مدیر امور اراضی استان کرمانشاه

طرح "کاداستر" در سه مرحله باغات صحنه به مساحت 2 هزار و 500 هکتار در حال اجراست

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 302931|08:36 - 1396/10/25
نسخه چاپی
طرح "کاداستر" در سه مرحله باغات صحنه به مساحت 2 هزار و 500 هکتار در حال اجراست
پایگاه خبری امروله : مدیر امور اراضی استان کرمانشاه گفت : طرح "کاداستر" به عنوان طرح بسیار مهم حوزه اراضی ملی و کشاورزی ، هم اکنون در سه مرحله باغات شهرستان صحنه به مساحت 2 هزار و 500 هکتار در حال اجراست.

به گزارشامروله، انشاالله کولانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: حد نصاب فنی برای سند زمین کشاورزی برحسب استان ها و شهرستان ها براساس نوع زمین های کشاورزی آبی و دیم، باغ آبی و دیم متغییر است.

 


وی در ادامه حد نصاب فنی برای سند زمین های کشاورزی حوزه شهرستان کرمانشاه را، 6 هکتار برای زمین های کشاورزی آبی، 15 هکتار برای زمین های دیم، باغ آبی سه هکتار و نیم و برای باغ دیم 10 هکتار اعلام کرد.

 


کولانی تشریح کرد: زمین کشاورزی به فرض آبی 12 هکتاری می تواند به 2 سند 6 هکتاری یا زمین دیم 30 هکتاری دیم به 2 سند 15 هکتاری تقسیم شوند، ولی به صاحب زمین آبی که 9 هکتار داشته باشد اجازه تقسیم داده نمی شود زیرا باقی مانده آن از 6 هکتار، به حد نصاب سند نمی رسد.

 


کولانی جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی به تکه های خیلی کوچک را یک غیرت و حرکت ملی در راستای صیانت از خاک، آب، محیط زیست، کاهش هزینه تولید و امنیت غذایی دانست و گفت: متاسفانه قانون ارث روز به روز زمین های کشاورزی را کوچک می کند و باید فکر اساسی برای آن می شد.

 


او با بیان اینکه دولت به تمامی مشکلات و ناسازگاری هایی که مردم در طرح تجمیع زمین کشاورزی در یک سند ممکن است داشته باشند، واقف است، گفت: در طرح تجمیع مرزهای زمین های کشاورزی براساس طرح 'UTM' با مقیاس مناسب و حداقل یک دو هزارم به طور دقیق مشخص می شود.

 


کولانی همچنین گفت: در این طرح برای هر یک از مالکان یک برگ سند فرضی که بتوانند کارهای نقل و انتقال و یا تسهیلات بانکی دریافت کنند در نظر گرفته شده ولی حق تقسیم زمین را به آنها نمی دهد.

 


وی در ادامه افزود: مالکانی که قصد دارند، قطعه ای از زمین خود را که زیر حد نصاب است بفروشند می توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و معامله خود را وکالت ثبتی کنند.

 


مدیر امور اراضی استان کرمانشاه در ادامه به طرح یکپارچه سازی زمین های کشاورزی اشاره کرد و گفت: در طرح یکپارچه سازی چند کشاورز به صورت داوطلبانه با هم زمین هایشان را به صورت یک قطعه بزرگ و یکسان مدیریت می کنند.

 


کولانی به اجرای خود جوش یکپارچه سازی کشاورزان سنقری اشاره کرد، گفت: در طرح یکپارچه سازی هزینه تولید، انرژی و آب بسیار کاهش می یابد و کیفیت و کمیت تولید نیز افزایش می یابد.


وی در ادامه به طرح 'کاداستر' به عنوان طرح بسیار مهم حوزه اراضی ملی و کشاورزی اشاره کرد و گفت: هم اکنون این طرح در استان در سه مرحله باغات شهرستان صحنه به مساحت 2 هزار و 500 هکتار و 90 درصد پیشرفت فیزیکی، 2 مرحله 70 و 50 هزار هکتاری در حوزه شهرستان کرمانشاه با متوسط 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

 


کاداستر یا حد نگاری یک نوع نقشه برداری ثبتی است که ارزش حقوقی دارد و براساس مرزهای آن سند مالکیت صادر می شود.

 


نقشه کاداستر اراضی در شناسایی نوع کشت، خاک، وضعیت آب و مدیریت زمین مؤثر است و با توجه به اینکه 70 درصد از زمین های کشاورزی کشور سند مالیکت ندارد، برای مشخص کردن اراضی دولتی و شخصی و سنددار کردن اراضی به نقشه کاداستر نیاز داریم.

 


در استان کرمانشاه بیش از 940 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ وجود دارد که سالانه از این میزان بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی برداشت می شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد