باور های غلطی که باید در مورد کودکان بیش فعال بدانیم!

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 314299|08:08 - 1400/05/17
نسخه چاپی
باور های غلطی که باید در مورد کودکان بیش فعال بدانیم!
بیش فعالی ناشی از جهش ژنتیکی و همچنین اختلال عملکرد ناقل های شیمیایی در مغز رخ می دهد.

به گزارش امروله ،بیش فعالی ناشی از جهش ژنتیکی و همچنین اختلال عملکرد ناقل های شیمیایی در مغز رخ می دهد. در مورد کودکان بیش فعال و نشانه هایی که در این زمینه بروز می دهند ، پدر ، مادر یا مراقبین کودک باید باید آگاهانه رفتار کنند. نادیده گرفتن نشانه ها و سهل نگاری در این رابطه می تواند یادگیری کودک را با اختلال مواجه کند و زندگی و موفقیت او را تحت تاثیر قرار دهد.  در این میزگرد درمورد برخی از باورهای غلطی که درمورد ین بیماری وجود دارد به بحث می پردازیم.

 

 

 

برای بیش فعالی کودکان چه کاری باید انجام داد ؟

 

وحید موحدی راد ، روانشناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با امروله عنوان کرد : اغلب والدین تصور می کنند هر کودکی که پرتحرک و شلوغ می باشد ، بیش فعال می دانند . در صورتی که اینطور نیست 

 

وی ادامه داد : مشخصه اصلی این اختلال عدم تمرکز می باشد به صورتی که اختلال در عملکرد کودک ایجاد می شود . عملکرد ممکن است ناتوانی در ارتباط با همکلاسان و معلم باشد یا ناتوانی در یادگیری باشد .

 

موسی آبختی ، گفت :  نیز در این باره بیان کرد : علایم بیماری بیش فعالیکم توجهی در دختر با پسر متفاوت است.

 

این روانشناس ومدرس دانشگاه بیان کرد : پسران مبتلا به این اختلال بیشتر از لحاظ جسمی تهاجمی هستند، در حالیکه دختران بیش فعال به صورت کلامی دیگران را مورد تهاجم قرار می دهند. 

 

سجاد زارعی ،روان شناس بالینی تصریح کرد : کودکان دارای اختلال بیش فعالی، عموماً در انجام و استمرار فعالیت های خود دچار ناتوانی و بی توجهی هستند.

 

وی تشریح کرد :  به همین جهت، قابلیت و تحمل ایستادن در صف، منتظر ماندن، و صبر کردن، برای این دسته از کودکان محلی از اعراب ندارد. کودکان دارای اختلال بیش فعالی به سبب ناتوانی در انجام کارها، غالباً در محل زندگی یا محیط مدرسه با نوعی حس طرد شدگی دست و پنجه نرم می کنند. 

 

این روانشناس خاطر نشان کرد : از سوی دیگر، در هنگام بروز این رفتارها، بسیاری از والدین به منظور مقابله با بچه ها، تنبیه آنها را در دستور کار قرار می دهند.

 

 

 

لزوم درمان بیش فعالی در کودکان

 

وحید موحدی راد در این باره گفت : بدون تردید، درمان بیش فعالی در کودکان به منظور برطرف ساختن مشکلات میان والدین و فرزندان از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد.

 

وی ادامه داد:  به طور معمول، کودکان دارای اختلال بیش فعالی بسیار بی قرار و پر جنب و جوش بوده و توانایی تمرکز کردن درست بر روی موضوعی و نشستن آرام در جایی، در وجود این کودکان عملاً وجود ندارد.

 

این مدرس دانشگاه تشریح کرد: اگرچه این دسته از کودکان از لحاظ بهره هوشی در وضعیت مناسبی به سر می برند، اما در سطوح درسی و تحصیلات خود، موفقیت های کمتری را به دست می آورند.

 

موسی آبختی تصریح کرد : اختلال بیش فعالی، یکی از اختلالات مرتبط با دوران کودکی می باشد. به طور معمول، کودکان مبتلا به این نوع اختلال، در مدیریت و کنترل عواطف، احساسات، رفتارها و اعمال های خود در محیط های اجتماعی و مدرسه با مشکلاتی روبرو هستند.

 

مدیر مرکز خدمات روانشناسی آرامش یادآور شد :  به طور کلی، بیش فعالی عملکرد تحصیلی، رشد و پیشرفت کودک را بشدت تحت شعاع خود قرار می دهد. بر همین اساس، درمان بیش فعالی در کودکان به منظور جلوگیری از این مشکلات بیش از پیش اهمیت می یابد. 

 

وی بیان کرد : از رفتارهای کودکان مبتلا به بیش فعالی می توان حواس پرتی، عدم اجرای دستورات و فرمان های والدین، بی صبری و بی حوصلگی، نا آرامی و بی قراری را عنوان کرد.

 

سجاد زارعی بیان کرد : برای درمان بیش فعالی در کودکان، پزشکان و متخصصان این حوزه، از داروهای مختلفی مانند داروهای ضد افسردگی یا داروهای محرک استفاده به عمل می آورند.

 

این روانشناس ادامه داد: در صورت نیاز پزشک معالج امکان دارد کودک را برای بررسی و ارزیابی بیشتر به متخصص مشاوره رهنمون سازد. 

 

وی گفت: ناگفته نماند که برای درمان بیش فعالی در کودکان و به منظور کاهش علائم بیش فعالی، راهکارهای درمانی دیگری نیز وجود دارد. در سالیان اخیر و به منظور درمان بیش فعالی در کودکان، تولید داروهای مختلف در این زمینه با افزایش چشمگیر و قابل توجهی همراه شده است. 

 

 

 

نقش دارو درمانی در درمان بیش فعالی در کودکان 

 

 

 وحید موحدی راد گفت : به طور معمول، بسیاری از والدین به منظور درمان بیش فعالی در کودکان، روش درمان دارویی بیش فعالی را مورد توجه قرار می دهند. 

 

روانشناس و مدرس دانشگاه واحد صحنه بیان کرد : دلیل انتخاب روش دارو درمانی، سریع بودن و ارزان بودن این شیوه محسوب می شود. اگرچه دارو درمانی برای درمانی بیش فعالی در کودکان، از اهمیت و ارزش قابل توجهی برخوردار می باشد، اما پس از قطع مصرف داروها، بار دیگر علائم بیش فعالی در کودکان ظهور پیدا می کند. 

 

وی معتقد است : بر همین اساس و در این شرایط توصیه می شود که از درمان مکمل در کنار دارو درمانی استفاده به عمل آورند.

 

موسی آبختی در این خصوص یادآور شد : بر اساس تحقیقات صورت گرفته، انتخاب روش دارو درمانی به منظور درمان بیش فعالی در کودکان، پس از گذشت حدود دو هفته از مصرف داروها، علائم و نشانه های این اختلال دیگر به چشم نمی خورد. این در حالی است که در درمان های دیگر، پس از گذشت یک ماه علائم و نشانه های بیش فعالی از بین می رود.

 

وی ادامه داد : در سوی مقابل، به محض قطع مصرف داروها، علائم بیماری مجدد بروز پیدا می کند. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که بازگشت علائم اختلال بیش فعالی در روش دارو درمانی در مقایسه با روش های روان درمانی و نورو فیدبک زودتر میسر می گردد.

 

سجاد زارعی تشریح کرد : روش دارو درمانی به منظور درمان بیش فعالی در کودکان، به بهبود علائم این اختلال با متعادل کردن و افزایش پیام رسان های عصبی کمک شایانی می نماید. ناگفته نماند که پیام رسان های عصبی، به عنوان مواد شیمیایی سبب انتقال پیدا کردن سیگنال های میان بدن و نورون های مغز می شوند. 

 

این روانشناس گفت : از بهترین داروی بیش فعالی در این زمینه می توان به آدرال یا آمفتامین اشاره نمود. این داروها علاوه بر افزایش تمرکز فرد، سبب نادیده گرفتن عوامل تاثیر گذار در حواس پرتی او می شوند.

 

 

 

بیش فعالی مختص کودکان است یا بزرگسال بیش فعال نیز داریم؟

 

وحید موحدی در این باره گفت : شاید بروز بیش فعالی در بزرگسالان برای بسیاری عجیب و در عین حال جالب باشد. اما باید خاطر نشان کرد که بیش فعالی در بزرگسالان هم بروز پیدا می کند.

 

وی گفت :  بر این اساس، علاوه بر یافتن راه های درمان بیش فعالی در کودکان، کسب آگاهی از درمان بیش فعالی بزرگسالان نیز بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد.

 

موسی آبختی در این خصوص گفت :  تحقیقات به عمل آمده در حدود چهار تا پنج درصد بزرگسالان کشور آمریکا از این عارضه رنج می برند. عموماً افرادی که در کودکی با اختلال بیش فعالی دست و پنجه نرم کرده اند، در بزرگسالی هم با این عارضه دست به گریبان می باشند. 

 

این روانشناس تصریح کرد : در برخی از این افراد در دوران کودکی در جهت درمان بیش فعالی در کودکان اقداماتی صورت نگرفته است. بر همین اساس و با گذشت زمان این اختلال در بزرگسالی تشخیص داده می شود. به همین جهت باید در زمینه درمان بیش فعالی بزرگسالان اقدامات لازم و مقتضی را بکار بست. 

 

وی در پایان گفت : ناگفته نماند که اختلال بیش فعالی در بزرگسالان، زنان و مردان را به صورت یکسان و برابر درگیر خود می سازد.

 

سجاد زارعی خاطر نشان کرد : از علائم بارز این اختلال در بزرگسالان می توان به عدم دنبال نمودن دستورالعمل ها، عدم انجام به موقع کارها، عدم داشتن تمرکز مناسب، سخت شدن سازماندهی وظایف و عدم به خاطر سپردن اطلاعات را عنوان کرد.

 

وی ادامه داد :  یکی از روش های تاثیر گذار درمان بیش فعالی بزرگسالان همانند درمانبیش فعالی در کودکان، روش دارو درمانی می باشد. بر این اساس از داروهایی که به منظور درمان بیش فعالی بزرگسالان تجویز می شود، می توان متیل فنیدت، لیز دگزامفتامین، دکسترو آمفتامین، دگزامفتامین و دکس متیل فنیدت را نام برد. 

 

این روانشناس تشریح کرد : روش دارو درمانی به منظور درمان بیش فعالی بزرگسالان، بیش از دو سوم آنها را به مرز بهبودی و برطرف شدن علائم اختلال نزدیک می کند. همچنین در درمان بیش فعالی بزرگسالان، روش های غیر دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.