تورم با سفره مردم چه کرد؟

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 313819|12:42 - 1400/02/14
نسخه چاپی
تورم با سفره مردم چه کرد؟
بررسی وضعیت ۵۳ قلم کالای مهم در سبد مصرف خانوار در فروردین ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه پارسال نشان می‌دهد که نرخ اغلب کالاها با رشد چشمگیری مواجه شده است.

به گزارش امروله ،بررسی قیمت ۵۳ قلم کالا در فروردین ماه سال جاری که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می‌دهد که عمده کالای مصرف مردم یعنیبرنج ایرانی درجه یکبا قیمت۳۵ هزار و ۴۸۳ توماننسبت به ماه قبل (اسفند ۹۹) ۱.۶ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (فروردین ۹۹) ۴۸.۱ درصد،برنج خارجی درجه یکبا قیمت۲۴ هزار و ۵۴۰ توماننسبت به ماه قبل یک درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۳۷.۴ درصد وماکارونیبا قیمت۶ هزار و ۲۴۵ توماننسبت به ماه قبل یک درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۷.۵ درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

قیمت کنسرو ماهی ۹۲ درصد رشد داشت

همچنینگوشت گوسفنددر فروردین ماه امسال با قیمت۱۳۶ هزار و ۳۹۹ تومانعرضه شده که نسبت به اسفند سال گذشته ۵.۲ درصد و نسبت به فروردین پارسال ۳۹.۴ درصد رشد قیمت داشته است. قیمتگوشت گاو یا گوسالهنیز۱۲۳ هزار و ۱۹۲ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۵.۶ درصد و نسبت به ماه مشابه پارسال ۴۷.۴ درصد، قیمتمرغ ماشینی ۲۷ هزار و ۳۸۹ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۵.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۳۵.۶ درصد، قیمتماهی قزل آلا ۵۷ هزار و ۵۱۲ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۴.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۱.۹ درصد وکنسرو ماهی تننیز۲۶ هزار و ۵۰۰ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۱.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۲.۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین در فروردین ۱۴۰۰ قیمتتخم مرغ ماشینی ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۶.۱ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۴.۲ درصد افزایش داشته است.

افزایش بیش از ۶۰ درصدی نرخ انواع لبنیات

در بخش لبنیات نیز شاهد رشد نسبی قیمت‌ها بوده‌ایم؛ به شکلی که قیمتشیر پاستوریزه ۱۱ هزار تومانبود که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۰.۳ درصد، قیمتشیر خشک ۳۵ هزار و ۹۶۶ تومانکه نسبت به ماه قبل ۳.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۰.۶ درصد، قیمت ماست پاستوریزه ۱۳ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۰.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۲ درصد،دوغ پاستوریزه ۱۱ هزار و ۷۴۷ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۴.۳ درصد، قیمتکره پاستوریزه (کره حیوانی) ۱۰ هزار و ۲۸۳ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱۹.۹ درصد و قیمتپنیر ایرانی پاستوریزه ۱۹ هزار و ۶۶۶ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۶.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین قیمتخامه پاستوریزه ۱۳ هزار و ۱۲۶ تومانبود که نسبت به ماه ۰.۳ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۲۵.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

افزایش ۱۵۱ درصدی نرخ روغن نباتی

قیمتروغن مایع ۱۶ هزار و ۴۶۵ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۵.۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۹.۲ درصد و قیمتروغن نباتی جامد ۲۳ هزار تومانبود که نسبت به ماه قبل ۱.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۵۱.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

قیمت قند و شکر ۸۵ درصد افزایش داشت

قیمتشکرنیز۱۳ هزار و ۱۰۰ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۵.۶ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۵ درصد و قیمتقند ۱۵ هزار و ۷۷۵ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۴.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۵ درصد رشد داشته است.

قیمترب گوجه فرنگی ۲۰ هزار تومانبود که نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶.۶ درصد و قیمتچای خارجی بسته‌اینیز۹۹ هزار و ۳۵۱ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۲.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نرخ حبوبات

همچنین در بخش حبوبات بیشترین افزایش قیمت سالانه (فروردین ۱۴۰۰ نسبت به فروردین ۹۹) مربوط به نخود با ۱۲۶ درصد، عدس با ۱۱۳ درصد و لپه با ۱۰۶ درصد است. قیمت لوبیا چیتی نیز ۸۳.۱ درصد و قیمت لوبیا قرمز ۸۴.۸ درصد افزایش داشته است.

در بخش میوه و صیفی‌جات نیز بیشترین افزایش قیمت سالانه مربوط به پرتقال با ۱۰۵ درصد، موز با ۸۴.۲ درصد، هویج با ۱۲۱ درصد و خیار با ۹۹.۴ درصد است.

مغز گردو ۸۰ درصد افزایش قیمت داشت

همچنین نرخ آجیل نیز با رشد همراه بوده است؛ به شکلی که قیمتمغز گردو ۲۵۷ هزار و ۹۹۲ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۰.۷ درصد، قیمتپسته ۲۳۷ هزار و ۵۹۸ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰ درصد و قیمتمغز بادام درختی ۲۴۹ هزار و ۲۵۶ تومانبود که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش مهر، در جداول زیر نرخ ۵۳ قلم کالا همراه با تغییرات ماهانه و سالانه آمده است.

تورم با سفره مردم چه کرد؟ /جهش ۱۵۲ درصدی قیمت روغن نباتی
تورم با سفره مردم چه کرد؟ /جهش ۱۵۲ درصدی قیمت روغن نباتی