مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه:

کرمانشاه از استان‌های پرخطر در زمینه "کریمه کنگو" است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 285478|11:43 - 1394/04/06
نسخه چاپی
کرمانشاه از استان‌های پرخطر در زمینه "کریمه کنگو" است
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه معتقد است: کرمانشاه جزو استان‌های پرخطر از نظر بیماری تب خونریزی دهنده "کریمه کنگو" است.

به گزارشامروله،دکتر نادر پرور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست که نوعی "کنه" ناقل آن است.


وی با بیان اینکه این بیماری هیچگونه علائمی در دام ایجاد نمی‌کند، افزود: متاسفانه وقتی متوجه بیماری می‌شویم که انسانی را درگیر کرده باشد، زیرا تظاهر بالینی آن فقط در انسان است و نه در دام.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: چون بیماری در دام علائمی ندارد، دام می‌تواند به صورت یک مخزن برای تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عمل کند.

پرور در خصوص تلفات احتمالی این بیماری در حوزه انسانی در کرمانشاه، اظهار کرد: این آمار را مراکز درمانی و بهداشتی دراختیار دارند، اما انچه مسلم است کرمانشاه با داشتن 370 کیلومتر مرز مشترک با عراق جزو استان‌های پرخطر در خصوص تب خونریزی دهنده کریمه کنگو محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این مرز مشترک می‌تواند زمینه ورود دام قاچاق را فراهم کند که این دام‌ها عامل خطری برای تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند.

به گفته این مسئول چون این بیماری در دام تظاهرات بالینی ندارد، دامپزشکی نمی‌تواند کار خاصی در خصوص آن انجام دهد و تنها کار سمپاشی بدن دام و جایگاه نگهداری آن است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ما سم‌پاشی مناطق گرمسیر و مرزی که در معرض خطر بیشتری هستند را انجام داده‌ایم و این کار هنوز هم ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری از طریق نیش کنه، تماس با دام آلوده و ترشحات آن و مصرف گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود، قصابان، سلاخان، دامداران و کادر درمانی که با بیماران احتمالی مواجه هستند را از جمله گروه‌های در معرض خطر دانست.

پرور از مردم خواست گوشت مورد نیاز خود را حتما از کانال دامپزشکی و قصابی‌های معتبر خریداری کنند و از خرید گوشت کنارجاده و خیابانی خودداری نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: اگر افراد نسبت به سلامت گوشتی مطمئن نیستند لازم است قبل از مصرف آن را به مدت 24 ساعت در دمای معمولی یخچال (صفر تا 4 درجه سانتی‌گراد) نگهداری کنند تا اگر به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو آلوده باشد، این آلودگی از بین برود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد