هاشمی و خاتمی در یک روز و یک ساعت می آیند/ گفتمانی ترین کاندیدا!

کد خبر: 7918|22:33 - 1392/02/15
نسخه چاپی
هاشمی و خاتمی در یک روز و یک ساعت می آیند/ گفتمانی ترین کاندیدا!
این روزها همه رسانه ها درگیر خبر آمدن یا نیامدن آیت الله هاشمی هستند. اخبار حضور هاشمی، ستاد های انتخاباتی کاندیداها را پرشورتر کرده است؛
این روزها همه رسانه ها درگیر خبر آمدن یا نیامدن آیت الله هاشمی هستند. اخبار حضور هاشمی، ستاد های انتخاباتی کاندیداها را پرشورتر کرده است؛ جلسه و مذاکره و چانه زنی و لابی و گمانه زنی تا پاسی از شب. فعالان سیاسی با تغییر لحن آیت الله بر حضور در انتخابات فعالتر شدند. میان وعده انتخاباتی الف با یک خبر به تحلیل همین موضوع می پردازد.

هاشمی و خاتمی با هم می آیند
از ستاد خاتمی خبری به دست خبرنگار الف رسیده است که تحقق آن بر بسیاری از مناسبت انتخاباتی موثر است. مجموعه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات به اجماع رسیدند. اهل تحریم کاملاً به حاشیه رفتند. تندروها دیگر طرفدار ندارند. تیم موسوی خوئینی ها از مدتها قبل مقابل تیم عبدالله نوری قرار داشت. خوئینی ها از شرط گذاشتن برای حضور در انتخابات می گفت و عبدالله نوری از اینکه باید به هر تقدیر در انتخابات حضور داشت و مخالف شرط گذاری بود. خاتمی هم میانه را گرفت و جمع بندی حضور فعال و بدون شرط اما با حفظ مواضع شد. از این سو جهانگیری و روحانی و عارف مهیای حضور شدند و گفته شده که یک نفر نهائی می شود.

اما خبر چیست؟ هاشمی و خاتمی بنا دارند با هم ثبت نام کنند. هر دو در یک روز و یک ساعت برای ثبت نام به وزارت کشور می روند. خاتمی اگر رد صلاحیت هم نشود به نفع هاشمی کناره گیری می کند اما اثر این تصمیم چه خواهد بود؟

کاندیداهای اصلاح طلب در مواضع انتخاباتی خود نسبت به حوادث ۸۸ موضع خود را روشن کرده اند. شفاف و دقیق و البته دیرهنگام. با این حال نظام نسبت به حضور اصلاح طلبان چراغش سبز است. نگرانی این بود که در صورت رای نیاوردن بازی را بهم بزنند که این نگرانی حداقل در قول و عهد برطرف شده است. اما این کاندیداها هیچ کدام ظرفیت کسب رای ندارند. تنها کسی که می تواند رای پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان را داشته باشد، هاشمی یا خاتمی است.

اصلاح طلب ها در یک تقسیم کار روشن چند هدف را با هم دنبال کردند. اولاً با حضور موثر کاندیداها نقش اعلام برائت از فتنه را به سطوح دوم و سوم خود سپردند. مهرعلیزاده از قانون شکنی می گوید و عارف منتقد بداخلاقی ها شده است و روحانی توصیه به اخلاق شکست می کند.

از طرفی با حضور چند پاره و ضعیف و پراکنده، مانع اجماع اصولگراها شدند. درگیری و رقابت انتخاباتی اصولگراها در همین چند ماه باعث می شود تا در صورت ضرورت نیز اجماع آنها سخت شود.

همچنین تمرکز بر ریاست جمهوری کمک می کند تا اصلاح طلبان با استفاده از این هیاهو در شورای شهر فعال و موثر وارد شوند و با تمام قوا برای شهردار اصلاح طلب و بعد هم مجلس یازدهم و دولت دوازدهم برنامه ریزی کنند.

و در نهایت اینکه آیت الله هاشمی در فضای امنی که کاندیداهای حلقه دوم و سوم اصلاح طلبان و کارگزاران ایجاد کرده اند وارد میدان می شود. خاتمی نیز با حضورش و بعد هم رد صلاحیتش آرای افراطی ها و رنگی ترها را به سبد آیت الله می ریزد. البته تقسیم کار صورت گرفته از قبل اجازه نداده است که آیت الله یا خاتمی خود شخصا مجبور به اعلام برائت از فتنه ۸۸ شوند و ریزش پایگاهی داشته باشند.

حضور آیت الله با حمایت رسانه های خارجی همراه است. از ۲ ماه پیش بی بی سی همه تحلیل های انتخاباتی خود را بر ضرورت حضور وی به عنوان آخرین منجی منتشر کرده است. بنابراین بی بی سی نیز نقش خود را در این پازل بصورت خودجوش پیدا کرده است و کمک می کند تا رای آیت الله کمتر از سبد رای ۱۳ میلیونی نفر دوم انتخابات ۸۸ نشود.

گفتمانی ترین کاندیدا
حسن سبحانی را باید گفتمانی ترین کاندیدای این دوره از انتخابات دانست. وی که از اساتید برجسته اقتصاد است در این دوره از انتخابات با شعار قانون مداری و برنامه گرائی آمده است. حسن سبحانی سیاستمدار و اقتصاددان ضدسرمایه داری است که از همین منظر همواره با اتخاذ روش های لیبرالی در حوزه فرهنگ و اقتصاد مخالف بوده است و مهتر اینکه نسبت به اسلامی سازی ظاهری و پوسته ای روش های لیبرالی در حوزه اقتصاد هشدار داده بود. سبحانی اصولگرایی است که حضورش با حمایت از آزادی های سیاسی و دفاع قانونمند از تجمعات مردمی و اعتراضات مدنی همراه بود و در گفت وگو با مهر از ضرورت تدوین قانون در این رابطه سخن گفت.

این کاندیدای احتمالی که این روزها در گیر و دار عبور از خان شورای نگهبان است روز گذشته در گفت وگو با یکی از رسانه ها با بیان اینکه تعداد کاندیدا باید در حدی باشد که مردم بتوانند ذهنیت ها را تشخیص دهند ، ابراز عقیده کرد که اگر شورای نگهبان حداکثر ۷ الی ۸ نفر را تایید صلاحیت کند ، مناسب است.

سبحانی پیش از این در نامه ای خطاب به نخبگان کشور به شناخت خود از وضع موجود و ملاحظات انگیزه ای برای حضور در انتخابات پرداخته بود.

راه اندازی کپین دعوت از الهام
بعد از اینکه جبهه پایداری کاندیدای نهائی خود را با حضور آیت الله مصباح معرفی کرد برخی از بدنه این جریان راه شان را جدا کردند. با معرفی لنکرانی از وزرای خوش سابقه دولت احمدی نژاد، بخشی از بدنه این جبهه که پیش از این در انتظار سعید جلیلی بودند راه خود را جدا کردند و به دنبال دعوت از جلیلی رفتند پیش از این عکس های جلیلی و لنکرانی همواره کنار هم بود و لنکرانی نیز در گفت وگوئی گفته بود که به هیچ وجه با جلیلی رقابت نخواهد کرد. اما به محض انتشار اخباری مبنی بر حضور جلیلی، لنکرانی هم موضع خود را اصلاح کرد و تاکید داشت که تا آخر خواهد ماند حتی اگر جلیلی بیاید. همین موضع متفاوت نسبت به مواضع قبلی باعث شد که بخشی از بدنه این جریان ریزش کند و به دنبال جلیلی بروند.

با این حال چند روزی است که بخشی دیگر از پایداری ها کمپین دعوت از دکتر الهام راه انداختند. حضور الهام از جهاتی برای پایداری ها مناسب تر است. هنوز بخشی از سبد رای پایداری ها و دولتی ها یکی است و الهام کمک می کند که رای ها تقسیم نشود. در حال حاضر الهام در دولت مشغول است و از همین روزهای احمدی نژاد نیز حمایت می کند. با این حال پایدرای ها کم کم خط خود را از دولت جدا کردند. پایداری های حامی الهام معتقدند وی با ماموریت به دولت رفته است تا احمدی نژاد را کنترل کند و از این رو او را یک ایثارگر می دانند.