مناظره «شفافیت» برای داوطلبان شوراها برگزار شود

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 313930|12:46 - 1400/03/03
نسخه چاپی
مناظره «شفافیت» برای داوطلبان شوراها برگزار شود
مردم معتقدند برای جلوگیری از وقوع چالش‌های دوباره در عرصه های مدیریت شهری، میان داوطلبان انتخابات شوراها مناظره «شفافیت» برگزار شود تا شایستگی‌های هر کدام محک بخورد.

به گزارش امروله ،در دوره پنجم نهاد شورایی در استان پهناور فارس، شورای سه شهر صدرا، مرودشت و گراش دچار مشکلات و در نهایت به دلیل تخلفات مالی برخی از اعضا منحل شدند. انحلالی که باعث شد سرنوشت آن شهرها در عمران و آبادانی تا حدودی به بن بست بخورد و پروژه‌های توسعه محور در این مناطق روی دست بماند.

انحلال این سه شورا باعث شده که داوطلبان جدید در معرض آزمون جدی قرار بگیرند تا میزان تخصص، شایستگی و شفافیت خود را بیشتر از گذشته نشان دهند.

مردم انتظار دارند برای اینکه تجربه تلخ انحلال دوباره دامن گیر شورای این سه شهر نشود، شفافیت سرلوحه کار داوطلبان جدید قرار بگیرد.

مردم استان فارس خصوصاً کلانشهر شیراز با توجه به سابقه تخلف مالی پیش آمده در شوراهای سه شهر یاد شده که منجر به انحلال شد، از داوطلبان شورای شهر می‌خواهند که با شفاف سازی خود و عملکردشان آنان را در انتخاب شایسته یاری کنند.

یک کارشناس علوم سیاسی در شیراز لازمه یک انتخاب خوب را برگزاری مناظره با موضوع شفافیت عنوان کرد و گفت: واژه شفافیت را بارها در شعارهای نامزدهای تبلیغاتی شنیده‌ایم، اما آنچه که مسلم است این شعارها به صورت جدی توسط خیلی از داوطلبان مد نظر قرار نگرفته و شاید یکی از دلایل مهمی که باعث دلسردی مردم نسبت به وضعیت موجود شده، همین عدم شفافیت است که در عمل بسیاری از داوطلبان وجود نداشته است.

سعید فانی در گفتگو باخبرنگار مهرافزود: متأسفانه داوطلبان پس از رسیدن به صندلی شورا شعارهای خود را به راحتی فراموش و مردم هیچ‌گونه شفافیتی در عمل از این افراد ندیده‌اند.

رئیس شورای هماهنگی تشکلهای مردم نهاد معلولین استان فارس اظهار کرد: بنده به عنوان یک شهروند که در ادوار مختلف در انتخابات شرکت کرده‌ام، عدم صداقت را در بحث شفافیت نامزدها در عمل به عینه مشاهده کرده‌ام.

مناظره «شفافیت» برای داوطلبان شوراها برگزار شود

وی با بیان اینکه پیگیری مسائل و مشکلات معلولان در حوزه تخصصی اوست، عنوان کرد: با داشتن بیش از ۲۷ سال سابقه فعالیت در انجمن‌های مختلف معلولان در استان فارس به مراتب شعارهای زیادی را از کاندیداهای شورای شهر مبنی بر تسهیل شرایط عبور و مرور معلولان در بحث مناسب سازی معابر شنیده و وعده‌های زیادی برای ساماندهی مشکلات این قشر از جامعه را از داوطلبان دریافت کرده‌ام اما پس از انتخابات همین نامزدهای انتخاباتی که از هر قشری برای رسیدن به اهدافشان پل می‌ساختند، تمامی مباحث مطرح شده را فراموش و حتی جواب تماس‌های تلفنی ما و موکلان خود را ندادند.

این فعال اجتماعی با اذعان بر اینکه همین رفتارها باعث بی اعتمادی مردم به شعارهای انتخاباتی می‌شود، بیان کرد: کسانی که داوطلب شورای شهر هستند باید در عمل با مردم شفاف باشند و با ارائه کارنامه خود در ادوار گذشته اقدامات خود را به صورت علنی و شفاف با شهروندان در میان بگذارند.

فانی یادآور شد: بعید میدانم در این دوره مردم بدون شفافیت کاندیداهای شورای شهر، به شعارهای نامزدها اعتماد کرده و به آنان رأی دهند.

شفافیت موجب خلق رضایتمندی می‌شود

در همین زمینه امام جمعه مرودشت نیر در سخنانی با اشاره به چالش شفافیت کاندیداهای شورای شهر توسطخبرگزاری مهردر گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: شفافیت نامزدهای انتخاباتی می‌تواند شهروندان را همراه و همسو کرده و زمینه ساز مشارکت شهروندان و رضایتمندی حداکثری شود.

حجت الاسلام مهدی آقایی با اشاره به اهمیت شورای شهر و نقش آن در پیشبرد امور شهری گفت: با توجه به اینکه از وظایف اصلی شورای شهر نظارت بر عملکرد شهرداری در کلیه امور شهر و تعامل با کلیه دستگاه‌هاست، پس بدون شک می‌تواند نقش بسزایی در بهبود امور شهر داشته باشد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان مرودشت بیان کرد: شوراهای شهر و روستاها می‌توانند با بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی و تهیه طرح‌ها و پیشنهادها و راهکارهای کاربردی در این زمینه‌ها، برای برنامه‌ریزی نقش بسیار سزایی داشته باشد.

وی با اشاره به شاخصه‌های اعضای شورای شهر و اینکه چه افرادی شایستگی نشستن بر کرسی‌های شورایی دارند، عنوان کرد: مدیریت شهری نیازمند افرادی دلسوز، متعهد و متخصص در حوزه‌های عمران و شهرسازی و معماری تا جامعه شناسان و حقوق‌دانان است.

آقایی ادامه داد: شوراها باید در درجه اول به قوانین و وظایف خود در امور اجرایی شهر احاطه و اشراف کامل داشته باشند، تا بتواند در مواقع لزوم با استفاده از دانش خود تصمیمات اساسی اتخاذ کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرودشت پرهیز از شعارهای بدون عمل، ارائه برنامه توسط داوطلبان با موضوع شفافیت، توجه به نیاز شهروندان و دریافت نظرات و مشورت با آنان و شفافیت در امورات و برنامه‌های خود را از شاخصه‌های بارز تشکیل یک پارلمان محلی موفق و کار آمد دانست.

مناظره «شفافیت» برای داوطلبان شوراها برگزار شود

امام جمعه مرودشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شفافیت باعث افزایش اعتماد عمومی به داوطلبان می‌شود، خاطرنشان کرد: شفاف سازی داوطلبان و مطالبه گری مردم منجر به انتخاب فردی اصلح و کار آمد خواهد شد.

خطیب نماز جمعه شهرستان مرودشت متذکر شد: فقدان شفافیت و پاسخگویی داوطلبان باعث کاهش اعتماد مردم و موجب فساد اداری و تخریب نهادهای دموکراسی و توسعه و همچنین منجر به از بین رفتن سرمایه اجتماعی و دلسردی شهروندان نسبت به سرنوشت اجتماعی خوشان می‌شود.

او در انتها اضافه کرد: داوطلبان با مطالعه، وظیفه قانونی خود را بشناسند و وعده‌های پوچ و غیر عملی به مردم ندهند.

عوام فریبی و انتخابات قومی قبیله‌ای تنها دلیل ناکار آمدی شوراهاست

در این رهگذر رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی فیروز آباد نیز گفت: فقدان شفافیت، انتخاب قومی و قبیله‌ای و عوام فریبی برخی از داوطلبان همواره یکی از عوامل ناکارآمدی شوراهای ناموفق بوده است.

غلامحسین جاوید هم در گفت‌وگو باخبرنگار مهرگفت: انتخابات مظهر استقلال سیاسی و حضور مردم و یکی از میادین مهم همبستگی است.

وی افزود: نفس انتخابات مظهر استقلال سیاسی ماست، چیزی که در قبل از انقلاب پرشکوه اسلامی خبری از آن نبود و زنجیرهای وابستگی، اجازه این استقلال را به مردم نمی‌داد.

با شفاف سازی زمینه انتخاب آگاهانه مردم فراهم شود

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی فیروز آباد با اشاره به لزومشفافیت داوطلبان شورای شهردر کارزار انتخابات اظهار داشت: شورا در تحقق آبادانی و رفع مشکلات و مدیریت شهری نقشی مهم و انکارناپذیر دارد، پس می‌طلبد داوطلبان با شفاف سازی زمینه را برای انتخاب آگاهانه توده مردم فراهم آورند.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی در فیروزآباد، فساد را از عوامل مهم در پیشرفت و توسعه یک شهر دانست و تصریح کرد: شفافیت نامزدهای انتخاباتی شهر و روستا زمینه ساز تحقق پاسخگویی اعضای شوراها و در نهایت موجب بالا رفتن ضریب اعتماد عمومی مردم به نمایندگان خود در این پارلمان محلی می‌شود.

جاوید با تاکید بر اهمیت شورای شهر و نقش آن در پیشبرد امور شهری و اینکه چه افرادی باید بر صندلی شورا تکیه بزنند، گفت: مسئولیت صفر تا صد اقدامات شوراهای شهر و روستا چه مثبت و چه منفی برآیند عملکرد تک به تک شوراهاست و پذیرش این مسئولیت با همه مصوباتش بر عهده آنان است بنابراین طفره رفتن برخی از اعضا مانع پذیرش مسئولیت کامیابی یا ناکامی آن مجموعه نخواهد شد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی فیروز آباد یادآور شد: افرادی شایستگی قرار گرفتن در ترکیب این شورا را دارند که همه نکات مثبت اعم از صداقت، مسئولیت پذیری، متخصص بودن، پاکدستی، پاکدامنی، متشرع و مقید به احکام نورانی اسلام و آگاه به نحوه مدیریت شهری و سایر خصوصیت‌های دارا باشند.

مناظره «شفافیت» برای داوطلبان شوراها برگزار شود

او اضافه کرد: بهترین راهکار برای مشارکت مردم در انتخابات، ایجاد احساس منفعت در مردم توسط این نهاد مردمی است.

جاوید تاکید کرد: باید اهمیت انتخاب اعضای شورا برای مردم تبیین شود تا میزان مشارکت نیز افزایش یابد، هرچند که معضلی به نام انتخاب قومی و قبیله‌ای و عوام فریبی برخی از کاندیدها همواره یکی از عوامل ناکارآمدی شوراهای ناموفق بوده است.

او گفت: ذائقه مردم از بابت این انتخاب‌ها تلخ است اما در نظام مقدس جمهوری اسلامی این فرصت برای جبران در انتخابات بعدی فراهم است.

فقدان شفافیت زمینه‌ساز رشد علف‌های هرز در فساد و رانت‌خواری

جاوید همچنین با اشاره به تأثیر شفافیت بر عملکرد منتخبین شورای شهر نیز گفت: فقدان شفافیت باعث عدم اعتماد عمومی به نهاد شورا و بسترسازی برای رشد علف‌های هرزی چون فساد مالی، رانت‌خواری و سایر مفاسد خواهد شد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی فیروز آباد در بخش دیگری از گفتگوی خود باخبرنگار مهرتصریح کرد: تأثیر فقدان شفافیت کاندیداهای شوراهای شهر به واسطه عملکرد ضعیف و بلکه خسارت بار آنها، منجر به کاهش اعتماد مردم و به دنبال آن کاهش مشارکت در ادوار بعد خواهد بود.

خبرگزاری مهر، با همکاریجنبش «ازما»چالشی برای شفافیت راه اندازی کرده است که در آن کاندیداهای شورای شهر می‌توانند برای معرفی بهتر و ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های انتخاباتی خود با هدف شفافیت بیشتر در پویش مذکور ثبت نام کنند.