پایگاه خبری تحلیلی امروله14:52 - 1400/03/20

محصولی کشاورزی که تهدید کننده منابع آب است/ کشت محدود هندوانه در کرمانشاه

یکی از محصولاتی که در کشت آن آب زیادی مصرف می شود، هندوانه است که برای کشورهایی مانند ایران که با بحران آب روبرو هستند، مقرون به صرفه نیست.

به گزارش امروله ،کشاورزی یک صنعت مهم است که اگر علم برای آن به کار گرفته شود، هم از ضررها جلوگیری شده و هم سودها بیشتر خواهد شد.

یکی از ضررهایی که ممکن است در عرصه کشاورزی رخ دهد، مصرف بالای آب برای کشت برخی از محصولات خواهد بود.

یکی از محصولاتی که در کشت آن آب زیادی مصرف می شود، هندوانه است که برای کشورهایی مانند ایران که با بحران آب روبرو هستند، مقرون به صرفه نیست. در کرمانشاه نیز با توجه به اینکه مشکلاتی در حوزه آب وجود دارد، این کشت نمی تواند گزینه مناسبی برای کشت باشد.

در کرمانشاه کشت هندوانه محدود انجام می شود

 محمد سعید هوشیار در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: برنامه های اساسی بر روی محصولات استراتژیک متمرکز شده البته محصولات سبزی و صیفی هم در زمره برنامه‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: در کشت هندوانه استفاده از نوار تیپ و توسعه نشایی مورد توجه است به گونه ای که سال گذشته نسبت به کشت نشایی هندوانه اقدام کردیم که سبب می‌شود آب بسیار کمتر استفاده شده و شرایط بحرانی ابتدای کشت در موقعیت مطمئن گلخانه فراهم شود.

هوشیار خاطرنشان کرد: این امر سبب به حداقل رساندن خسارتها خواهد شد زیرا کشت گلخانه ای نسبت به کشت بیرون قابل کنترل است.

وی با بیان اینکه درصدد کاهش مصرف آب در کشت هندوانه هستیم، عنوان کرد: کرمانشاه از قطب‌های تولید هندوانه نیست و سالیانه حدود ۵۰۰ هکتار هندوانه کشت می شود که بسیار کم است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تولید تابع شرایط عرضه و تقاضا است که البته در کشت هندوانه عرضه بیشتر از تقاضا است و این  باعث از بین رفتن منابع آب، کاهش قیمت هندوانه و متضرر شدن کشاورزان می‌شود.

هوشیار خاطرنشان کرد: در کرمانشاه کشت هندوانه محدود انجام می شود و بر میزان تولید تاثیرگذار نیست.

کشت هندوانه مضراتی به دنبال دارد

علی مرادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در کرمانشاه کشت هندوانه مرسوم نیست بلکه در سطح بسیار محدودی انجام می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان کرمانشاه افزود: هندوانه کشتی پر آب بر است به گونه ای که با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی منطقه برای تولید هر کیلوگرم هندوانه از مرحله کاشت تا برداشت ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

مرادی گفت: هندوانه به عنوان کشت مناطق خشک و نیمه خشک محسوب نمی شود اما متاسفانه در سطح کشور و در استان کرمانشاه نیز به صورت محدود کشت می شود.

وی عنوان کرد: هندوانه قابلیت بهره‌برداری برای مناطق خشک را ندارد و جز محصولات استراتژیک نیست پس اگر در سبد غذایی نباشد مشکلی ایجاد نمی شود.

 معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه با توجه به شرایطی که برای کشاورزی ایجاد می‌شود به ویژه در برخی مناطق کشور بر بهره برداری از منابع آب کنترل کمتری وجود دارد، کشت هندوانه انجام می شود.

مرادی خاطرنشان کرد: کشت هندوانه مضراتی به دنبال دارد هرچند در استان کرمانشاه کشاورزان تمایل چندانی به کشت آن ندارند و کشت به صورت بسیار محدود انجام می‌شود.

به گزارش مرصاد، حال با توجه به اینکه کشت این محصول می تواند تهدید کننده منابع آبی باشد و مضراتی را به دنبال دارد، لازم است تا به کشاورزان در این خصوص آگاهی داده شود.