آخرین وضعیت الحاق ایران به WTO تشریح شد

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 16433|09:26 - 1392/03/09
نسخه چاپی
به گزارش ایسنا، محمدرضا نادری گفت: به اذعان سازمان جهانی تجارت، گمرک یکی از مهمترین سازمان‌ها در فراهم‌سازی شرایط برای تسهیل تجارت است که وظیفه ارزیابی و نظارت بر تجارت خارجی را بر عهده دارد و ارتباط بسیار نزدیکی بین این دو سازمان برقرار است.

وی افزود: گمرک ایران در راستای تسهیل تجارت، اقدامات خوبی انجام داده که از آن جمله می‌توان به تصویب الحاق به کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو، موافقت‌نامه کنترل مرزی مشترک و استانداردسازی اشاره کرد.

او با تشریح مراحل مختلف الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی تجارت گفت: بخش عمده‌ای از گزارش رژیم تجاری ایران که در تاریخ 25 آبان‌ماه 1388 به تصویب هیات وزیران رسید و به سازمان جهانی تجارت ارائه شده مربوط به مبحث گمرک و مقررات گمرکی و صادرات و واردات است، به طوری که از 700 سوال مطرح‌ شده درباره گزارش رژیم تجارت خارجی حدود 100 سوال مرتبط به مباحث گمرکی بود که پس از بحث و بررسی در کارگروه دائمی کارشناسی الحاق به سازمان جهانی تجارت در گمرک، پاسخ آنها تهیه و به دفتر نمایندگی تام‌الاختیار ارسال شد.

نادری افزود: تشکیل کارگروه دائمی کارشناسی الحاق به سازمان تجارت جهانی به منظور پاسخگویی سریع به سوالات واصله، قوانین و مقررات مغایر با سازمان جهانی تجارت و تلاش در جهت اصلاح آن، شناسایی خلاءهای موجود در قوانین جهت اجرای این موافقت‌نامه‌ها و دستیابی به اهداف تعیین‌شده از دیگر اقدامات گمرک بوده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به تشکیل کارگروه دائمی و آموزش نیروهای متخصص گمرکی گفت: بیش از 20 نفر از کارشناسان ارشد این سازمان دوره‌های 80 ساعته را طی کرده‌اند و در اولین فراخوان ثبت‌نام دوره‌های مجازی دفتر تام‌الاختیار تجاری بیش از دو هزار نفر از کارکنان گمرکات سراسر کشور ثبت‌نام کردند.

نادری ابراز امیدواری کرد که چنین کارگاه‌های آموزشی تداوم داشته تا سازمان‌ها جهت الحاق به WTO آمادگی لازم را کسب کنند.

این مقام مسئول همچنین به برقراری تسهیلات و خدمات گمرک برای عاملان اقتصادی معتبر اشاره کرد و گفت: تضمین‌های بلندمدت برای پرداخت حقوق ورودی واحدهای تولیدی و شرکت‌های مختلف در قالب بسته حمایتی از اقدامات موثر گمرک در جهت تقویت بنیه مالی و گردش کار این واحدها بوده و ما بنا داریم که با افزایش تعداد شرکت‌های برخوردار از این تسهیلات (50 درصد برای واردات و 50 درصد برای صادرات) میزان بهره‌مندی آنان از خدمات و تسهیلات گمرکی را افزایش دهیم.

به گزارش ایسنا ایران از خرداد ماه 1384 به عنوان عضو ناظر سازمان جهانی تجارت پذیرفته شده و عضویت کامل کشورمان در این سازمان نیازمند انجام مذاکرات طولانی و اقدامات عملی از جمله اصلاح قوانین و مقررات مربوطه است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد