اهمیت موضوع زندانی شدن سند زنده خرابکاری های آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران/ دادگاه استرلینگ کلیدی برای بازکردن قفل ناکارآمدی دیپلماسی تدبیر و امید

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 284073|09:05 - 1394/02/22
نسخه چاپی
اهمیت موضوع زندانی شدن سند زنده خرابکاری های آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران/ دادگاه استرلینگ کلیدی برای بازکردن قفل ناکارآمدی دیپلماسی تدبیر و امید
رای دادگاه افشاکننده پروژه خرابکاری آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران در شرایط فعلی می تواند به عنوان راه نجات دیپلماسی دولت یازدهم، مورد استفاده دیپلمات ها قرار بگیرد.

به گزارشامروله، به نقل از خبرنگار بین المللشبکه اطلاع رسانی مرصاد، بالاخره پس از کش و قوس های فراوان دادگاه بررسی پرونده استرلینگ در آمریکا با اعلام حکم آن به پایان کار خود رسید.

 

بر همین اساس خبرگزاری های آمریکایی گزارش داده اند که سه سال و نیم حبس در انتظار استرلینگ به دلیل آنچه درز اطلاعات یک پروژه خرابکاری در برنامه اتمی ایران نامیده اند، خواهد بود.

 

رسانه های انگلیسی و آمریکایی گزارش می دهند که هیات منصفه یک دادگاه فدرال در شهر الکساندریای ویرجینیا در ماه ژانویه جفری استرلینگ را در ۹ مورد از ۱۰ اتهام وارده گناهکار شناخته بود و او می توانست به ۲۰ سال زندان محکوم شود.

 

این محکومیت استرلینگ در حالی صورت می گرد که وی تاکنون اتهامات خود را قبول نکرده است.

 

استرلینگ کیست؟

 

جفری استرلینگ یک کارمند 47 ساله آمریکایی سازمان سیا است که در سال 2010 متهم شد که به واسطه ارتباطات خود با رسانه ها، اطلاعاتی را از خرابکاری سازمان جاسوسی و اطلاعاتی سیا در برنامه هسته ای ایران در اختیار یک خبرنگار قرار داده است.

 

استرلینگ که در دادگاه فدرال به سه سال و نیم حبس محکوم شد

 

استرلینگ در ارتباط خود با جیمز رایزن خبرنگار آمریکایی، اسناد این خرابکاری را در اختیار او قرار می دهد و رایزن نیز با چاپ کتابی با نام وضعیت جنگی، برنامه خرابکاری آمریکایی را لو می دهد.

 

پس از چاپ این کتاب افشاگرانه در سال 2006،  دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و در راس آن ها سیا با وارد آوردن فشار به نویسنده کتاب سعی کردند که منبع اسناد منتشر شده در این کتاب را به دست بیاورند که با مقاومت این خبرنگار آمریکایی روبرو شد.

 

جیمز ریزن خبرنگار نیویورک تایمز و نویسندهکتاب افشاگرانه وضعیت جنگی

 

 

او گفته بود که حاضر است که به زندان برود اما نگوید که از چه طریقی توانسته است به این اسناد دست پیدا کند.

 

با این حال براساس گمانه زنی های دستگاه های اطلاعاتی و همچنین شهادت تعدادی از کارکنان سازمان جاسوسی آمریکا و چند تن از مقامات دولتی سابق از جمله کاندولیزا رایس، مشخص شد که افشای اسناد خرابکاری ها از سوی جفری استرلینگ صورت گرفته است.

 

این شهادت ها در دادگاه در حالی صورت گرفته است که استرلینگ هیچ وقت این اتهام علیه خود را قبول نکرد و به صورت مداوم اعلام می کرد که این افشای اطلاعات از سوی او صورت نگرفته است.

 

استرلینگ سند زنده سوء نیت آمریکایی ها علیه ایران

 

دادگاه استرلینگ از آن جهت اهمیت دارد که عملیاتی را مشخص می کند که در آن آمریکا قصد داشته است در برنامه هسته ای ایران خرابکاری انجام دهد.

 

اعلام رای دادگاه مامور سابق سیا در شرایط فعلی نشان دهنده این است که آمریکایی ها که سال هاست برای پیشرفت نکردن و همچنین متوقف ساختن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران برنامه ریزی داشته اند کماکان از افشای اطلاعات برنامه های ضد ایرانی هراس دارند.

 

در این میان در شرایطی که دیپلماسی دولت یازدهم در عرصه بین الملل و به خصوص در مذاکرات با طرف آمریکایی به نوعی برای جامعه یک دیپلماسی ضعیف و انفعالی را به نمایش می گذارد، رای دادگاه استرلینگ می تواند به عنوان راه حلی برای ناکارآمدی این دیپلماسی محسوب شود.

 

نمایندگان دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در شرایطی که در مذاکرات حاضر هستند بایستی به عنوان یک موضع جدی از چرایی محکومیت استرلینگ و موضوع خرابکاری علیه برنامه هسته ای ایران به عنوان یک برگ برنده برای دست یافتن به موضع برتر استفاده کنند.

 

روند بررسی و رای دادگاه استرلینگ در حالی صورت می گیرد که آمریکایی ها بارها مدعی شده و تهدید کرده اند برنامه هسته ای ایران را نابود می کنند. 

 

 
اشتون کارتر درخصوص برنامه هسته‌ای کشورمان مدعی شد: "ما از توانایی از کار انداختن، به عقب بردن و نابود کردن برنامه هسته‌ای ایران برخورداریم و معتقدم ایرانی‌ها این نکته را می‌دانند و درک می‌کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد