آسیب شناسی افزایش سن ازدواج؛

لشکری از جوانان عزب پشت دیواری از مشکلات/ وقتی حلقه ازدواج تنگ تر می شود

سرویس: گوناگونکد خبر: 289403|10:26 - 1394/08/21
نسخه چاپی
	لشکری از جوانان عزب پشت دیواری از مشکلات/ وقتی حلقه ازدواج تنگ تر می شود
سیاست های غلط، بی توجهی های خانواده ها و تغییرات فرهنگی باعث شده است تا بر اثر به وجود آمدن سن مشکلات متعدد سن ازدواج در جامعه بالا برود.

به گزارشامروله،  به نقل از  پاک پرس،یکی از معضلات جدی که پیش روی جوانان امروزی قرار دارد تاخیر در سن ازدواج است به گونه ای که میانگین سن ازدواج در جوانان بسیار بیشتر از گذشته شده است.

 

این در حالی است که چنین رخدادی پیامدهای ناگواری از جمله پیری جمعیت، از بین رفتن شادابی و نشاط زوجین، احتمال روی آوردن به فسادهای اخلاقی، بروز مشکلات جنسی و جسمی، تندخویی و دست زدن به جنایات اجتماعی را به دنبال دارد.

 

خانواده ها و مسئولین ازدواج آسان را ترویج دهند

 

یک کارشناس علوم دینی در گفتگو با خبرنگار پاک پرس اظهار داشت: یکی از مسائلی که امروزه باعث افزایش سن ازدواج در قشر جوان شده است اشتغال آنان به تحصیل و کار به ویژه زمانی است که به عنوان اولویت های پیش از ازدواج قرار می گیرند.

 

زهرا سادات جانجانی افزود: همچنین مشکلات تامین مسکن برای جوانان  از دیگر دلایلی است که میانگین سن ازدواج را بالا برده و رفع آن همت مسئولین مبنی بر تحویل مسکن های ارزان قیمت به جوانان را می طلبد.

 

این کارشناس دینی بیان کرد: در راستای تشویق جوانان به ازدواج در کنار رفع موانع پیش روی آنها، فرهنگ سازی برای ازدواج آسان نیز ضرورت دارد تا از ریخت و پاش های بیهوده پیشگیری شود.

 

وی کم رنگ شدن اعتقادات از جمله وعده الهی مبنی بر نهراسیدن از فقر در ازدواج را از دیگر دلایل افزایش سن ازدواج دانست و افزود: با افزایش سن ازدواج انگیزه ها و اهداف زندگی جوانان کم رنگ شده و زمینه های فساد در جامعه رواج می یابد.

 

جانجانی ترویج ازدواج های غلط و روابط ناصحیح بین جنس مخالف، شیوع بیماری های مختلف، ایجاد مشکل در فرزندآوری زوج، ایجاد مشکلات روحی و روانی و از بین رفتن نشاط زوجین را از دیگر پیامدهای تاخیر در ازدواج دانست.

 

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آیات قرآنی ازدواج جوانان یکی از مسئولیت خانواده ها و مسئولین است.

 

مشکل ازدواج جوانان حل شدنی است

 

فاطمه مرادی در گفتگو با خبرنگار پاک پرس، اظهار داشت: به نیازهای جنسی و روحی در بستر ازدواج پاسخ داده می شود بر همین اساس در صورت تاخیر در سن ازدواج افسردگی، عقده های روانی، پرخاشگری، اختلال های روانی، دست زدن به فساد و جرم و جنایت در جامعه ترویج می یابد.

 

این روانشناس با اشاره به اینکه مردم ایران مسلمان بوده و تشویق به ازدواج از جمله موکدات دین اسلام است بیان کرد: بیکاری زوج از جمله موانع ازدواج است که خداوند با وعده خود که "از ترس فقر از ازدواج روی نگردانید" به این نگرانی پاسخ داده است.

 

مرادی برخی عوامل فردی و اجتماعی را مانع ازدواج به موقع دانست و گفت: با وجود تمایل کمتر مردان به تحصیل، زنان به ادامه تحصیل و اشتغال علاقه مند هستند که این امر سبب افزایش انتظارات زنان و در نتیجه تاخیر در ازدواج می شود.

 

وی با اشاره به اینکه برخی زنان به دلیل برخورداری از منابع اقتصادی از بار مسئولیت های زندگی مشترک شانه خالی می کنند و به ازدواج تن نمی دهند افزود: در مجموع مشکلات جوانان از طریق ساخت مسکن ارزان قیمت، اشتغال، تسهیلات و سایر سیاستهای تسهیلی حل شدنی است که باید توسط دولت سیاستگذاری واجرا شود.

 

مرادی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از طریق بیمه و اقتصاد خواستار ارائه آموزش مهارتهای برقراری ارتباط موثر به زوجین پیش از ازدواج شد و خاطر نشان کرد: از دیگر دلایل تاخیر در سن ازدواج عدم مسئولیت پذیری جوانان است چه اینکه خانواده ها در سنین کودکی به آنان مسئولیت نداده اند.

 

وی ایجاد زمینه برقراری ارتباط های نامشروع، افزایش سن ازدواج، کاهش سن بلوغ جنسی، بالا رفتن ملاک های زیبایی، شرطی سازی ناآگاهانه جوانان با تغییر ملاک از سیرت به صورت را از جمله پیامدهای تاخیر در سن ازدواج دانست که به دلیل مشکلات هیجانی و احساس ضعف و عدم اعتماد به نفس ایجاد شده اند.

 

به گزارش پاک پرس، جوانان با معضلاتی جدی از جمله بیکاری با وجود برخورداری از تحصیلات عالیه، عدم حمایت های کافی خانواده و وجود سیاست های ناکارآمد دولت روبرو هستند.

 

از سوی دیگر با وجود قرارگیری در سن ازدواج نمی توانند متاهل شوند و این خود مشکلاتی جدی را به وجود آورده است. امید است سیاستگذاران کشور همگام با خانواده ها فکری اساسی برای جوانان این نسل  کنند شاید از روند افزایش مجدد سن ازدواج در آینده پیشگیری شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد