یک استاد دانشگاه:

شوراها این قدرت را دارند که سرنوشت یک شهر را تغییر دهند

کد خبر: 18825|23:37 - 1392/03/14
نسخه چاپی
شوراها این قدرت را دارند که سرنوشت یک شهر را تغییر دهند

مهندس رضا ر حیمی ، یکی از اساسی ترین و مهمترین ثمرات انقلاب را علاوه بر وجه اسلاميت در ایران، توسعه نگاه جمهوریت و دموکراسی در کشور عنوان کرد و افزود: برگزاری دوره های مختلف انتخابات از جمله انتخابات قانون اساسی، انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در دوران پس از انقلاب نشان می دهد که همواره رای و نظر مردم مورد توجه مسئولین نظام بوده است.

 

وی انتخابات شوراهای شهر و روستا را از جمله دیگر انتخابات لحاظ شده در قانون اساسی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: متاسفانه این انتخابات بنا به دلایلی در دو دهه ابتدایی انقلاب به منصه ظهور نرسید و در اواخر دهه 70 بود که نهادینه کردن این انتخابات نیز در دستور کار مسئولین کشوری قرار گرفت.

 

به گفته رحیمی اداره بخشی از امورات جاری توسعه شهر و روستاها توسط مردم و اینکه مردم متولی وظایف مدیریت شهری باشند، از جمله خواسته ها و اهداف قانونگذاران و مدیران در خصوص تشکیل شوراهای شهر و روستا می باشد.

 

قائم مقام پارک علم و فناوری کرمانشاه، مهمترین نقش شوراها را اداره و توسعه جوامع محلی شهری و روستایی عنوان کرد و افزود: نقش شوراها باید در تمام ارکان شهری نمایان باشد.

 

رحیمی افزود: شوراهای شهر همچنین باید بتوانند توزیع امکانات را در مناطق مختلف شهر به خوبی انجام دهند و زمینه توسعه شهر را با جذب سرمایه گذاران به شهر فراهم کنند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر، عده اي نقش شوراها را فقط در حد مدیریت شهرداریها می دانند و یا حتی پایین تر، اظهار داشت: شوراها باید بتوانند در تمام ارکان مدیریتی یکپارچه شهری دخالت کنند.

 

رحیمی افزود: شوراها باید به دنبال این مسئله باشند که مدیریت یکپارچه تمامی خدمات شهری حوزه انتخابی خود را در دست بگیرند، زیرا در این صورت است که می توانند برنامه ها و راهبردهای خود را برای توسعه شهر به نحو احسن انجام دهند که متاسفانه در این خصوص در سالهای اخیر اقدامات موثری نه از طرف دولت و نه از طرف شوراها صورت نگرفته است.

 

این استاد دانشگاه معتقد است تا زمانی که نگاه های قبیله ای و طایفه ای در انتخاب شوراها مد نظر قرار گیرد نمی توان به داشتن یک شورای قوی امید بست و تنها زمانی که تحصیلات، تجربه و تخصص افراد ملاک انتخاب قرار گیرد می توان آینده روشنی را برای شهر متصور شد.

 

به اعتقاد این استاد دانشگاه، پیشینه و سابقه کارهای اجرایی و مدیریتی کاندیداها می تواند بهترین ملاک و معیار برای انتخاب آنها قرار گیرند.

 

رحیمی معتقد است: اگر احزاب قوی وجود داشته باشند و این احزاب کاندیداهای موردنظر و متخصص خود را معرفی کنند انتخاب برای مردم بسیار آسانتر خواهد شد، زیرا با نگاه به سابقه و فعالیتهای حزب مورد نظر می توانند در خصوص کاندیدای مد نظر خود اطلاعات بسیاری را کسب کنند.

 

وی افزود: در حال حاضر که حزب های قوی وجود ندارد باید به همان روش تحقیقات و بررسي سوابق افراد از مطلعين اقدام کرد.

 

رحیمی در خصوص اینکه برخی کاندیداها با دادن وعده های غير قابل قبول و هزينه هاي هنگفت در پی جمع آوری رای مردم هستند، تاکید کرد: مردم باید در این زمینه هوشیار باشند و از خود این سئوال را بپرسند که کاندیداها از کجا هزینه های تبلیغاتی خود را جبران خواهند کرد.

 

وی افزود: اعضای شورا حقوق چندانی دریافت نمی کنند و این پرسش مطرح است که اين هزینه های سنگین و تبلیغات و پوسترهای آنها از کجا تامین خواهد شد.

 

رحیمی با یاد آوری این آیه که هیچ کس نمی تواند سرنوشت ملتی را تغییر دهد مگر به دست خود مردم، معتقد است: تنها مردم می توانند با یک انتخاب درست و شایسته افراد نخبه و لایقی را راهی شورای شهر کنند و با انجام این کار زمینه توسعه شهر خود را فراهم آورند.

 

قائم مقام پارک علم و فناوری کرمانشاه با بیان اینکه شورای شهر می تواند مقدرات یک شهر را نیز تغییر دهد، از مردم خواست تا در انتخاب خود دقت بیشتری داشته باشند و بدانند آینده شهر و جامعه خود را به مدت چهار سال به دست چه کسانی می سپارند.

 

 

وی همچنین با ذكر مثال هايي معتقد است: پارک بانوان كه یکی از نیازهای اساسی شهر کرمانشاه است، يا ايجاد پارك در قسمت هاي جنوبي شهر و يا قظار شهري كه به جاي منوريل مي توانست با ساخت مترو منافع دراز مدت شهري را تامين كند، در صورت عملكرد مناسب شوراهاي گذشته بايد امروز در كرمانشاه ديده مي شد.

 

رحيمي افزود: اگر شوراهاي شهر در تصميم گيري و برنامه ريزي براي امكانات شهري و بهبود مديريت شهري خوب اقدام مي كردند بسياري از صاحبان ايده، نخبگان و سرمايه گذاران حوزه هاي مختلف استان كه بدليل كمبود امكانات شهري مجبور به مهاجرت به ساير مناطق بخصوص تهران شده اند، منصرف مي شدند.

ایسنا