مهم ترین ماموریت انسان از دید احمدی نژاد

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 18341|21:26 - 1392/03/13
نسخه چاپی
 به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در دیدار مهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم ارتحال حضرت امام (ره) که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شده بود، با گرامیداشت ایام ارتحال امام (ره) به برخی از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های امام اشاره کرد و گفت: امام برای خدا کار می‌کرد و کار برای خدا قرین عزت و پیروزی است. کار برای خدا خستگی ندارد و دل‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

وی با اشاره به نوع نگاه امام به انسان، گفت: امام معتقد بود که انسان بالاترین و مهم‌ترین مخلوق خداست و همه عالم برای انسان و در خدمت انسان خلق شده است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که امام (ره)از همه مرزهای تحمیلی به انسان عبور کرد و در پی شناساندن ارزش انسان به خود انسان بود، اظهار کرد: امام(ره) آمد تا حقیقت انسان که زیر چرخ اندیشه مادی پست و له شده بود را احیا کند.

احمدی‌نژاد همچنین به نگاه امام(ره) به مسئولیت اجتماعی انسان نگاه کرد و گفت: انسان بدون اجتماع و ارتباط با سایر انسان‌ها مفهومی ندارد و ارزش‌های انسانی و صفات انسانی در ارتباط با سایر انسان‌ها فرصت شکوفایی پیدا می‌کند، در واقع امام(ره) معتقد بود که سیر کمالی فردی انسان هم مشروط به تلاش‌های انسان برای اصلاح جامعه است. انسان‌ها ماموریت دارند که جامعه انسانی را اصلاح کنند و عدالت و برابری را حاکم کنند و در واقع امام(ره) معتقد بودند که کمال فردی انسان‌ها از خلال مجاهدت برای اصلاح جامعه و استقرار عدالت به دست می‌آید.

وی با طرح این پرسش که اگر در جامعه عدالت، پاکی و صلح عادلانه حاکم نباشد؛ آیا جایی برای رشد انسان‌ها و عزت آنها و شکوفا شدن حقیقت انسان‌ها باقی می‌ماند یا نه، گفت: در جامعه تبعیض‌آلود و تحت ستم،‌ در جامعه‌ای که فاصله طبقاتی بخش وسیعی از ملت‌ها را در فقر مطلق نگه داشته است، سخن گفتن از عزت انسان‌ها بی‌معناست و جایی برای عظمت انسان نیست؛ چرا که حقیقت و ارزش انسانی در سایه عدالت شکوفا می‌شود.

رییس‌جمهور گفت: در نگاه سرمایه‌داری انسان‌ها ابزار تولید برای مصرف هستند. در این نظام ملت‌ها قربانی جیب سرمایه‌داران بین‌المللی هستند تا منافع نامشروع آنها تامین شود. در این راستا امام(ره) معتقد بودند که نظام حاکم بر جهان باید اصلاح شود، عدالت محقق شود تا فرصت رشد برای تمام انسان‌ها فراهم شود. همه باید از رفاه و نعمت بهداشت، علم و امنیت برخوردار شوند و اینها همه در سایه عدالت محقق می‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: امام برای اصلاح نظام اجتماعی قائل به مرز جغرافیا نبود، مرزهای اندیشه امام، انسان و انسانیت بود. از دیدگاه امام هر جا انسانی هست محترم است و باید عزیز باشد، باید آزاد باشد و تحت حاکمیت عدالت زندگی کند و باید بتواند برای خود و سرنوشت خود و کمال خودش تصمیم بگیرد. همان‌طور که اشاره شد نگاه امام(ره) فراتر از جغرافیا و نژاد بود و او در اندیشه نجات تمام بشریت بود و در همین راستا در مقابل همه نظامات ناعادلانه جهان ایستاد.

وی با بیان این‌که هر روز که می‌گذرد قدر امام(ره) و عظمت امام(ره) شناخته‌تر و آشکاراتر می‌شود، گفت: هر روز که می‌گذرد بشر به اندیشه‌های امام(ره) احساس نیاز بیشتری می‌کند؛ چرا که امام(ره) مردی از جنس آسمان و از جنس پیامبران و پاکی و عدالت بود، از جنس حقیقت انسان.

رییس‌جمهور افزود: امام(ره) رفته است، اما مسئولیت اجتماعی ما و شما مانده است و هر چه می‌گذرد سنگین‌تر می‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: مستکبران همچنان هستند، ظلم هست، حقیقت انسان مهجور واقع شده است و اهداف نهضت پیامبران محقق نشده است چه باید کرد؟ ماموریت امروز من و شما چیست؟ به نظر من مهم‌ترین ماموریت ما اولا تبیین و ترویج اندیشه‌های امام (ره) در مورد انسان و مسئولیت انسان است و ثانیا تلاش برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی، باید برای اصلاح نظم ناعادلانه حرکت و تلاش کرد.

وی افزود: بعید می‌دانم کسی تصور کند که بدون اصلاح نظام بین‌الملل می‌توان طعم انسانیت را چشید. تا زمانی که سیطره سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای مستکبران حاکم است ظلم و بی‌عدالتی است و تا بی‌عدالتی باشد انسان‌ها پی در پی تحقیر می‌شوند.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که این نظام ناعادلانه باید عوض شود، ادامه داد: باید نظمی جایگزین شود که پیامبران الهی دنبال آن بودند، باید نظمی عادلانه، انسانی و همگانی حاکم شود که روابط انسان‌ها بر اساس محبت و برادری تنظیم شود، نه بر اساس کینه و دشمنی.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که خداوند متعال از زبان پیامبران وعده داده است که روزی در زمین عدالت کامل و انسانیت کامل محقق می‌شود، گفت: متفکرین و صاحب‌نظران باید به آن نظم بیندیشند، ‌به چگونگی آن فکر کنند،‌ البته خداوند از زبان پیامبران بخصوص پیامبر اسلام و همچنین اهل بیت (ع) به صورت کلی این امر را تعریف کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که اگر هدف و تلاش برای استقرار عدالت جهانی از دستور کار انسان‌ها حذف شود، زندگی انسان‌ها بی‌مفهوم می‌شود و باید به سمت استقرار عدالت جهانی حرکت کنیم، گفت: این سوال مطرح می‌شود که رهبری استقرار عدالت جهانی با کیست؟ آیا می‌شود حرکتی باشد و رهبری نداشته باشد؟

رییس‌جمهور در ادامه با طرح این پرسش که چه کسی باید عدالت را در جهان حاکم کند، گفت: کدام یک از روسای دولت‌ها می‌توانند ادعا کنند که قادر هستند عدالت را در جهان حاکم کنند؟ عدالت را کسی می‌تواند حاکم کند که وجودش سرتاسر از عدالت باشد، عینیت عدالت باشد و جنس آن از پیامبران باشد. کسی که در وجودش ذره‌ای خودخواهی و خودبرتربینی وجود نداشته باشد.

احمدی‌نژاد افزود: همه پیامبران این رهبر را وعده داده‌اند و آن را معرفی کرده‌اند و معلوم است چه کسی است، ‌واسطه فیض خدا با بشریت است و در بالاترین مرتبه کمال و هستی قرار دارد و نسبتش به تمام انسان‌ها یکسان است، عاشق تمام انسان‌هاست، متعلق به همه است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که دشمنان بشریت برنامه دارند و برنامه‌هایشان جهانی است و برای تمام دنیا نقشه می‌کشند، گفت: ما هم باید برای جهان برنامه داشته باشیم، آنها می‌گویند دموکراسی، آزادی و اومانیسم، ما می‌گوییم توحید، عدالت، عشق، کمال انسانی و آزادی حقیقی و معلوم است که این شعار از شعار آنها برتری دارد.

رییس‌جمهور گفت: امام(ره) یک هدیه الهی برای بشریت و به دنبال مسئولیت اجتماعی و نگاهش جهانی بود.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که به لطف خداوند، حرکت ملت ایران و همه مومنان امروز چند اتفاق در عرصه جهانی افتاده است، گفت: امروز همه ملت‌ها از وضع موجود ناراضی هستند، همه به دنبال عدالت و یک نجات‌بخش می‌گردند و این همان چیزی است که شما باید به آن پاسخ دهید.

وی در پایان گفت:‌ امیدوارم اگر عمری بود و در سال‌های بعد خواستیم یاد امام(ره) را گرامی بداریم در مسیر استقرار عدالت هزاران فرسنگ پیش رفته باشیم.

پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور، انصاری به ایراد سخنرانی پرداخت و در پایان نیز مهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم با رییس‌جمهور عکس یادگاری گرفتند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد