جزئیات پروژه ناکام مثلت آمریکا - سعودی و القاعده برای تغییر موازنه قدرت در خاک یمن

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 314173|10:14 - 1400/04/23
نسخه چاپی
جزئیات پروژه ناکام مثلت آمریکا - سعودی و القاعده برای تغییر موازنه قدرت در خاک یمن
محور آمریکایی، سعودی با فعال کردن جبهه جدید در استان البیضاء در تلاش است شکست ها را در مارب جبران و در مذاکرات قدرت چانه زنی داشته باشد اما با مقاومت رزمندگان یمنی برخورد کرده است.

به گزارش امروله ،همزمان با پیشروی گام به گام رزمندگان یمنی در مناطق مرکزی و غربی استان مارب (مهم ترین پایگاه رژیم سعودی در یمن) عناصر ائتلاف و گروه تروریستی القاعده عملیاتی را از محور شرقی استان «البیضاء» برای اشغال مناطق ترتیب دادند.

یک منبع میدانی که تحولات را در استان البیضاء از نزدیک دنبال می کند، گفت: ائتلاف غربی - عبری - عربی به سرکردگی آمریکایی ها و سعودی ها از فرصت کاهش درگیری در حومه شهر مارب استفاده کردند و تدارکات لازم را برای شعله ورکردن درگیری ها در البیضا فراهم آوردند.

این منبع میدانی با بیان این که سعودی ها با باز کردن جبهه جدید در استان البیضاء به دنبال تاثیر گذاشتن بر تحولات در مارب و متوقف کردن پیشروی رزمندگان در این محور مهم و حساس هستند، افزود: ریاض تمام توانش را با به میدان آوردن عناصر گروه تروریستی القاعده به کار گرفته است.

به گفته این منبع میدانی، سعودی ها امید دارند القاعده بتواند به ناکامی هایش در میدان نبرد پایان دهد و موازنه قدرت را با پیشروی و عقب راندن نیروهای یمنی تغییر دهند و رهبری عملیات در استان البیضاء را به این گروه تروریستی واگذار کرده است.

این منبع میدانی به جزئیات درگیری ها در استان البیضاء اشاره کرد و افزود: عناصر گروه تروریستی القاعده و نیروهای ائتلاف حملات علیه رزمندگان یمنی را از مناطق شرقی بخش «الصومعه» در شرق استان و هم مرز با استان های «ابین و شبوه» آغاز کردند.

جزئیات پروژه ناکام مثلت آمریکا - سعودی و القاعده برای تغییر موازنه قدرت در خاک یمن/ شکست دوباره ائتلاف در استان البیضاء + نقشه میدانی و عکس

براساس اطلاعاتی که این منبع میدانی در اختیار مشرق گذاشته است، عملیات مشترک تروریست ها و عناصر ائتلاف به طور دقیق تر از سمت مناطق «حید آل عیش و العقله و...» به سمت مناطق «السوس، ذی مضاحی، شرق عوی و شمال الحرجه» صورت گرفت.

این منبع میدانی افزود: هدف نخست سعودی ها از انجام عملیات در این مناطق اشغال منطقه مهم و راهبردی «عوین» و قطع ارتباط رزمندگان یمنی از شهر البیضاء با شهر پر اهمیت «مکیراس» بود و توان خود را بر این محور متمرکز کردند.

به گزارش مشرق، رسانه های ائتلاف و گروه تروریستی القاعده مانند سناریوی های تکراری گذشته، همزمان با شروع عملیات از اشغال بخشی وسیعی از مناطق شرقی استان البیضاء خبر دادند اما این خبرسازی ها و ادعاهای واهی در همان ابتدا تکذیب شد.

برای درک بیشتر از واقعیت های میدانی و آنچه که در البیضاء می گذرد باید توضیح داده شود رزمندگان یمنی در دو سال گذشته مناطق وسیعی از شمال و شرق این استان را از اشغال نیروهای ائتلاف خارج کردند و توازن قوا را به طور کامل به سعود خود تغییر دادند و دست بالا را در مناطق دارند و این برتری را همچنان حفظ کرده اند.

از سویی دیگر، ارتش و مقاومت انصارالله یمن ارتباط خوبی با قبایل استان البیضاء دارند و همین مسئله کمک کرده ائتلاف سعودی و تروریست های القاعده نتوانند در میدان به اهداف خود دست یابند و همراهی نکردن قبیله ها باعث شده آنان در این عملیات با مشکل مواجه شوند.

جزئیات پروژه ناکام مثلت آمریکا - سعودی و القاعده برای تغییر موازنه قدرت در خاک یمن/ شکست دوباره ائتلاف در استان البیضاء + نقشه میدانی و عکس

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، رزمندگان یمنی در همان شروع عملیات موفق شدند پیشروی ائتلاف و گروه تروریستی القاعده را در بیشتر محورهای درگیری متوقف کنند و با ضد حملات دقیق خسارت های سنگینی را به آنان وارد آوردند و بخش «الزهرا» را هم باز پس بگیرند.

دهها تن از مزدوران سعودی به ویژه تروریست های القاعده در این حملات از پای درآمدند و به هلاکت رسیدند، نام «احمد محمد القیسی» فرمانده گروه تروریستی القاعده در منطقه به همراه «توفیق الفروی، عبدالحکیم مبارک، عثمان احمد عبدالله و...» در لیست کشته شدگان دیده می شود.

روند تحولات میدانی نشان می دهد، عملیات مشترک سعودی ها و القاعده در همان ابتدا با واکنش قاطع و به موقع رزمندگان یمنی با شکست روبه رو شده و ریاض در نهایت پس از پایان مانورهای رسانه ای مجبور است حملات پراکنده را هم متوقف و از موضع تهاجمی خارج شود.

به گزارش مشرق، در مجموع رژیم سعودی تلاش کرد با پیشروی در استان البیضاء، دست برتر را در مذاکرات داشته باشد و بتواند در خصوص تحولات مارب قدرت چانه زنی خود را افزایش دهد اما در رسیدن به این هدف ناکام مانده و همچنین باید تصور امن کردن مناطق غربی استان «شبوه» و شمال استان «ابین» را فراموش کند.