گفتگوی تفصیلی

‌آشنایی با غار «امروله»

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 304008|00:00 - 1397/01/15
نسخه چاپی
 ‌آشنایی با غار «امروله»
پایگاه خبری امروله : غار «امروله» یکی از زیباترین غارهای عمقی استان کرمانشاه است.

مهرداد موید، غارنورد برجسته صحنه در گفتگو باامروله، در خصوص غار «امروله»، اظهار کرد: غار «امروله» در کوهستان امروله در حدود 12 کیلومتری شمال شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه قرار دارد.

 

 

وی افزود: کوهستان امروله از کلمه «امرو» و پسوند «له» ترکیب یافته که «امرو» به گویش کردی همان امرود یا گلابی وحشی است و «له» علامت تصغیر، بنابراین «امروله» به معنی امرود کوچک است و این اسم به خاطر وجود درختان امرود بوده که به صورت جنگل‌های پراکنده در زمان‌های پیشین در نقاط مختلف آن دیده شده است.

 

 

موید تاکید کرد: امروزه هم آثاری از این درختان در شمال روستای «گرگلان» و شمال روستای «کل گدار» بصورت درختچه‌هایی مشاهده می‌شوند.

 

 

این غارنورد کرمانشاهی در خصوص چگونگی پیدایش «امروله»، گفت: رسوبات «امروله» مربوط به دریای تتیس است که از آلپ غربی تا هیمالیا گسترش داشته و در دوره تریاس از دوران دوم زمین شناسی است که حدود 160میلیون سال پیش تشکیل یافته و در اثر چین خوردگی آلپ و فشارهای تکتونیکی(تغییرات حرکتی زمین) از زیر آب بیرون آمده است.

 

 

وی ادامه داد: جنس رسوبات آن از کربنات کلسیم است و در بعضی نقاط همراه با کربنات منیزیم است که به آن «دولومیت» گفته می‌شود.

 

 

موید خاطرنشان کرد: سنگ‌های آذرین به صورت قطعات ریز و درشت و پراکنده مشاهده شده که از جنس سیلیکات‌ها مانند «آبسیدین» است، ضمنا قطعاتی از شهاب سنگ‌ها در قسمت‌های مرکزی امروله دیده می‌شود.

 

 

این غارنورد کرمانشاهی اظهارکرد: ارتفاع شهرستان صحنه 1325 متر از سطح دریا است و بلندترین نقطه «امروله» قله «نخود چال» با ارتفاع 3200 متر از سطح دریا و قله «نمازگاه» 3150 متر از سطح دریاست.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در این کوهستان پناهگاهی در منطقه «گاچال» در ارتفاع 2850 متری در سال 1370 احداث شده است.

 

 

موید گفت: غار «امروله» یک غار عمقی با چاه‌های متعدد است.

 

 

وی یادآور شد: این غار متشکل از 10 چاه است که عمیق ترین چاه آن بیش از 10متر عمق دارد.

 

 

این غارنورد صحنه ای ، گفت: غار «امروله» برای غارنوردان حرفه ای دارای جاذبه های قابل توجه بسیاری است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد