی کنیم و به نخبگان نگاه ویژه‌ای داشته باشیم زیرا کشور در حوزه مدیریت با ضعف‌های جدی روبروست.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد