امیری مقدم: آمریکا به دنبال تجزیه عراق به سه منطقه است

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 8046|18:05 - 1392/02/16
نسخه چاپی

به گزارش خبرنگار سیاست خارجیخبرگزاری فارس، رضا امیری‌مقدم کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در نشست «ایران و آمریکا: حکمرانی منطقه‌ای» که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در حال برگزاری است، با بیان اینکه عراق امروز حاصل قرارداد سایکس‌پیکو پس از جنگ جهانی اول می‌باشد که حاصل آن شکل‌گیری سرزمینی با سه طیف جمعیتی کردها، اعراب شیعه و اعراب سنی است که مشترکات و پیوندی با هم ندارند، گفت: یک ملت دارای فرهنگ، تاریخ، نژاد و زبان مشترک است که در سرزمین واحدی شکل گرفته‌اند که در عراق اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه آمریکا با هدف دولت‌سازی و ملت‌سازی در سال 2003 وارد عراق شد، اظهار داشت: آنها از روز حمله به عراق تا خروج از آن 5 استراتژی را دنبال کردند که آخرین آنها خروج آبرومندانه از این کشور بود.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه ساختار داخلی عراق و تغییرات پی‌در پی استراتژی باعث شکست آمریکا در حمله به این کشور شده است.

امیری‌مقدم به نقش کردها در عراق جدید اشاره کرد و افزود: کردها از سال 92 بر کردستان حاکم شدند و در سال 2003 نیز به آمریکا نزدیک شدند تا بتوانند نظام چندقومیتی و فدرالیته شدن عراق را در قانون اساسی بگنجانند.

وی تصویب زبان کردی، اولویت بخشیدن به قوانین اقالیم و رسمیت بخشیدن به حکومت اقلیم کردستان را از دیگر دستاوردهای کردهای عراق در دوران حضور آمریکا خواند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: کشورهای عربی که زمانی تجزیه عراق را برنمی‌تافتند امروز سرمایه‌گذاری زیادی در اقلیم کردستان داشته‌اند، و در حالی که جنوب عراق پیشرفت چندانی ندارد، شمال آن دارای رشد 6 درصدی است.

امیری‌مقدم در خصوص چشم‌انداز آینده عراق نیز گفت: یکی از این چشم‌اندازها شکل‌گیری نظام فدرالی دموکراتیک است که آمریکا دنبال می‌کند و شامل سه منطقه شیعه، سنی و کرد می‌شود.

وی اقتدارگرایی مرکزی را از دیگر احتمالات خواند که در آن سنی‌ها به دنبال حکومت گذشته هستند و شیعیان به دنبال اقتدار مرکزی با مشارکت کردها و سنی‌ها می‌باشند اما کردها به شدت با اقتدارگرایی مرکزی مخالفند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه آمریکا در جنگ عراق شکست خورد، خاطرنشان کرد: آنها 2 هزار میلیارد دلار هزینه کرده و 4 هزار سرباز را از دست دادند، همچنین 3.5 برابر جنگ ویتنام متضرر شدند.

امیری‌مقدم با بیان اینکه آمریکا در مسئله قومیت‌ها کاملا پراگماتیک عمل می‌کند به مسئله پ‌ک‌ک اشاره کرد و افزود: این گروه را یک روز در لیست گروههای تروریستی قرار می‌دهند و زمانی که سیاست‌شان ایفا می‌کند که ترکیه و اسرائیل روابط خود را بهبود بخشیده و ترکیه الگوی اسلامی منطقه شود، با پ‌ک‌ک وارد مذاکره می‌شوند.

وی مسئله قومیت در منطقه را یکی دیگر از سیاست‌های آمریکا خواند که متناسب با شرایط هر کشور برای تجزیه کردن کشورها از آن استفاده می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به وجود دو راهبرد دنبال شده از سوی ایران و آمریکا از سال 2003 تاکنون گفت: بنابر اعتراف مقامات آمریکایی، ایران پیروز این جنگ شده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد