رئیس سازمان بهزیستی:

یک میلیون و ۳۰۰ نفر معتاد در کشور وجود دارد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 289572|19:24 - 1394/08/28
نسخه چاپی
یک میلیون و ۳۰۰ نفر معتاد در کشور وجود دارد
زنجان-رئیس سازمان بهزیستی گفت: بر اساس آمار رسمی در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ نفر معتاد در کشور وجود دارد.

به گزارشامروله،  انوشیروان محسنی بندپی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت گرایش به مواد مخدر و نوع مصرف در کشور تغییر کرده است افزود: آمار  زنان معتاد در کشور از چهار درصد طی سال‌های گذشته به ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی بابیان اینکه نوع مصرف مواد مخدر طی سال‌های اخیر از سنتی به صنعتی در حال افزایش است  ادامه داد: در حال حاضر ۲۳ درصد مصرف مواد مخدر در کشور مواد مخدر صنعتی  است.

محسنی بندپی افزود: در حال حاضر پنج هزار و ۳۰۰ تیم در محلات آسیب‌پذیر  کشور مستقرشده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی بابیان اینکه بهزیستی برنامه‌ریزی گسترده و جامع در حوزه‌های مختلف فعالیتی خود را تدوین و یا در دست اجرا دارد افزود: پنج هزار و ۳۰۰ تیم با استقرار در مناطق آسیب‌پذیر کشور ۱۵ میلیون نفر از ساکنین این مناطق را تحت پوشش خدمات خود قرار می‌دهد.

محسنی بندپی افزود: در حال حاضر ۱۵ میلیون نفر ایرانی در مناطق ویژه اجتماعی ساکن‌اند که در صورت توجه بیشتر و کاهش عوامل خطرزا می‌توانند تحت مدیریت و کنترل قرار گیرند.

وی بابیان اینکه سازمان بهزیستی برنامه ترک اعتیاد را بر اساس اجتماع‌محوری پیش می برد  ادامه داد: بهزیستی با استقرار این گروه‌ها در مناطق ریسک بالا، عوامل خطرزا را کاهش، کنترل و مدیریت  می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور محسنی بندپی افزود: ارتقاء آگاهی، اقدامات به هنگام  و درمان در اولویت برنامه‌های مقابله با اعتیاد سازمان بهزیستی قرار دارد.

محسنی بندپی همچنین با تأکید بر این‌که شورای عالی درمان، اقدامات لازم را نسبت به تحت پوشش قرار دادن معتادان برای ترک انجام می‌دهد (سم‌زدایی تا سه مرحله)، افزود: این سازمان، جمع‌آوری و نگهداری زنان معتاد را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده، علاوه بر این مقرر است نزدیک کمپ‌های ترک اعتیاد چند مهدکودک دایر شود تا رنج جدایی مادر از فرزند به حداقل کاهش یابد.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: شناسایی آسیب‌های اجتماعی در هر منطقه‌ای و هر مکانی هم‌اکنون در دستور کار این سازمان قرار دارد و با این اقدام تلاش می‌شود تا نسبت به شناسایی عواملی که می‌تواند منجر به شکل‌گیری معلولیت، آسیب، اعتیاد و یا ناهنجاری اجتماعی شود وارد عمل شده و از وقوع آنها جلوگیری کرد.

بندپی بابیان اینکه تغییری که در سبک زندگی و درنتیجه افزایش آسیب‌های اجتماعی ایجادشده فقط مختص ایران نیست افزود: در این میان تکیه به آموزه‌های دینی می‌تواند تا حد زیادی جلوی نتایج ناگوار این تغییر را بگیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: علاوه بر موارد عنوان‌شده، راه‌اندازی و تقویت خط تماس ۱۲۳ نیز می‌تواند یکی از اقدامات نوین و مفید سازمان در مداخله به‌موقع برای مقابله با حوادث اجتماعی به شمار رود. درواقع یکی از رویکردهای جدید سازمان، شناسایی آسیب‌ها در هر منطقه جغرافیایی و برنامه‌ریزی برای کاهش سطح آن است.

بندپی افزود: اداره کل بهزیستی زنجان جزو اداراتی است که اقدامات اثربخشی در حیطه وظایف خود انجام می‌دهد و به شکل مستمر شرایطی که منجر به بروز انواع معلولیت می‌شود را رصد و کنترل می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های کمپ‌های ترک اعتیاد از اجرای طرح ساماندهی کمپ‌های طرح اعتیاد و استاندارسازی این کمپ‌ها در کشور خبر داد و اذعان کرد: در حال حاضر تنها در استان تهران تنها ۴۰ کمپ مجاز ترک  اعتیاد وجود دارد که در مقابل ۸۰ کمپ غیرمجاز فعالیت می‌کنند که آمار کمپ‌های  غیرمجاز  دو برابر است.       

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی  بابیان اینکه در حال حاضر در حال دریافت اطلاعات از یک جامعه آماری ۶۳ هزارنفری در خصوص عوامل مؤثر در سوق به اعتیاد هستیم افزود: پرسش‌نامه ۱۵ هزار نفر تکمیل‌شده و بعد از اتمام پاسخ به همه پرسش‌نامه‌ها و ارزیابی آن‌ها می‌توانیم نتایج حاصل را نقشه راه بسیاری از جوامع با اقشار مختلف قرار دهیم و زمینه را برای اقدامات به‌موقع جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از مصرف انواع مواد مخدر فراهم کنیم.

محسنی بندپی بابیان اینکه بحث فوریت‌های پزشکی و اورژانس پزشکی از اقدامات تأثیرگذار و اثر بخش  است افزود: سازمان بهزیستی با رسالت پیشگیری و شیوع آسیب‌های اجتماعی، خدمت‌رسانی به معلولان، استاندارد کردن خدمات به جامعه هدف خود که همان اقشار در معرض آسیب اجتماعی هستند و استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند مردمی موجود شکل گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  بابیان اینکه تشکیل این  سازمان بهزیستی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است افزود: یکی از برکات انقلاب به اسلامی تشکیل سازمان بهزیستی کشور است که تا به امروز گام بزرگی را در حوزه‌هایم مختلف اجتماعی  صورت داده است.

محسنی بندپی بابیان اینکه حضور بهزیستی در عرصه‌های مختلف باعث کاهش مشکلات و چالش‌ها شده، ادامه داد:  سازمان بهزیستی از سال  ۷۴ طرح  آمپلویی چشم را در کشو را آغاز کرد و توانسته تا به امروز به بالای ۸۰  درصد خدمات‌رسانی کرده است.

وی بابیان اینکه اجرای طرح شنوایی‌سنجی از دیگر اقدامات مهم سازمان بهزیستی کشور در راستای کاهش جامعه معلولان است افزود: طی سال ۹۳ بیش از ۶۳ درصد جمعیت  هدف کشور تحت پوشش طرح شنوایی‌سنجی قرار گرفتند که ارتقا این آمار به ۹۵ درصد از مهم‌ترین اهداف  سازمان بهزیستی در اجرای طرح شنوایی‌سنجی در سال جاری است.

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، ادامه داد: امیدواریم مجلس نهم بتواند در طول روزهای باقی‌مانده عمرش، این لایحه را به تصویب رسانده و این قشر را از مزایای غنی و محتوایی قانون برخوردار کند.

محسنی بندپی بابیان اینکه مناسب‌سازی دستگاه‌های دولتی برای رفاه حال معلولان از سال ۸۳ در دستور کار قرار گرفت افزود: ساختمان‌هایی که به‌صورت عمومی ساخته می‌شدند توجه چندانی به این موضوع نداشتند. ازاین‌رو در بازنگری قانون مقرر شد پایان کار مجتمع‌های اداری و عمومی فقط در صورت رعایت مناسب‌سازی بنا بر نظر کارشناس صادر شود و این بسی جای خوشحالی است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد