مدیرعامل انتقال خون کرمانشاه مطرح کرد

تامین 100 درصدی فرآورده‌های خونی در کرمانشاه / 50 هزار نفر در کرمانشاه اهداکننده خون هستند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 285474|10:02 - 1394/04/06
نسخه چاپی
تامین 100 درصدی فرآورده‌های خونی در کرمانشاه / 50 هزار نفر در کرمانشاه اهداکننده خون هستند
مدیرعامل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه روند اهدای خون در کرمانشاه خوب است، گفت: کرمانشاه از جمله استان‌هایی است که کمبودی در زمینه فرآورده‌های خونی ندارد.

به گزارشامروله، 

موضوع اهدای خون یک موضوع بسیار مهم است که کمتر در رسانه‌ها مورد توجه قرار می گیرد.

اهمیت اهدای خون در شرایط بحرانی مانند حوادث و در مواقعی همچون ماه مبارک رمضان که ذخیره بانک خونی غالبا کاهش می‌یابد، بیش از پیش آشکار می‌شود.

ابراهیم سلطانیان، مدیرعامل انتقال خون استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه به تشریح عملکرد و اقدامات این حوزه پرداخته است که مشروح این گفت‌و‌گو را در زیر می‌خوانید.

فارس: اهدای خون در کرمانشاه چه روندی داشته است؟

سلطانیان:روند اهدای خون و پرداختن به فرهنگ اهدای خون در کرمانشاه مثبت است و کرمانشاه جزء معدود استان‌هایی است که کمبودی در زمینه فرآورده‌های خونی ندارد.

فارس: از هر واحد خون چه استفاده‌ای می‌شود؟

سلطانیان:از یک کیسه خون کامل سه نوع فرآورده تهیه می‌شود. گلبول قرمز برای بیماران خاصی که کم‌خونی دارند یا به هر دلیلی نیاز به خون دارند. پلاکت یا سلول‌های زرد و سومین قسمت خون مایع خون یا پلاسما است. ما نیازهای خونی استان را با کمک اهداکنندگان توانسته‌ایم تا حدود زیادی برآورده کنیم.

*تامین 100 درصدی گلبول قرمز و پلاسمای مورد نیاز در کرمانشاه

در گلبول قرمز و پلاسما به‌طور 100 درصدی نیاز استان برآورده شده، اما در تهیه سلول‌های زرد که برای بیماران سرطانی است به‌ صورت 100 درصدی این نیاز برآورده نشده است.

فارس: چه میزان با نیاز استان فاصله وجود دارد؟

سلطانیان:درخواست بیمارستان 10 هزار و 392 واحد پلاکت برآورد شده و تحویل ما 9 هزار و 184 واحد بوده است و به‌طور کلی 88 درصد نیاز بیماران را برآورده کرده‌ایم. این میزان در حالی است که میانگین کشوری 50 درصد است و کرمانشاه 38 درصد بالاتر از این میانگین قرار دارد. کسی بدون پلاکت نمی‌ماند، اما با تاخیر انجام می‌شود.

فارس: میزان ذخایر خونی در کرمانشاه چگونه  است؟

سلطانیان:بیش از 50 درصد از 50 هزار اهداکننده مستمر هستند و حداقل سالی دو بار خون می‌دهند و به‌طور کلی از 50 هزار اهداکننده سال گذشته تقریبا 27 هزار نفر اهداکننده ثابت هستند و اهداکنندگان مستمر کیفیت و کمیت را در چرخه اهدای خون حفظ می‌کنند.

فارس: چند مرکز اهدای خون در سطح استان وجود دارد؟

سلطانیان:در شهر کرمانشاه دو مرکز ثابت اهدای خون واقع در خیابان بنت‌الهدی و خیابان منزه و یک مرکز به‌صورت کانکس در مسکن برای مواقع بحران در نظر گرفته شده است. در بین سایر شهرستان‌های استان در قصرشیرین یک مرکز ثابت وجود دارد.

*احداث مراکز اهدای خون موجب تحمیل هزینه‌های گزاف می‌شود

فارس: چرا تعداد مراکز را افزایش نمی‌دهید؟

سلطانیان:احداث مرکز ثابت فعال در شهرستان‌ها موجب تحمیل هزینه‌های گزاف به دولت می‌شود، چراکه در شهرستان‌ها میانگین مراجعه روزانه افراد پایین است و در همین راستا برای اغلب شهرستان‌ها یک روز را تعیین کرده‌ایم و تیم انتقال خون با تجهیزات کامل ماهی یک‌بار به هر کدام از شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند.

فارس: هر فرد چند بار در سال می‌تواند خون اهدا کند؟

سلطانیان:حداقل سن برای اهدای خون 18 سال و حداکثر سن برای اهداکنندگان بار اول 60 سال و برای اهداکنندگان مستمر 65 سال است و بیشترین اهداکنندگان در سنین جوانی و میان‌سالی یعنی بین 25 تا 40 سال هستند.

*میانگین اهدای خون زنان در کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری است

میانگین اهدای خون زنان در کشور پنج درصد و مردان 95 درصد است در حالی که این آمار در کرمانشاه برای زنان هفت درصد و برای مردان 93 درصد است و استان کرمانشاه در این زمینه جزو پنج استان برتر کشور قرار دارد.

فارس: خون ناسالم چگونه برای جلوگیری از تزریق به فرد دیگر شناسایی می‌شود؟

سلطانیان:هر بار که فرد برای اهدای خون مراجعه می‌کند، آزمایش‌های هپاتیت B، هپاتیت C، بیماری‌های مقاربتی، HIV و گروه خونی قبل از اهدای خون برای اطمینان از سلامت خون صورت می‌گیرد.

==============

گفت‌و‌گو از: فاطمه فتحی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد