پایگاه خبری تحلیلی امروله21:53 - 1400/09/17

افت 17 هزار واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افت 17 هزار و 8 واحدی همراه شد.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرگزاری فارس، بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته نیز وضعیت قرمزی داشت، تا سهامداران بیشتری تصمیم به خروج از بورس بگیرند.

شاخص کل در یک روند نزولی در روز چهارشنبه با کاهش 17 هزار و 8 واحدی قرار گرفت و به عدد یک میلیون و 340 هزار و 120 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با کاهش 4931 واحدی به رقم 377 هزار و 563 واحد رسید.

ارزش روز بازار که ناشی از شرکت‌های حاضر در بورس در تعداد سهام آنها است به بیش از 5 میلیون و 356 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی با 1.32 درصد کاهش همراه شدند؛ شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 1.25 درصد کاهش یافت.

شاخص آزاد شناور نیز 1.20 درصد افت کرد؛ شاخص بازار اول بورس 1.11 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز 1.43 درصد افت کرد.

امروز نمادهای فارس، شپدیس، کگل، شستا، تاپیکو، وغدیر و پارس بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

در بورس امروز حقوقی ‌ها حدود ۴۲۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۸ درصد یعنی ۸۴۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۴ درصد از کل معاملات شد.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «محصولات غذایی و آشامیدنی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

درفرابورس ایرانامروز شاخص کل با کاهش 224 واحدی به رقم 19 هزار و 235 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 74 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس هم به 351 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

امروز نمادهای سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و پتروشیمی زاگرس، آریا ساسول، کگهر، غصینو، ذوب، فرابورس و فجهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

به گزارش فارس، قیمت دلار در بازار مرتب رو به نوسان است حتی در روزهای اخیر قدری افزایش یافته است و طبق دستورالعملبانک مرکزیدلار فقط به کسانی که بلیت مسافرت خارج دارند و یا برای واردکنندگان تخصیص داده می‌شود و این باعث برچیده شدن صف‌های خرید دلار در قبال کارت ملی شده است.

چشم‌انداز دلار می‌تواند چشم‌انداز مثبتی برای سرمایه‌گذاران در بورس فراهم کند، اما در هر حال سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است و سرمایه‌گذاران حتما باید از افراد متخصص و امین مشورت کنند و حتی‌الامکان از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وارد شوند تا از نوسان‌های شدید بازار در امان بمانند.