پایگاه خبری تحلیلی امروله13:15 - 1400/03/20

مانعی که مرغداران با آن روبرو شدند/ لزوم مانع زدایی از مسیر تولید

مشکل حادی که سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی برای مرغداران ایجاد کرده این است که از ابتدای خردادماه مانع انجام جوجه‌ریزی برای یکصد واحد مرغداری شده است.

به گزارش امروله ،اگر نگوییم هر روز می توان گفت هر چند روز یک بار اخباری از بازار مرغ و یا مراحل تولید تا فروش آن اعلام می شود؛ این شرایط به گونه ای است که از لحاظ خبری مرغ را به یکی از جذاب ترین سوژه ها تبدیل کرده است!

فارغ از موضوع جذابیت خبری، باید بر این نکته تاکید کرد که صنعت پرورش مرغ، ۳ ضلع مهم دارد که اگر هر یک در جایگاه خود به درستی عمل نکرده و یا مشکلاتی برای آن ایجاد شود، بر کل بازار تاثیر خواهد گذاشت. این ۳ ضلع عبارت است از تولید کننده، مصرف کننده و نهادهای دولتی نظارت بر این صنعت.

برای پیگیری وضعیت یکی از اضلاع مثلث صنعت مرغ یعنی تولید کننده، با مدیرعامل اتحادیه مرغداران کرمانشاه به گفتگو نشستیم و او از یک مشکل موجود برای مرغداران خبر داده است.

در نظر گرفتن تحویل مرغ به میزان ۹۰ درصد جوجه ریزی انجام شده امکان پذیر نیست

محمود نجفی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: مشکل حادی که سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی برای مرغداران ایجاد کرده این است که از ابتدای خردادماه مانع انجام جوجه‌ریزی برای یکصد واحد مرغداری شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران کرمانشاه افزود: بر اساس اعلام قبلی مبنی بر اینکه باید ۹۰ درصد جوجه ریزی های انجام شده مرغ به کشتارگاه تحویل شود، مرغداری‌هایی که کمتر از این میزان مرغ را تحویل دهند به آنها مجوز جوجه ریزی داده نمی شود.

 

نجفی گفت: این موضوع سبب می شود در ماه‌های آینده با کمبود مرغ مواجه شویم.

وی عنوان کرد: این درحالی است که شماری از جوجه های یک روزه بدون کیفیت هستند و باید معدوم‌سازی شوند تا جوجه های دیگر بیمار نشوند، در واقع مرغداری ها موظف هستند جوجه های بدون کیفیت را ظرف هفته اول جوجه ریزی معدوم کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران کرمانشاه گفت: در نظر گرفتن تحویل مرغ به میزان ۹۰ درصد جوجه ریزی انجام شده امکان پذیر نیست و باید عددی کمتر از این میزان را قرار دهند.

نجفی تصریح کرد: حال حاضر قیمت جوجه یک روزه حدود ۵۵۰۰ است در حالی که پیش از این به حدود ۱۰ هزار تومان رسیده بود.

مجوز جوجه ریزی به ۲۸ نفر از مرغداران که کمتر از ۹۰ درصد ظرفیت جوجه ریزی، مرغ به کشتارگاه تحویل دادند، صادر نشد

اسماعیل پرویزی گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: مجوز جوجه ریزی به ۲۸ نفر از مرغداران که کمتر از ۹۰ درصد ظرفیت جوجه ریزی، مرغ به کشتارگاه تحویل دادند صادر نشد.

سرپرست معاونت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  افزود: تعدادی از این افراد برای تحویل مرغ به کشتارگاه‌ها باید از دامپزشکی برگه قرنطینه می گرفتند همچنین میزان تلفات را در سامانه جی آی اس دامپزشکی ثبت می کردند تا برای محاسبه تعداد تلفات و میزان مرغ تحویل شده مشکلی نداشته باشند.

 

وی افزود: بر اساس صورت جلسه مصوب دامپزشکی، جهاد کشاورزی و پشتیبانی کشتارگاه ها مدارک مرغدارانی که مشکل برگه قرنطینه  نداشتند و تنها مشکل آنها عدم ثبت میزان تلفات بود توسط دامپزشکی به تهران ارسال شد تا سامانه آنها باز شود.

پرویزی فر از پیگیری مشکل دیگر  مرغداران توسط سازمان جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: پیگیر جمع آوری و ارسال مدارک دیگر مرغ داران به تهران هستیم و امیدواریم ظرف چند روز آینده مشکلات آنهه حل شود.

وی عنوان کرد: مرغداران توجه کنند همه محاسبات بر اساس ثبت در سامانه انجام می شود پس اگر نمی‌توانند برگه قرنطینه را در همان روز تحویل بگیرند روز بعد مراجعه کنند همچنین میزان تلفات را در سامانه جی آر اس ثبت و به دامپزشکی مراجعه کنند تا گرفتار نشوند.