احتمال فیبریلاسیون دهلیزی در ورزشکاران حرفه ای دو برابر است

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 314189|08:58 - 1400/04/24
نسخه چاپی
احتمال فیبریلاسیون دهلیزی در ورزشکاران حرفه ای دو برابر است
طبق گزارش محققان، خطر ابتلا به بیماری اختلال ضربان قلب موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی در ورزشکاران بسیار بیشتر از افراد غیرورزشکار است.

به گزارش امروله ،به نقل از مدیسن نت، فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان قلب نامنظم و اغلب سریع است که می‌تواند جریان خون را مختل کند. همچنین می‌تواند خطر سکته، نارسایی قلبی و سایر مشکلات مربوط به قلب را افزایش دهد.

برای این مطالعه، محققان ۱۳ مطالعه منتشر شده بین سالهای ۱۹۹۰ و دسامبر ۲۰۲۰ را تجزیه و تحلیل کردند. بیش از ۷۰ هزار شرکت کننده از جمله بیش از ۶۸۰۰ ورزشکار و بیش از ۶۳۰۰۰ غیر ورزشکار در این مطالعات شرکت داشتند.

به طور کلی، خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی در ورزشکاران حدود ۲.۵ برابر بیشتر از افراد غیر ورزشکار بود. اما هنگامی که محققان بر روی شرکت کنندگان بدون عوامل خطر بیماری قلبی (مانند دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا) متمرکز شدند، متوجه شدند که ورزشکاران تقریباً چهار برابر با خطر فیبریلاسیون دهلیزی در مقایسه با افراد غیرورزشکار مواجه هستند.

«جیمی اودریسکول»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کانتربری انگلیس، در این باره می‌گوید: «احتمال بروز فیبریلاسیون دهلیزی در ورزشکاران به طور قابل توجهی بیشتر است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ورزشکاران جوان‌تر در مقایسه با ورزشکاران مسن‌تر با خطر نسبی بیشتری برای فیبریلاسیون دهلیزی روبرو هستند.»

بررسی‌ها همچنین نشان داد که خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی در ورزشکاران کمتر از ۵۵ سال نسبت به افراد ۵۵ سال و بالاتر حدود چهار برابر بیشتر است.

ورزشکارانی که در ورزشهایی مانند فوتبال، راگبی یا نت بال که مشابه بسکتبال است حضور دارند، در مقایسه با ورزشهای استقامتی مانند اسکی یا قایقرانی، با ریسک بالاتر فیبریلاسیون دهلیزی مواجه هستند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که فعالیت بدنی می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد و با خطر کمتر بیماری و مرگ همراه است. اما مطالعات همچنین نشان داده اند که افزایش سطح ورزش با مشکلات قلبی، از جمله فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است.