تبعات فشردن تیغ بی برقی بر گردن صنعت/ به جای درست کردن ابرو چشم را هم کور کردند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 314214|08:50 - 1400/04/28
نسخه چاپی
تبعات فشردن تیغ بی برقی بر گردن صنعت/ به جای درست کردن ابرو چشم را هم کور کردند
طی روزهای گذشته قطع برق صدماتی به صنعت از طریق کاهش تولید و همچنین به مصرف کنندگان برخی از محصولات صنایع زد. این در حالی بود که دولتمردان می توانستند با سرمایه گذاری درست در صنعت برق جلوی این خسارات را بگیرند به طوریکه این روزها این مشکلات برای اقتصاد ایجاد نمی شد و هم قطعی برق را شاهد نمی بودیم.

به گزارش امروله ، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد،  قطعی های برق نه تنها در بخش مسکونی و زندگی روزانه مردم اختلال ایجاد می کند بلکه مشکلات بزرگی را هم به همراه دارد که خسارات زیادی به جامعه و به خصوص بخش اقتصاد وارد می کند.

می توان گفت طی روزهای گذشته مشکلات بخش مسکونی حاصل از قطعی برق ها بسیار کمتر شده است. اما گویا در بخش صنعت وضعیت به گونه دیگری است.


صنایع آخرین جایی است که برق آن باید قطع شود

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته دنیا اگر کمبود برق وجود داشته باشد آخرین جایی که برق آن قطع خواهد شد صنایع است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که برق صنایع قطع شود کارخانه جات می‌خوابند، کارگران بیکار می‌شوند و کارگران پولی ندارند که هزینه زندگی خود را بپردازند.

وی تصریح کرد: صنایع آخرین جایی است که برق آن باید قطع شود و ابتدا قطعی برق را از منازل آغاز می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:  چهارشنبه هفته گذشته جلسه ای در کمیسیون صنایع برگزار شد و از مسئولان وزارت صمت خواستیم برای صنایع حوزه سیمان و فولاد که برق آنها قطع شده تدبیری بیندیشند که از ساعت ۲۴ تا هشت صبح فعالیت کنند و یک سوم فعالیت خود را در روز ادامه دهند تا هم صنایع نخوابد و هم با توجه به التهابات بازار کارگران واحدهای تولیدی بیکار نشوند.

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: هنگامی که وضعیت بحرانی پیش می آید مردم صبوری به خرج دهد زیرا اگر برق صنایع قطع شود  اقتصاد بیش از این آسیب خواهد دید.

برای جبران برق صنایع به حالت تعطیل درآمدند

بهزاد رحیمی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: برای جبران  برق، صنایع به حالت تعطیل در آمدند و این سبب کاهش بی‌سابقه تولیدات صنایع شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع در بلند مدت می تواند به باقی تولیدات کارخانجات تسری یابد و سبب کاهش عرضه شود.

رحیمی خاطر نشان کرد: به دنبال این شرایط خود به خود در آینده شاهد گرانی و افزایش پیش‌بینی نشده‌ای خواهیم بود که نگران کننده است.

وی عنوان کرد: امروز هم در حال بررسی موضوع مذکور در مجلس شورای اسلامی هستیم تا بتوانیم راهکاری پیدا کنیم که به چنین مسیری وارد نشویم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر تعطیلی صنایع خود آسیب دیگری است.

سیمان 15 هزار تومانی به 70 هزار تومان رسید

محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه 27 تیر)مجلس شورای اسلامیدر تذکری شفاهی با اشاره به گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی برق اظهار داشت: با این قبیل گزارشاتی مشکلی حل نخواهد شد؛ مشکل آب و برق نیازمند پاسخگویی مسئولان کشور است.

وی افزود: 83 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده در کشور است؛ باید ریشه یابی شود که مشکل اصلی آب و برق کجاست؟ آیا واقعا مشکل ما کمبود آب و برق است یا مشکل اصلی در بی برنامگی است؟

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور تصریح کرد: 15 روز قبلبه صورتسرزده از مرکز فرماندهی صنعت برق کشور، بازدیدی داشتم؛ ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور نیز بالغ بر 400 مگاوات است در حالی که حداکثر نیاز کشور در اوج مصرف 58 هزار مگاوات است اما ظرفیت نیروگاه های نصب شده در کشور 83 هزار مگاوات است.

آصفری گفت: میانگین قدرت عملی نیروگاه ها 68 هزار مگاوات است و در این شرایط فقط 14 هزار مگاوات کمبود احساس می‌شود. این چه وضعیتی است که برای آبادی یک طرف، طرف دیگر را خراب می‌کنید؟

نماینده اراک در مجلس افزود: از روزی که قطعی برق در کشور شایع شد، قیمت سیمان از کیسه‌ای 15 هزار تومان به 70 هزار تومان  افزایش یافت و قیمت فولاد نیز به چند برابر افزایش پیدا کرد، چرا دولت و دستگاه قضایی نباید به این موضوع ورود کنند؟

وی تصریح کرد: آیا ظرفیت کارخانه‌های سیمان یا فولاد برای ذخیره سازی تولیدات خود فاقد هرگونه انبار بوده‌اند که یک شبه قیمتشان به این میزان افزایش می‌یابد. باید اعمال ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس و ارسال این گزارش به قوه قضائیه به عنوان نتیجه گزارش امروز کمیسیون انرژی مجلس باشد.

طی دو سه روز گذشته محدودیت صنایع برداشته شد

امید علی مرادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: طی دو سه روز گذشته محدودیت‌های صنایع تا حدودی برداشته شد و اکنون مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل توزیع برق استان کرمانشاه افزود: در حال حاضر صنایع قطعی برق چندانی ندارند و به آنها اعلام کرده ایم، اکنون هم در حال فعالیت هستند.

مرآتی گفت: صنایع بزرگ استان نیز جزو حوزه برق منطقه‌ای هستند و با کمک مسئولان بیشتر صنایع اکنون فعال هستند و در مدار تولید قرار گرفته اند.

وی خواستار همکاری مردم شد و عنوان کرد: همکاری مردم تاثیر گذار است و با توجه به اینکه هفته گرمی پیش رو داریم اگر مانند هفته گذشته همکاری کنند اعمال خاموشی منازل به حداقل می‌رسد.