بنزین ۲۰۰۰ تومان می شود

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 8249|23:29 - 1392/02/16
نسخه چاپی
«یارانه‌ها مال مردم است و هیچ‌کس نمي‌تواند یک قران از آن را کم کند.» این را محمود احمدی‌نژاد گفت. «هرگونه تغییر در شرایط فاز اول هدفمندی یارانه‌ها برای کشور خطرناک است.» این یکی را محمدرضا فرزین گفت.

این دو واکنش دولت به مصوبه دو روز قبل کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، مبنی بر کاهش منابع پرداخت یارانه نقدی است که ممکن است یارانه نقدی شهروندان را از ۴۵۵۰۰ تومان کنونی به کمتر از ۳۰ هزار تومان کاهش دهد.

اما محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها که دیروز نشستی مطبوعاتی با خبرنگاران ترتیب داده بود، علاوه بر هشدار نسبت به مصوبه مجلس، سناریوهای دولت برای ادامه هدفمندی یارانه‌ها را تشریح کرد و گفت که با ایده یارانه ۵ برابری دولت، قیمت بنزین به ۲۱۶۰ تومان در هر لیتر مي‌رسد، نه ۳۰۰۰ یا ۴۰۰۰ تومانی که منتقدان مي‌گویند. رییس جمهور هم که در تازه ترین سفر استانی خود در جمع مردم ارومیه سخنرانی مي‌کرد، بر همین نکته تاکید کرد: «می‌گویند اگر هدفمندی به طور کامل اجرا شود، بنزین ۷۰۰۰ تومان خواهد شد. اما اگر هدفمندی صددرصد اجرا شود بنزین بیشتر از ۲۰۰۰ تومان نخواهد شد.» این البته به اعتقاد دولتمردان، سناریوی حداکثری دولت بوده و چیزی که دولت برای اجرا در سال ۹۲ به مجلس پیشنهاد داده است، افزایش قیمت بنزین به ۱۰۶۰ تومان بوده است که هنوز مشخص نیست با چه میزان یارانه نقدی جبران مي‌شود.


در همین حال، یک روز پس از تصویب مصوبه یارانه‌ای کمیسیون تلفیق مبنی بر کاهش دست کم ۳۵ درصد از منابع پرداخت یارانه، سخنگوی این کمیسیون از احتمال «اعطای مجوزی خاص» به دولت برای کم نشدن یارانه نقدی خبر داد. جعفر قادری گفت: «طبق مصوبه بودجه دولت نمي‌تواند بیشتر از ۳۰ هزار تومان یارانه به مردم پرداخت کند، ولی مجلس درپی اعطای مجوز خاص به دولت است تا یارانه از سطح فعلی کمتر نشود.»
به این ترتیب، اگرچه برای روشن شدن تصمیم نهایی دولت و مجلس باید تا هفته‌ پایانی اردیبهشت صبر کرد، اما با موضع‌گیری سفت و سخت رییس‌جمهور به نظر مي‌رسد خطر کاهش یارانه نقدی اندکی کمتر شده است؛ هرچند احتمال توافق مجلس با افزایش آن نیز بعید است.

کسی نمي‌تواند یک قران از یارانه کم کند
محمود احمدی‌نژاد در جمع مردم ارومیه با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: از چپ و راست می‌خواهند مانع شوند و همه غربی‌ها و دنباله‌هایشان در داخل زمانی می‌گفتند، هدفمندی یارانه‌ها ۵۰۰ درصد تورم ایجاد می‌کند؛ در حالی که اجرا شد و بیشتر از ۵ تا ۶ درصد تورم به وجود نیامد و امروز همه تحریم‌ها و بازی با بازار ارز را بر سر هدفمندی‌ها خراب می‌کنند. وی افزود: برخی هم اعلام کردند اگر طرح هدفمندی یارانه‌ها به‌طور کامل اجرا شود بنزین ۷ هزار تومان خواهد شد در حالی‌که اگر ۱۰۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها را هم اجرا کنیم، بنزین لیتری ۲ هزار تومان خواهد شد که درآمد مازاد بر آن را هم به ملت باز مي‌گرداندیم.


رییس‌جمهور ادامه داد: فردی گفته که دولت ۴۵ هزار تومان یارانه به مردم داده ولی ۹۰ هزار تومان از جیب آنها برداشته است، در حالی که باید به او بگوییم ما چنین مبلغی را از جیب مردم برنداشته‌ایم، شاید شما برداشته‌اید!


احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه اقتصاد ایران سالانه ۱۲۰۰ هزارمیلیارد تومان گردش مالی دارد و، کل یارانه‌ای که می‌دهیم ۴۱ هزار میلیارد تومان است، توضیح داد: ۹ هزار میلیارد تومان از این مبلغ از قدیم در قانون بودجه برای نان،‌ برق و شیر و غیره اختصاص داده شده بود و ۳۲ هزارتای بقیه را از مردمی می‌گیریم که مصرف و درآمد بالایی دارند تا به طور مساوی بین مردم تقسیم کنیم. کجای این کار اشکال دارد؟

رییس جمهور با انتقاد شدید از تلاش نمایندگان در کمیسیون تلفیق مجلس برای کاهش یارانه‌ها تاکید کرد: یارانه‌ها مال مردم است و هیچ‌کس نمی‌تواند یک قران از آن را کم کند

تغییر شرایط فاز اول خطرناک است
در همین حال، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها هم در نشست خبری دیروز خود گفت: برای اجرای فاز دوم باید با مجلس به توافق برسیم و قرار است مجددا با حضور در کمیسیون تلفیق در این زمینه توافق کنیم.
دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها در عین حال خاطرنشان کرد: در صورت ادامه گام اول، یارانه نقدی کاهش نمي‌یابد و هیچ فردی از دریافت یارانه نقدی حذف نمی‌شود. فرزین خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به خانوارها یارانه نقدی پرداخت می‌شود، بنابراین اگر بخواهیم گام اول را ادامه دهیم شرایط باید به گونه‌ای باشد که این منابع تامین باشد.

وی گفت: بهتر است که دست دولت برای ادامه اجرای گام اول باز باشد؛ هرگونه تغییر برای گام اول برای کشور خطرناک است و شرایط را سخت مي‌کند.

فعلا امکان حذف یارانه بگیران وجود ندارد
دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها در عین حال با بیان اینکه در خصوص حذف خانوارها از دریافت یارانه نقدی مباحثی مطرح مي‌شود، گفت: نمي‌توان بیش از ۲۰ درصد از خانوارها را از پرداخت یارانه نقدی حذف کرد.

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: اگر بخواهیم اقدام به شناسایی افراد کنیم دو نوع خطا وجود دارد اول اینکه افرادی که مستحق دریافت یارانه نقدی هستند تشخیص ندهیم که در این بخش حدود ۵ درصد خطا وجود دارد از سوی دیگر نیز ممکن است نتوانیم افرادی را که مستحق نیستند شناسایی کنیم. بنابراین درحال حاضر با توجه به پتانسیل پایگاه‌های اطلاعاتی موجود امکان حذف افراد وجود ندارد، اما امیدواریم با اجرایی شدن طرح تحول مالیاتی که در آن بر روی ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی تاکید شده است بتوانیم نظام شناسایی را تقویت کنیم.

سناریوهای دولت برای یارانه و بنزین
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اظهارات منتقدان مبنی بر هفت برابر شدن قیمت حامل‌های انرژی در صورت پنج برابر شدن یارانه‌ها درست است؟ گفت: در دولت با احتساب این که بخواهیم قیمت حامل‌های انرژی به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد و قیمت گاز ۷۵ درصد سبد صادراتی باشد سه سناریو طراحی کردیم که در سناریوی سوم قیمت بنزین به ۲۱۶۰ تومان می‌رسید. اما احساس کردیم که درمجلس شرایط برای ارائه سناریوی سوم مناسب نیست و سناریوی اول را مطرح کردیم که در این سناریو قیمت بنزین به ۱۰۶۰ تومان مي‌رسد.

وی با بیان اینکه آنچه در لایحه بودجه سال ۹۲ در قالب درآمد ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی اجرای هدفمندی‌ به مجلس پیشنهاد شد، مربوط به سناریوی اول وقیمت بنزین ۱۰۶۰ تومانی است، خاطرنشان کرد: در این سناریوها رقم دقیقی برای یارانه نقدی برآورد نشده است و رقم یارانه ۲۵۰ هزار تومانی مربوط به سناریوی سوم است که در آن قیمت بنزین به ۲۱۶۰ تومان می‌رسد.

فرزین تفاوت این سه سناریو را در نرخ ارز اعلام و تصریح کرد: در سناریوی اول مبنای محاسبه قیمت حامل‌های انرژی نرخ ارز ۱۲۲۶ تومانی است. وی ادامه داد: به هرحال اینکه برخی مي‌گویند با اجرای گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت بنزین ۳۰۰۰ تومان خواهد شد، صحیح نیست.

تراز درآمد و هزینه یارانه ها
وی در تشریح درآمد هدفمندی در سال گذشته گفت: در سال ۹۱ حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان ازخانوارها در قالب اصلاح قیمت‌ها دریافت کرده‌ایم.

فرزین همچنین اظهار کرد: تا پایان سال ۱۳۹۱ سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها ۹۱ هزار میلیارد تومان پول در قالب یارانه نقدی کمک به تولید و... پرداخت کرده است که دولت برای پرداخت این مبلغ در سه ماه ابتدای اجرای این قانون در سال ۸۹ ، ۹ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی گرفته است.

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت:‌ از مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی بازپرداخت شده و ۵۷۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است که میزان مطالبات دولت از دستگاه‌های مرتبط با اجرای قانون بسیار بیشتر از این مبلغ است. وی افزود: در سال گذشته حتی یک ریال هم برای پرداخت یارانه نقدی استقراض نکرده‌ایم.

سخنگوی تلفیق: مجوز خاص مي‌دهیم
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ در مجلس گفت: طبق قانون، دولت در سال جاری و طبق بودجه بیشتر از ۳۰ هزار تومان یارانه نمي‌تواند به مردم پرداخت کند، ولی مجلس درپی اعطای مجوز خاص به دولت است تا یارانه از سطح فعلی کمتر نشود.

جعفر قادری افزود: با توجه به این مهم مجلس به دنبال آن است تا با ارائه تبصره این اجازه را به دولت بدهد تا میزان یارانه پرداختی را حداقل مطابق میزان فعلی یعنی ۴۵ هزار تومان قرار دهد. وی گفت: اگر دولت یک دهک از دریافت‌کنندگان یارانه را حذف کند امکان افزایش میزان یارانه‌هاي پرداختی به دهک‌هاي دیگر فراهم خواهد شد. قادری تحقق موارد بالا را (پرداخت یارانه به میزان فعلی ۴۵ هزار تومان) منوط به نادیده گرفتن بخشی از قانون توسط دولت دانست. وی در ارتباط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌رغم عدم افزایش یارانه پرداختی گفت: طبق بودجه تصویبی قیمت حامل‌های انرژی در سال‌جاری ۳۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

دنیای اقتصاد