نوستالژی یک خوراک سنتی؛

نانی محلی که سال ها سفره های گیلانغربی ها را پُر می کرد/ سنت پخت "پنجه کیش" در معرض کیش و مات + تصاویر

سرویس: اخبار استانکد خبر: 297379|13:42 - 1395/10/26
نسخه چاپی
	نانی محلی که سال ها سفره های گیلانغربی ها را پُر می کرد/ سنت پخت "پنجه کیش" در معرض کیش و مات + تصاویر
در روزگارانی که زنان گیلان غربی روی تنور های خانگی نان می پختند و بوی نان فضا را تا چند خانه آن طرف تر پر می کرد ، "نان پنجه کیش" بدون استثنا یکی از نان های اکثر سفره های گیلانغربی ها بود.

به گزارشامروله،  به نقل از مطلع الفجر، در حالی که بسیاری از سنت های قدیمی با ظهور تکنولوژی های نو به دست فراموشی سپرده شده اند اما هنوز هم در گوشه گوشه های شهر نمودی از برخی سنت های قدیمی را می توان دید.

 

با گذر زمان و در سایه بی توجهی های مسئولان متولی بسیاری از خرده فرهنگ ها و سنت ها در حال فراموشی هستند که پخت و پز نان سنتی "پنجه کیش" از جمله آن هاست. این نان سنتی و خوشمزه  مورد پسند هر ذائقه است.

 

 

"نان پنجه کیش" با خمیر معمولی و شبیه نان گرد معمولی پخته می شود با این تفاوت که قبل از چسباندن خمیر به ساج، دست را کمی خیس کرده و با پنجه دست روی خمیر می کشیدند تا پهن شود. آن گاه خمیر پهن شده را که دارای شیارهایی بر سطح خود است با انگشت ایجاد شده بر روی ساج می چسبانند.

 

 

بعد از پخته شدن یک طرف آن، طرف دیگر ساج  را  با نان روی  ذغال افروخته آتش  وارونه می کنند.

 

علت این که به این نان، "پنجه کیش" می گویند این است که با پنجه دست بر روی آن می کشند و شیارهایی برای  زیبایی و پخت بهتر ایجاد می کنند.

 

 

این نان جزو خوشمزه ترین ناهای سنتی رایج در منطقه گیلانغرب بوده است. نان گرده، ساجی، نان جو و ذرت نیز به عنوان نان های سنتی این منطقه محسوب می شوند.

 
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد