گروه سلامت امروله

بابونه، دواي هزاران درد

کد خبر: 7623|23:05 - 1392/02/14
نسخه چاپی
بابونه، دواي هزاران درد
به گزارش اول نیوز ساقه سبز رنگ مايل به سفيد و برگهاي كوچك، نامنظم و پوشيده از كرك. گلبرگهاي اين گياه در فصل تابستان ظاهر مي شوند اين گياه داراي تركيباتي شيميايي است كه خواص دارويي دارند. از جمله مي توان به اسانس روغني آنته مين، تافن، فيتوسترول و ماده تلخي به نام اسيد آنته ميك اشاره كرد.

از آن جايي كه اين گياه خواص دارويي بسياري دارد در درمان بسياري از امراض موثر است:

· تقويت كننده اختلالات سيستم اعصاب است.

· مصرف اين گياه، شير مادران را افزايش ميدهد.

· درمان كننده سردرد و ميگرن است .

· براي درمان چشم درد مي توانيد بابونه را در سركه ريخته و بخور دهيد .

· جويدن بابونه براي التيام زخم هاي دهان موثر است .

· تب بر و تسكين دهنده درد است .

· براي رفع بي خوابي و داشتن يك خواب آرام و راحت كافي است ده دقيقه قبل از اينكه به رختخواب برويد .

· يك فنجان چاي بابونه بنوشيد .

· درمان كننده بي اشتهايي است .

· چاي بابونه درمان كننده كم خوني است .

· تسكين دهنده دردهاي عادت ماهيانه است .

· حمام بابونه اثر نيرو دهنده دارد، چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ريخته و به مدت يك ربع ساعت در آن دراز بكشيد .

· براي رفع گوش درد، يك قطره روغن بابونه را در گوش بچكانيد.

· ضد آلرژي است .

· براي تسكين درد، مي توانيد چند قطره اسانس بابونه را با يك قاشق روغن بادام مخلوط كرده و روي محل درد بماليد تا آرام شود ۱۵- روغن بابونه براي از بين بردن كمر درد نيز موثر است.


· بابونه درمان ناراحتي هاي معده

بابونه از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و از تقويت كننده هاي تلخ محسوب مي شود. يكي از مهم ترين خواص بابونه، درمان زخم و ورم معده است. اين گياه به آساني اين مرض را درمان مي كند. براي درمان زخم معده، مي توانيد يك ليوان چاي غليظ بابونه درست كنيد (۴ قاشق چاي خوري بابونه در يك ليوان آب جوش يا يك ليوان جوشانده بابونه) و صبح ناشتا آن را بنوشيد. سپس كمي دراز شويد و بعد از يك ربع ساعت صبحانه تان را ميل كنيد اين كار را به مدت ۲ هفته ادامه دهيد تا نتيجه مطلوب را بگيريد.

· بابونه و سلامت پوست

امروزه شاهد اين هستيم كه از اسانس بابونه در بسياري از محصولات آرايشي و بهداشتي استفاده مي شود. حدود ۱ درصد اسانس بابونه در اين گياه وجود دارد كه به وسيله تقطير با بخار آب به دست مي آيد. رنگ اين اسانس، آبي روشن است كه در اثر كهنه شدن به رنگ زرد مايل به قهوه اي درمي آيد. اين اسانس بسيار قوي و معطر است. براي تهيه روغن بابونه، مقداري از گل خشك بابونه را با چهار برابر وزن آن روغن كنجد مخلوط كرده و سپس به اندازه دو برابر، گل بابونه به آن اضافه كنيد. بگذاريد بجوشد تا اينكه آب آن به كلي تبخير شود و فقط روغن باقي بماند. از اين روغن مي توانيد در انواع محصولات خانگي، آرايشي و بهداشتي استفاده كنيد. مخلوط اسانس بابونه با روغن بادام براي رفع ناراحتي هاي پوستي نظير اگزاما، كهير و خارش مفيد است. جالب است بدانيد كه اگر با چاي بابونه موهاي بلوند را بشوييد روشن تر و شفاف تر مي شوند