اهمیت ورزش همگانی بانوان؛

نسخه ای کم هزینه برای سلامت نیمی از جمعیت جامعه/ از کمبود امکانات ورزشی بانوان تا رسیدگی در شورای راهبردی ورزش استان کرمانشاه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 289423|11:47 - 1394/08/23
نسخه چاپی
	نسخه ای کم هزینه برای سلامت نیمی از جمعیت جامعه/ از کمبود امکانات ورزشی بانوان تا رسیدگی در شورای راهبردی ورزش استان کرمانشاه
ترویج ورزش همگانی بانوان می تواند به سلامت زنان جامعه به عنوان نیمی از اجتماع کمک شایانی کند.

به گزارشامروله، به نقل ازصبریه، ورزش نقشی اساسی در سلامت جسمی و روحی افراد جامعه دارد با این وجود بارها دیده می شود که برخی از افراد به این مسئله توجهی ندارند.

 

معمولا زنان انجام وظیفه مادری و همسری را علت دور ماندن از انجام یک ورزش تخصصی و حرفه ای می دانند که این مسائل مطرح شده در نوع خود می تواند آسیب شناسی شود.

 

در این میان آشنایی آنها با ورزش هایی کم هزینه و در عین حال مفرح که به زمان های طولانی هم نیاز نداشته باشد می تواند به سلامت زنان جامعه به عنوان نیمی از اجتماع کمک شایانی کند.

 

ترویج ورزش همگانی بانوان در دستور کار اداره کل ورزش و جوانان است

 

نرگس یوسفی مسئول ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار صبریه اظهار داشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش ورزش همگانی، این اداره کل برنامه هایی را برای ترویج ورزش همگانی در میان زنان استان در دستور کار قرار داده است.

 

وی ادامه داد: پارک هایی در سطح شهر وجود دارد که از ساعت 6 صبح با حضور مربیان و کارشناسان ورزشی فعال است که بانوان می توانند در این اماکن حضور یابند و ورزش های همگانی را تحت نظر آنان انجام دهند.

 

این مسئول افزود: یکسری تجهیزات با کمک شهرداری کرمانشاه در پارک های سطح شهر قرار داده شده است تا بانوان استان از آنها استفاده بهینه را داشته باشند.

 

 

یوسفی با بیان اینکه میزان سرانه ورزشی برای بانوان استان به حدکافی نیست، افزود: با تعاملی که با آموزش و پرورش داریم، معمولا در ایام تابستان حیاط مدارس و یا سالن های ورزشی آنان در اختیار بانوان برای انجام ورزش های جمعی قرار می گیرد.

 

مسئول ورزش بانوان اداره  کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه یادآور شد: علاوه بر این همایش های پیاده روی، جشن ها و مراسماتی با  هدف ترویج و یا تشویق بانوان استان به ورزش های همگانی برگزار می شود.

 

وی بیان داشت:  اداره ورزش و جوانان استان تلاش دارد تا در مسابقات نواحی و یا سطح شهر که برای بانوان برگزار می کند مادران با فرزندان خود حضور یابند.

 

مسئول ورزش بانوان در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه پارک ها و محیط های ورزشی عمومی برای ورزش بانوان پاسخگو و دارای امکانات کافی نیست، ادامه داد: از مسئولان انتظار داریم تا ورزش بانوان به ویژه ترویج  ورزش های همگانی را بیش تر مدنظر قرار دهند.

 

نقش ورزش همگانی بر سلامت بانوان

 

دکتر سعید کاظمی رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار صبریه اظهار داشت: تاثیر ورزش همگانی بر زنان به صورت چند وجهی است.

 

این مسئول ادامه داد: سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و اقتصادی از جمله تاثیرات ورزش همگانی بر جامعه زنان است.

 

وی با اشاره به اینکه تاثیرات ورزش بر جسم پوشیده نیست، افزود: تاثیرات مثبت ورزش همگانی بر سلامت عضلانی و اسکلتی زنان مشخص است.

 

کاظمی گفت: تاثیر ورزش همگانی و هوازی بر سیستم هورمونی زنان یکی از تاثیرات ویژه این ورزش است.

 

وی تاکید کرد: ورزش همگانی علاوه بر تاثیرات سازنده سایر ورزش ها، به دلیل شکل اجتماعی و تعاملی آن بر روحیه و تقویت سیستم عصبی زنان نیز موثر است.

 

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه تاکید کرد: خانم ها به دلیل شرکت در محیط های اجتماعی برای شرکت در فعالیت های اجتماعی تشویق می شوند.

 

 

این مسئول گفت: ورزش همگانی علاوه بر اینکه باید هوازی باشد بلکه باید به همراه خانواده و دوستان و در محیط عمومی صورت گیرد.

 

کاظمی یادآور شد: معمولا بانوان از انجام ورزش هایی که به باشگاه یا امکانات خاصی نیاز دارد اجتناب می کنند به همین دلیل ورزش همگانی به دلیل سهل الوصول بودن باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

 

ورزش های همگانی یکی از شاخه های شورای راهبردی ورزش استان است

 

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه شورای راهبردی ورزش استان تشکیل شده است که یکی از شاخه های آن ورزش های همگانی است.

 

وی بیان داشت: برنامه هایی که در این شورا مورد نظر است به همکاری سایر ارگان ها همچون شهرداری نیاز دارد چرا که اداره ورزش و جوانان نقش هماهنگ کننده اصلی را دارد.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای تشویق زنان برای مشارکت در ورزش های همگانی، استفاده از ابزار تشویق و تنبیه در ادارات برای بانوان کارمنداست.

 

کاظمی با اشاره به اینکه زنان نیمی از جامعه هستند، ادامه داد: در تمام سطح شهرستان کرمانشاه سالن کوثر به عنوان تنها سالن مختص بانوان مورد استفاده فعالیت های ورزشی قرار می گیرد.

 

به گزارش صبریه، مسئولان از طریق مدارس، دانشگاه ها و مراکز عمومی می توانند به آشنایی زنان جامعه با ورزش های همگانی و تاثیرات آن بپردازند تا این تبلیغات در جذب زنان استان به ورزش های همگانی موثر باشد.

 

زمینه سازی و تهیه امکانات لازم برای ورزش های همگانی  معمولا هزینه کم تری نسبت به ورزش های تخصصی دارد و مسئولان شهر و استان می توانند با برنامه ریزی مناسب، از امکانات عمومی استفاده بهینه ای را به نفع ورزش بانوان استان داشته باشند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد