مرصاد گزارش می دهد؛

نفسهای آخر "پل کهنه" کرمانشاه از مدیریت غیر متخصص/ از هزینه نهار های نجومی و آوازه خوانی زنان تا ناتوانی از جمع آوری زباله اطراف یک اثر ملی!

سرویس: اخبار استانکد خبر: 298334|12:17 - 1395/12/23
نسخه چاپی
	نفسهای آخر "پل کهنه" کرمانشاه از مدیریت غیر متخصص/ از هزینه نهار های نجومی و آوازه خوانی زنان تا ناتوانی از جمع آوری زباله اطراف یک اثر ملی!
مرصادنیوز: درحالی که اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه اهتمام ویژه ای به برگزاری برنامه های ساختار شکن و هزینه های نجومی برای پذیرایی از مقامات دارد برخی آثار تاریخی این استان به شکل عجیبی در حال تخریب است.

به گزارشامروله، در حالی که مدیریت غیر متخصص میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در کرمانشاه اهتمام قابل توجهی به برگزاری برنامه های ساختار شکن از جمله آوازه خوانی زنان و ماکت نمایی رقص مختلط به عنوان نماد داشته های فرهنگی! مردم کرمانشاه در سطح کشور داشته است، برخی از آثار تاریخی و باستانی این دیار با بی اعتنایی عجیب در حال تخریب است.

 

 

پل «کهنه» یکی از این آثار مهجور مانده در مدیریت حاشیه ساز میراث فرهنگی کرمانشاه است. این پل در حاشیه شرقی شهر کرمانشاه نزدیک روستای «مرادآباد» بر روی رودخانه قره سو قرار دارد.

 

در حالی که در سالهای گذشته بروشورهای تبلیغاتی سال نو گردشگران را برای دیدن این اثر فرا می خواندند در کمال ناباوری گوشه و کنار پل کهنه کرمانشاه مملو از زباله هایی است که بوی ناخوشایند ناکارآمدی را به مشام رهگذران می رساند.

 

 

آیا اداره کل میراث فرهنگی و یا مجموعه استانداری  که می تواند در یک اقدام تنها ده ها میلیون تومان هزینه نهار معاون اول رئیس جمهور را بپردازد از پاکسازی این اثر تاریخی در آستانه سال نو عاجز است؟

 

 

هزینه نجومی نهار معاون اول رئیس جمهور نمی توانست خرج جمع اوری زباله ها یا مرمت بخشی از پل کهنه شود؟

 

طاقهای در حال ریزش و ستونهایی که به شدت نیاز به مرمت دارند اما عبور کامیونهای سنگین حامل آجر و نخاله در خواب غفلت مسئولین لحظه به لحظه این اثر تاریخی را به خواب ابدی نزدیک تر می کند. گرچه مدیران میراث فرهنگی کرمانشاه نشان داده اند برای ساختار شکنی و برگزاری برنامه های ضد احکام دینی و عرفی جامعه بیدار هستند.

 

آوازه خوانی زن تک خوان در حضور مدیران دولت در برنامه میراث فرهنگی

 

به گزارشمرصاد،در گذشته عابرین از روی این پل به دروازه شهر که «دروازه اصفهان» نامیده می‌شد، وارد می شدند. این پل به طول 186 متر و عرض 9 متر با جهت شرقی – غربی ساخته شده است.

 

پایه‌های این پل شش ضلعی است و قسمت داخلی آن با لاشه سنگ و ملاط گچ و روکار آن با بلوک‌های سنگی مکعب مستطیل تراشیده، چیده شده است.

 

 

پل کهنه دارای شش دهانه است. این دهانه‌ها دارای طاق های جناغی هستند و با آجر ساخته شده‌اند. ارتفاع متوسط هر یک از طاق‌ها از کف رودخانه تا تیزه طاق، در حدود 4.40 متر است.

 

در نمای شمالی و جنوبی پل برروی هر یک از آب شکن‌ها، پشت بندهای آجری وجود دارد. در حد فاصل پشت بندها و بر روی هر یک از پایه های سنگی، دهلیزی به طول 9 متر با طاق جناغی ایجاد شده است.

 

 

این دهلیزها و پشت بندهای مدور دو طرف ورودی آنها، پل کهنه قره سو را به صورت یکی از زیباترین پل‌های دوره صفوی در آورده است.

 

باستان شناسان معتقدند که به نظر می‌رسد پایه‌های سنگی این پل متعلق به دوره ساسانی باشد اما با توجه به آجرهای دوره سلجوقی که در اطراف پل پراکنده است، ظاهراً این پل در دوره سلجوقی تعمیر و در دوره صفویه به شکل کنونی بازسازی شده است.

 

پل کهنه یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر کرمانشاه محسوب می‌شود که با نگاهی به تصاویر از حال این روزهای آن با خبر خواهید شد. این اثر تاریخی سال ۵۵ به ثبت ملی رسیده است.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد