پایگاه خبری تحلیلی امروله10:06 - 1400/03/24

رفع تحریمی که فقط روی کاغذ باشد، فایده ای‌ ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به مذاکرات وین، گفت: اگر رفع تحریم ها مانند گذشته روی کاغذ باشد هیچ فایده ای ندارد و اگر واقعاً انجام شود حداقل تا مهر و آبان تاثیری در گشایش‌های اقتصادی وابسته به این تحریم‌ها نخواهد داشت.

به گزارش امروله ،ابراهیم متقی استاد روابط بین الملل و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در نشست "بحران‌های منطقه و امنیت ملی ایران" که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ علوم پزشکی ایران برگزار شد با اشاره به برخی بحران‌های منطقه گفت: در چنین شرایطی مسئله امنیت ملی در کشور بسیار اهمیت دارد و برای تأمین منافع ملی لازم است موازنه قدرت وجود داشته باشد. 

وی یکی از علل  ایجاد تنش در منطقه را تلاش کشورهای غربی برای همکاری مسالمت آمیز ایران با کشورهای منطقه دانست ودرباره گرایش برخی کشورهای عرب منطقه در تمایل به رابطه با اسراییل که از تهدیدهای منطقه به شما می‌رود اظهار داشت: علت این تمایل به همکاری با رژیم صهیونیستی، دشمنی این رژیم با ایران و این کشورهاست، طبق ضرب المثل معروف؛ دشمن دشمن را دوست قلمداد می‌کند. 

استاد دانشگاه تهران با اشاره به موضوع قطع روابط ایران و امریکا اظهار داشت: درباره این سوال که چرا ما با امریکا رابطه برقرار نمی‌کنیم و به نوعی امریکا ستیزی داریم؟ اساسا طرح سوال نادرست است و به فهم جامع ما از مسأله نیازدارد زیرا تشخیص و شاخت مسأله بسیار مهم است و در آن باید موضوعات اقتصادی، سیاست خارجی و همه متغیرهای دخیل در آن بررسی شود و زود قضاوت نکرد، چرا که در واقع این جهان غرب و بویژه امریکاست که تمایلی به حل مسأله اش با ایران را ندارد. 

وی اظهار داشت: حتی اروپایی‌ها هم در این زمینه چشم به امریکا دارند به این علت که سیاست های امریکای در قبال ایران به شدت تحت تأثیر لابی‌های عرب محور و اسراییل محور قرار دارد و حتی به فرض اگر کسی مثل بایدن هم بخواهد این کار را انجام دهد با موانعی همچون محدودیت‌های کنگره، رسانه ها و اتاق‌های فکر برای عدم همکاری با ایران روبرو است. 

متقی در ادامه با اشاره به مذاکرات وین، شرط گشایش های اقتصادی را برقرار شدن کامل سوئیفت های بانکی، بیمه های بین المللی و کشتیرانی در رابطه بارفع تحریمها عنوان و تاکید کرد: اگر رفع این تحریم ها مانند گذشته روی کاغذ باشد هیچ فایده ای ندارد و اگر واقعاً انجام شود حداقل تا مهر و آبان امسال تاثیری در گشایش های اقتصادی وابسته به این تحریم ها نخواهد داشت. 

متقی با اشاره بی طرف نبودن علم در روابط بین الملل اظهار داشت: علم امروز بی طرف نیست چراکه بعنوان نمونه علم پزشکی امروز با ثروت و تکنولوژی در کالاهای مصرفی و تشخیصی در ارتباط است و شرکت‌های چندملیتی تولید دارو کالا و لوازم پزشکی در این موضوع سهیم هستند و این موضوعات را در آخرین ویرایش های منابع علمی در همه زمینه ها موثر است. 

وی اضافه کرد: در علم روابط بین الملل نیز این متغیرها دخیل است و این دانش با قدرت و تسلیحات رابطه مستقیم دارد مثلا قرارداد فروش ۴۰۰میلیارد دلار تسلیحات  به عربستان، ۸۰میلیارد دلار با امارات و ۶۰میلیارد دلار با قطر نمونه ای از این روابط است که با سیاست عجین شده است. 

گفتنی است در ادامه به موضوع اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در این دوره بویژه از بعد سیاست خارجی و امنیت ملی پرداخته شد و اساتید نیز دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند.