جزئیات جلسه تلفیق بودجه از توضیحات دولت درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تا سهم صندوق توسعه ملی

سرویس: سیاسیکد خبر: 315011|22:08 - 1400/10/13
نسخه چاپی
جزئیات جلسه تلفیق بودجه از توضیحات دولت درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تا سهم صندوق توسعه ملی
جزئیات جلسه تلفیق بودجه از توضیحات دولت درباره حذف ارز 4200 تا سهم صندوق توسعه ملی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

به گزارش امروله ،رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون، اظهار کرد:در این جلسه موضوع ارز 4200 بررسی شد، در بودجه سال آینده ارز دولتی حذف شده و 140 هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری و اشتغال در اختیار استان‌ها تحت صندوق پیشرفت و عدالت ایران قرار خواهد گرفت.

وی افزود: دلیل دولت برای حذف ارز 4200 این است با حذف آن 7 درصد به تورم اضافه شده و در غیر این صورت با باقی ماندن ارز دولتی تورم 28 درصد بیشتر می‌شود و دولت به دنبال نرخ تورم کمتر است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401بیان کرد: دراین جلسه درباره اختصاص قیر رایگانبه مدارس، وزارت راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن، حوزه بسیج، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بحث و تبادل نظر شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 گفت: در این جلسه درباره سهم نفت که 40 درصد آن به صندوق توسعه ملی ، 14.5 درصد به وزارت نفت و 49.5 درصد به دولت اختصاص می‌یابد نکاتی مطرح شد البته دولت می‌تواند 20 درصد از سهم صندوق توسعه ملی استقراض کند.

زارع کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه در این جلسه در مورد میزان تورم و پایه پولی سال آینده نیز گفت‌وگو شد، ادامه داد:درسال جاری حدود 49 درصد تورم داشتیم  که مسئولان دولتی حاضر در جلسه درباره راهکارهای کاهش تورم در سال آینده توضیحاتی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه در این نشست درباره رشد اقتصادی سال آینده نیز بحث و تبادل نظر شد، ادامه داد:در این جلسه عنوان شد که رشد اقتصادی در حال حاضر کاهنده است و اقتصاد ما چند سالی است که پر نوسان است و دولتبه دنبال مثبت شدن رشد اقتصادی و همچنین ثبات اقتصادی است.

نماینده آباده در مجلس ادامه داد: مسئولان دولتی در این جلسه کمیسیون تلفیق درباره مزایای لایحه بودجه 1401 توضیحاتی را ارائه و عنوان کردند که به سمت برنامه محوری و در راستای اصلاح ساختار بودجه حرکت کرده‌اند.

زارع اضافه کرد: مسئولان دولتی عنوان کردند که حذف تسهیلات تکمیلی تکلیفی بانک‌ها ، افزایش سرمایه بانک‌های دولتی ، کاهش بدهی دولت به بانک‌ها، تولید و ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری از دیگر برنامه‌های دولت است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در چهار سال اخیر منفی بوده است، ادامه داد: دولت 3461 میلیارد تومان برای سرمایه گذاری پیش بینی کرده که 907 هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها، 562 هزار میلیارد تومان توسط بازار سرمایه، 252 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت و 435 هزار میلیارد تومان از ‌ها، یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی ، 181 هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی و 800 میلیون دلار از منابع خارجی برای سرمایه گذاری اختصاص داده شود تا به سمت رشد اقتصادی 8 درصدی حرکت کنیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه به موضوع بهره مالکانه اشاره و بیان کرد: سال آینده بهره مالکانه 40 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که تاکنون دولت 17 هزار میلیارد تومان وصول داشته است. بحث بهره مالکانه، فروش مازاد دارایی ها و مازاد مالیات استان ها در اختیار صندوق پیشرفت و عدالت برای بحث اشتغال و رشد اقتصادی استان‌ها قرار ‌می‌گیرد.