یادداشت بین الملل؛

جلال طالبانی؛ چریک سیاستمدار

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 301294|10:22 - 1396/07/12
نسخه چاپی
جلال طالبانی؛ چریک سیاستمدار
با مرگ جلال طالبانی، نه تنها کردها بلکه مردم کشور عراق یکی از شخصیت های برجسته و کاریزما خود را که مشی اصلی وی اعتدال و میانه روی بود، از دست دادند.

به گزارشامروله، شخصیتی معتدل و میانه رو، اهل تعامل و همکاری و مورد اعتماد کامل تمامی گروه ها و جریان های سیاسی در کشور عراق که طی دو دهه اخیر به یکی از چهره های شاخص در این کشور نیز تبدیل شد، کسی که هیچ وقت خسته نشد و همواره در طول بیش از نیم قرن تلاش کرد تا کشور جنگ زده اش به ساحل آرامش برسد.

سخن از جلال طالبانی است یا به قول کردها مام جلال، نگاهی به سابقه درخشان جلال طالبانی در کشور همیشه بحران زده و درگیر جنگ عراق نشان می دهد که شاید در یک قرن اخیر هیچگاه این کشور چنین فردی را در دامن خود ندیده است، کسی که بعد از سقوط صدام حسین و رژیم بعث، توانست عنان قدرت را در این کشور در دست گرفته و به محور تعامل و همکاری تمامی گروه ها و جریان های سیاسی تبدیل شود.

جلال طالبانی از روزی که لباس رزم پوشید و در کوه های سلیمانیه و اربیل بر علیه سران کشور عراق جنگید تا روزی که لباس سیاست بر تن کرد و به عنوان رئیس جمهور کشور عراق، تصویر و چهره های جدید از این کشور ارائه کرد، دارای یک ویژگی مشترک بود و آن هم اعتدال و میانه روی است و این ویژگی را آنقدر در خود تقویت کرد که شاید تنها وی می توانست در سالهای نخستین پس از سقوط بعثی ها، کشتی طوفان زده عراق را به ساحل آرامش برساند.

بدون شک بخشی از سابقه و تاریخ جلال طالبانی را باید به عنوان یک چریک ورق زد، تا جایی که وی به عنوان چریکی تحصیل کرده و با گفتمانی جدید وارد مبارزه با سران کشور عراق شد و البته در این راه نیز از همکاری و کمک کشورهای همسایه خود به ویژه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه غافل نشد و به همین دلیل بود که همواره ایران را دوست و حامی اصلی کردها و مردم کشور عراق معرفی می کرد.

جلال طالبانی بعد از سالها مبارزه در اقلیم کردستان عراق، موفق شد بعد از سقوط صدام به یکی از بازیگران اصلی قدرت سیاسی در کشور عراق تبدیل شده و در این مدت با صبر و مدارا و با همان پیشه کردن اعتدال و میانه روی وفاقی عجیب را در بین گروه ها و جریان های سیاسی این کشور ایجاد کند.

در حالی که بر اساس قانون اساسی عراق، پست ریاست جمهوری تشریفاتی بود ولی جلال طالبانی به عنوان اولین رئیس جمهور این کشور بعد از سقوط صدام، هویتی تازه به آن بخشید و موفق شد با گفتگو کردن و همچنین ادامه رویه معتدل خود تمامی جریان های سیاسی را دور یک میز جمع کرده و عراق را به سمت و سوی آرامش سوق دهد.

شاید ذکر تنها این نکته در خصوص جایگاه جلال طالبانی در کشور عراق کافی است که با کناره گیری وی از ریاست جمهوری به دلیل بیماری، این کشور بار دیگر وارد یک جنگ داخلی شد و دیگر هیچ زمان روی آرامش را به خود ندید و گروه های سیاسی در این کشور بار دیگر به جان هم افتادند.

جلال  طالبانی در همه شرایط معتقد به حفظ یکپارچگی کشور عراق بود و به همین دلیل در نخستین روزهای سقوط رژیم بعث و حضور آمریکا در منطقه در مقابل شماری از گروه های سیاسی اقلیم کردستان عراق برای مستقل شدن محکم ایستاد و بر حضور کردها در تقسیم قدرت دولت مرکزی عراق به عنوان یکی از مطالبات و خواسته های اصلی تاکید کرد.

مام جلال برای تمامی کردهای منطقه نه تنها مردم اقلیم کردستان عراق چهره های کاریزما و دوست داشتنی بود و به همین دلیل است که مرگ وی بعد از یک دوره بیماری پنج ساله همه ررا متاثر کرده و در شبکه های اجتماعی نیز به یکی از موضوعات اصلی و مهم برای بحث و تبادل نظر تبدیل شده است.

بدون شک از دست دادن جلال طالبانی به دلیل ویژگی هایی که ذکر شد برای کشور عراق اتفاقی نگران کننده و تلخ است و نه تنها کردها، بلکه مردم این کشور دیگر نمی تواند شخصتی این چنین مورد تکریم و احترام را به خود ببیند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد